Tacksam för självklarheter?

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Bilister tror nog att man är dum i huvudet. Och jag vågar nog inte säga att det är helt obefogat, med tanke på att man inte sällan lämnar dem bakom sig som om morgondagen inte existerade, för att i nästa stund köra överjävligt försiktigt när man närmar sig luriga korsningar där uppmärksamheten hos sagda medtrafikanter renderar i ett glatt vinkande från mig som tack för att man slapp få en framvagn i körfältet man uppehöll sig i.

Visst, en självklarhet kan tyckas. Men jag vet själv hur många gånger jag har haft turen på min sida som bilist, och jag vill iaf tro att jag inte är onormalt ouppmärksam (tolka det här rätt...); snarare tvärtom. Allt ont kan inte förklaras med medelålders suv-körande pumpkin spice latte-sippande soccer moms (förbehåller mig rätten att ha fel här...), så hur bekräftar ni lustiga/olustiga situationer?

När slänger ni upp alla fem fingrar glatt, och hur många såna går det per långfinger/hytt med näven? 1:1, 1:10? Jag tror jag ligger på 3:1, men då är jag förmodligen jävligt mesig också ;)

Försöker nicka eller höja handen när någon flyttar på sig eller i övrigt underlättar för mig att komma fram. Det tycker jag är normalt hyfs. Visar i princip aldrig fingret men gör ibland "aja-baja"-gest med pekfingret eller skakar på huvudet åt dem som gör dumheter. Skulle säga 20:1 tack:draåthelvete.
:krama i trafiken!

Innan jag flyttade norrut till sthlmstrakten hade jag inte en enda gång viftat med mittenfingret mot andra trafikanter. Häruppe är händer det lite då och då.

Men oftast så tackar jag för mig när folk är snälla och uppmärkssamar mig, och bara muttrar lite tjurigt i min hjälm när någon verkar försöka ta livet av mig, och kör vidare och lägger det hela bakom mig.

På hojen brukar jag tacka med blinkers om någon släpper förbi mig eller så ger jag en tummen upp. Stannar dom i en korsning eller parkering så nickar jag tacksamt.

På trampcykeln brukar jag nicka eller tacka med handen när folk stannar och släpper fram mig, eller i övrigt är sjyssta :) Såna som saktar ner bakom och inte bara mosar sig förbi när det är trångt på mindre vägar brukar få :tummenupp

Till fots funkar ett leende och en nick ganska bra :)

Tackar alltid dem som förtjänar tacksamhet. Tyvärr är dessa inte i majoritet men de finns faktiskt. Tror det gagnar syftet....

Försöker undvika använda fingret eftersom mottagaren ofta inte är mottaglig. Hade dock mer än gärna landat hela näven i nyllet på den vänstertrafikkörande jäveln i minibussen jag mötte över ett backkrön härom veckan i Ösmo. Han är fortfarande skyldig mig ett par nya kallingar.

För att främja en trevlig stämning i trafiken brukar jag tacka genom att gestikulera och le i överflöd, oavsett om jag kör hoj eller bil. Det har en neutraliserande effekt, åtminstone ibland. Vad gäller disciplinering är det svårare, folk är oftast inte mottagliga... Men jag brukar tuta, skaka på huvudet eller slå ut med händerna, dvs "WTF, MAN?!"-tecknet. :D

Dom flesta som gor ett misstag och får fingret blir sura tillbaka, ar sallan nån tar sjalvkritik och vinkar ursaktande tillbaka. Ger sjalv aldrig fingret eller tutar på folk, kor for att jag tycker det ar kul och låter ingen forstora mitt goda humor.

8:1, då tackar jag för hyfsat vanliga saker. När ettan kommer fram tar mina italienska gener över och handgesterna går antingen som en kolv på högvarv eller inte alls, skillnaden är om det är ett ärligt misstag. Ibland tutar jag bara för att de ska förstå att de gjort fel :7peta Peka finger gör jag aldrig då det inte framför mitt budskap som jag vill :)

Last edited:
När folk väjer undan för att jag skall kunna ta mig förbi dem på ett bekvämt sätt, vare sig det är i en kö eller på en landsväg, så sträcker jag ut handen och visar uppskattning. Nästan varje gång jag har gjort så för en hojåkare, när jag har suttit i bil, så har jag blivit visad samma tacksamhet och det blir jag glad av :)

Jag brottas med mig själv i dessa frågor. När en bilist beter sig dumt i trafiken så brukar jag åka upp jämnsides, stirra stint i deras ögon, kanske göra någon gest med handen, och skaka på huvudet för att de skall fatta vilka idioter det är. Sedan fortsätter jag min resa och jag själv hinner uppskattningsvis bryta mot en si så där 20 trafikregler innan jag kommit fram. Dubbelmoralen härskare.

Förövrigt tackar jag alltid bilister som flyttar på sig i kökörning.

Brukar alltid hälsa och nicka lite åt folk som lämnar företräde. Typ "Tack för att du lät mig överleva idag också.".

Ger aldrig bilister (eller andra för den delen heller) fingret. Finns alldeles för mycket labila människor i vårt samhälle. Man är som alla redan vet tillräckligt utsatt på hoj som det är.

Däremot försöker jag vinka och tacka så ofta jag får tillfälle. Även vid situationer där jag varit "idioten" (trånga/dumma omkörningar osv).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman