Tacksam för svar!

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Hej på er! Vill först av allt "ursäkta" att jag kommer med frågor som säkert tagits upp tidigare och alla e trötta på men har försökt kolla tidigare trådar men inte tröttnade efter att ha läst igenom typ 100...:confused: Är ny på sh, tog körkortet i onsdags och spanar nu för fullt på blocket efter hoj. Lutar åt en ktm 640 sm. Nu till frågorna, hoppas att ngn tar sig tid att svara, alla svar och tipps uppskattas!

1 E det ngt speciellt jag bör ha ögonen öppna för när jag köper begagnad motard, det stod tex ngt om höjning (gissar att det e fjädringen?). E det viktigt att det e gjort eller e det bara fråga om stil/smak?

2 Kollar för fullt efter skinnställ men det e lite av en djungel då jaginte har några vänner som kör. Om ngn kan rekomendera ngt så skulle jag va tacksam, även vart man kan köpa (bor i sthlm) eller om man tjänar mycket på att beställa via nätet? samma gäller dojjor...

Alla svar uppskattas!!!

Tack på förhand & förhoppningsvis ses vi snart på vägarna! :)

kolla ebay efter skinställ, du kan spara en hel del om du vet vad du har för storlek/modell

Hej på er! Vill först av allt "ursäkta" att jag kommer med frågor som säkert tagits upp tidigare och alla e trötta på men har försökt kolla tidigare trådar men inte tröttnade efter att ha läst igenom typ 100...:confused: Är ny på sh, tog körkortet i onsdags och spanar nu för fullt på blocket efter hoj. Lutar åt en ktm 640 sm. Nu till frågorna, hoppas att ngn tar sig tid att svara, alla svar och tipps uppskattas!

1 E det ngt speciellt jag bör ha ögonen öppna för när jag köper begagnad motard, det stod tex ngt om höjning (gissar att det e fjädringen?). E det viktigt att det e gjort eller e det bara fråga om stil/smak?

2 Kollar för fullt efter skinnställ men det e lite av en djungel då jaginte har några vänner som kör. Om ngn kan rekomendera ngt så skulle jag va tacksam, även vart man kan köpa (bor i sthlm) eller om man tjänar mycket på att beställa via nätet? samma gäller dojjor...

Alla svar uppskattas!!!

Tack på förhand & förhoppningsvis ses vi snart på vägarna! :)

Grattis till kortet.

Länka till annonsen så kan man kolla på den.

Höjning kan säkert var fjädringen,dock brukar motarder vara tillräckligt höga ifrån början.

Det är väl inte helt ovanligt att man provar ut ett ställ i någon butik och sedan beställer det via nätet.

Om du hoppar in i utrustnings forumet så hittar du säkert lite länkar till olika näthandlare.

Tackar för infon! Vart i sthlm kan man prova motardställ då? e det ngn som vet ngn butik med större sortiment eller e det lika i alla typ:va

här e länken till annonsen som pratar om höjning..
http://www.blocket.se/vi/11386341.htm?ca=11_s

en annan grej, öppnad luftburk? e det ngt man ska se upp med eller e det bra?
http://www.blocket.se/vi/11607080.htm?ca=11_s

e det ngt stort motoringrepp som bör göras vid ngt speciellt miltal eller e det bara tuta och köra, alltså om jag köper en som gått 2000mil har jag inte lust att lägga ut 10000 vid 2100mil för ngt som måste bytas...

än en gång, tack för att ni orkar bry er! :pannkyss

ang höjningen så misstänker jag att han pratar om den höjda försäkningspremien som kommer. :D

angående ställ så hade jag köpt ett begagnat, det behöver inte vara ett speciellt motardställ, tänkt bara på så du kan röra dig i det, dom som kör sporthoj vill kanske ha stället lite tightare men på motard rör man sig mer.

köpte själv ett som gått en sommar för 3500 kostade 9500 nytt.

dojor kan du väl ha både cross eller motard känns som det kvittar, crossdojor verkar vara ett billigare alternativ men kanske inte samma komfort

glöm inte ryggskydd

ett tips är att köpa en färdigkittad hoj. Man vill ju inte lägga +10000:- till på avgas och ombestyckning i bänk, när en färdigkittad bara kostar 2000:- mer.

Ok, det verkar vettigt. har bara kollat färdigkittade men tack för alla tipps. har kollat lite på dojjor med men hittar inga "motarddojjor" utan antingen race eller cross. Dom 2 jag slutligen tycker verkar vettigast e antingen

1 Alpinestars S-MXR (race)
2 Alpinestars Vector (cross?)

Om ngn har ngn erfarenhet av dessa så kom gärna med tipps! E vector mycket obkvämare? sen så fattar jag faktiskt inte varför det e olika dojjor till race och supermotard? sabbar man inte fötterna lika mycket på en racehoj eller, jag menar vurpar man så vurpar man spelar väl ingen roll vilken hoj man har:confused:

Och en sista sak bara, måste man kompensera med många storlekar för stort skinnställ om man vill ha en sån här
http://www.dainese.com/eng/articolo.asp?cat=1,2,3,7&nome=Gilet_Wave_2-3&articolo=1875745/46/47

eller en sån här
http://www.dainese.com/eng/articolo.asp?cat=1,2,3,7&nome=Safety_J._Wave_2&articolo=1875738

e det värt att köpa eller e det bara onödigt blingbling jämfört med "vanligt" ryggskydd

Och vet att tjatar men tackar för alla feedback!!! :tummenupp

Köp Alpinestars Vector, grymt sköna dock lite mjuka skydd! Inga problem att gå med sådana en hel dag!

jag skulle sikta in mig på en 03'a eller senare (eller ja, 03-04, gillar dom mer än 05 och uppåt faktiskt)

sen måste jag ju slå ett slag för Prestige, varför inte välja en extra snygg hoj när det går/finns liksom? :D

http://www.blocket.se/vi/12241509.htm?ca=17_s <-- varken högt eller lågt pris! (går säkert att prutta dessutom) och ser ju skitsnygg ut.
(köpte själv nyligen en exakt likadan, 03'a med ca 740 mil, aldrig varit mer nöjd, tidigare ägt Yamaha XT600E -01 och Yamaha DT125R (lätt mc))

Ok, blir nog dom då! mjuka i skydden, men skyddar bättre än S-MXR ändå?

Nu kommer jag inte ihåg hur de ser ut men Vector har inga plastskydd på sidan därav mindre skyddat för slag mm. Fick en ordentlig smäll på fotknölen i mina Vector men bröt inget men är öm fortfarande nu efter ca 2mån men somsagt kommer man i 80km/h och slår i foten i en björkjävel som ligger på marken så gör det ont! :näsblod

Hmm... Välj INTE den gula prestigen om du inte gillar att putsa din hoj väldigt mycket.

Det kan låta som ett skämt men jag hade en röd 640 och polaren hade en gul. Hans hade konstant minst dubbelt så mycket döda insekter på sin hoj. Det är inte bara att dom syns mer utan det var faktiskt fler!

Dom tycks dras till gult... Bra för mig eftersom dom siktade på honom. :)

Men... den gula e snygg när den är nytvättad.

/Lucky9

Kör också med Vector,fick en blå nagel när jag damp i backen annars skyddade dom bra.

Skyddsvästar är bra,dock har du redan armbåg och axelskydd i ditt skinställ så det är lite overkill tycker jag,dessutom blir det nog lite klumpigt med dubbla skydd.

Men ett bra ryggskydd är viktigt (viktigt) <---- läs igen :)

tja igen, uppskattar alla tipps och åsikter, speciellt att ryggskydd e viktigt (viktigt) <---- läs igen hahah:D point taken! Mygg och sånt skit gillar ju ingen så den gula fick genast ett minus i kanten och prestigen går ju bara att gilla, så fin! skulle gärna slå till på den men nu har problem uppstått som jag trodde skulle va lugnt, nämligen bankjäveln:arsele vi får se vad som händer men hoppas det löser sig! Tack ska ni ha!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!