Tagen idag..

Lugn skrev:
2334025 Målet är antagligen inte att minska antalet olyckor, utan att inbringa så mycket pengar genom böter som möjligt. Då är motorvägar en lämplig prioritering.

Det tror inte jag. :fakta

cleaner skrev:
2334008 Märks att du bor på fel sida av sverige :7peta :P :hihi
på rätt sida av landet har vi bussfiler på motorväg, (Hast begr:90km/h)

Sen om det är rätt tillfälle att gasa på det är nåt annat det,
känns lite väl onödigt kanske.

:7peta Vi har faktiskt bussfiler på motorvägen här på sveriges framsida med:fatta!

lirus skrev:
2305108 Har jag förstått det rätt att det är bättre att säga att man inte har lappen med sig än att lämna den till polisen. Har nämligen ingen annan legitimation. Eller kan man ge honom kortet för att kolla på och sen be att få tillbaka det?
Med på hur jag menar?

bingo! oavsett om du väljer att köra eller inte, så är det rätt smutt att ha ett kk som leg.
var utan i 3 månader nu under sommaren och eftersom jag inte har nåt annat leg så var det riktigt struligt ibland. hämta ut paket på posten, komma in på vissa griniga krogar och handla på bolaget. dom två sista är ju rätt vitala eftersom man under spärrtiden oftast vill ta ut frustrationen på sin lever.
och sen när du får ett nytt kk utfärdat, kom ihåg att avtala tid med en polare om att hämta ut det från posten, så att han kan intyga där att du är du.

jimpo skrev:
2334028 jag behöll min lapp å åkte på olovlig när jag visade den fast jag hade mitt nya på posten, dom går på plastkortets streckkod. nte på om du faktiskt har behörighet

det där var intressant läge. du hade alltså klarat dig hela spärrtiden men inte hämtat ut ditt nya kort på posten? hur kan dom isåfall få till olovlig? det kan ju inte rimligtvis handla om plasten du visar utan om du har behörighet eller inte.

Last edited:
Nicke skrev:
2304163 Vad gäller? Jag tänker inte "ta med mig" körkortet och inte skriva under något på plats om det händer mig. Kör Sthlm-Östersund på lördag och Östersund-Luleå på söndag (ca 125 mil totalt och sen hem raka spåret nästa vecka). Oavsett vad jag tänker i förväg så hamnar man på runt 180-200 i marschfart norr om Uppsala...
Wow.... kika in på fika!

Robin Hood skrev:
2304180 kolla me trafikjuristen
//Robin
Han har fullt till hösten....

Last edited:
GipsY skrev:
2303968 Jaha så var man utan kort då... :mad: blev tagen på E4:an strax innan gävle..
blev 165 i snitthastighet på 110 väg. någon som vet vad det straffet kan ligga på? han fråga om kortet på plats men jag hadde inget på mig :rolleyes: så det blev ett jävla halå.. han fick ringa efter en bil med för att kolla om jag var jag typ.. hum.. vad ska man göra nu då :huvet

Det blir böter inget körkort förran du är 22 eller 20 tror jag :huvet

det där var intressant läge. du hade alltså klarat dig hela spärrtiden men inte hämtat ut ditt nya kort på posten? hur kan dom isåfall få till olovlig? det kan ju inte rimligtvis handla om plasten du visar utan om du har behörighet eller inte.[/QUOTE]

för polisman på plats som det så fint heter var det föga intressant att jag hade fel "plastbit". på rättegången (otroligt nog blev det en sådan) försökte jag förklara den ur min synpunkt glasklara situationen för nämndemännen, detta föll inte i god jord då dom inte förstod hur jag kunde vara så korkad att sitta å berätta att jag behållit mitt kk även fast det är ett lagbrott. för att korta ner hela storyn, jag blev frustrerad över att dom inte gav sig och började skrika och bråka i rättegångssalen tills jag blev utskickad tills dom beslutat sig för att skriva av ärendet. flyt? ja!

mr_gaspedal skrev:
2338173 Det blir böter inget körkort förran du är 22 eller 20 tror jag :huvet

:va Jag e ju f.. f.. en gubbe :fatta! :hihi

Sitter och skriver min överklagan nu som jag fick av länsrätten. Men vad händer om de är griniga kan de höja straffet då :skrämd ? eller kan man inte förlora på att överklaga straffet man fick ifrån länsstyrelsen? dvs att man får ett längre straff av länsrätten en av länsstyrelsen :3freak

Last edited:
Överklaga för guds skull och se till att få ner snitthastigheten. Det är stor skillnad på 10 kilometer. Det är ju skillnaden mellan att tappa körkortet helt och få det tidsbegränsat utan att ta om. Förut var det 159 kilometer som var gränsen om de inte har skrivit att du kört vårdslöst och det lönar sig alltid att få arbetsgivaren att skriva brev. (Ps. Det behöver ju inte alltid vara just DIN arbetsgivare...)

Jag har åkt fast nio ggr med bil och alltid klarat mig lindrigt undan med ovanstående och just 159 istället för 225 fixade jag efter liten pratstund med en snäll polis på plats så det lönar sig att vara artig. Går inte det så skriv inte på utan överklaga. Hur jobbigt det än kan kännas just när man åkt fast.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT