Tackande av bilister

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
En intressant tanke...

Brukar ni tacka bilisterna på något sätt när ni kör om dem??

Jag brukar tacka dem när jag kör om på "mötesfri väg" alltså när man kör förbi vid vajerräcket, och man verkligen har sett att bilen går ut medvetet långt till höger för att släppa förbi mig... fast man smyger försiktigt förbi...

/Micke

Tackar alltid när någon försöker hjälpa mig. Vanlig hyfs kallar iaf jag det. Blir också förbannad på folk som inte tackar när jag lägger manken till för att underlätta deras omkörningar.

Samma här. Men jag tycker att de sista två, tre säsongerna har det inte blivit så mycket anledningar till att tacka... Är det nåt generellt kan tro?

Visst tackar man duktiga bilister... en del är för schyssta, som den skåpbilen som redan i rondellen märkte att jag tänkte dra på på vägen ut, och går åt sidan på en gång, innan jag ens hunnit gått åt vänster för att åka om.

Helst ska man ju hälsa o tacka med högerhanden, men då måste man ju släppa gasen :o så det brukar bli blinkblinkblink istället.

Taskiga bilister får en arg blick. Tittar man länge på dom så rodnar dom.

gulsvartkawwa skrev:
Varningsblinkers på hoj måste va höjden av touring. :fakta
Självklart ska man tacka med hand eller fot.

..och du tror en bilist gör annat än undrar vafan du sysslar med om du viftar med benet?

Det heter Tåring och det bekommer mig inte om det är en Tåringhoj jag har.

Tackar alltid när jag kör bil med när man sitter på hojen så skulle det bli en massa vinkade om man tackade alla som underlättade en omkörning!. :(

Tackar om nån underlättar mina omkörningar både när jag kör bil lr hoj. Oftast med blinkerserna.

Om jag tycker nån gjort nått dum skakar jag på huvudet, alt. blänger på dem.
Det har väl hänt att ett pekfinger har snurrat ett par cirklar bredvid hjälmen åxå.. :brynad

Jag försöker även att visa min uppskattning när jag ser att bilar väntar in mig vid korsningar istället för att bara köra rakt ut framför mig.
Jag tror att man för lära bilisterna som man lär hundar :D , genom uppskattning och beröm istället för bestraffning som insparkade dörrar, men ibland blir man sugen på att ta en backspegel som souvenir :p

Har hänt flera gånger att folk har kört åt sidan och vevat ner rutan för att lyssna lite närmare på den goa sången! :tummenupp

Självklart tackar man!

Man tackar väll lättast med foten om det inte går jättefort.
Eller med vänstern om det går långsamt.

Att tacka med foten

Hm.. det skall jag vilja informera om att det inte e en höjdare sticker man ut stöveln får man raskt hala in den igen när bilisten råkat missuppfatta situationen.. han ville inte ha en insparkad dörra och började tuta och härja med helljuset.. jag som bara tackade för att han gick in när jag smög om i laglig fart +20...

Jag brukar tacka yrkestrafikanterna som 90% av tiden ligger i vägrenen och harvar på sämre asfalt bara för att underlätta för omkörning. Det *behöver* dom inte göra nämligen...

De andra brukar av ren chock kasta sig in i vägren om man kommer med lite fart och petar ned ett par växlar vare sig de vill eller inte. Det har sina fördelar att låta mycket även om det inte alltid går så fort :)

Läste fel först, "Tacklande av bilister" :crash

Visst vinkar även jag om dom underlättar min framfart på något sätt. :hej

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...