Tack till Burre.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Igår kväll var det nästan oförskämt fint väder och så fint väder kan man ju inte låta gå till spillo hur som helst. Så jag hoppade i mc-stället och skulle ge mig ut på en liten tur tänkte jag.

Sjuhundran hade ju stått stilla och sovit hela vintern så det var ju inte mer än rätt att den fick sig en ordentlig genomkörare innan säsongen börjar på allvar. När jag körde ut ur garaget så märkte jag att det var en aning lite luft i däcken. Men det är ju lätt att ordna så jag svängde förbi macken för att fylla på lite.

När jag står där och fyller luft så kommer Burre förbi. Han jobbade och slet som vanligt. Så då var jag ju bara tvungen att retas lite för att jag skulle ut och köra medans han hoj står nerplockad och han var tvungen att jobba när det var så underbart mc-väder.

När jag drar därifrån och närmar mig det första rödljuset känner jag att "ajajaj, frambromsen tar knappt". Då jag står där med andan i halsen ett par centimeter bakom en bil och väntar på att det ska slå om till grönt kommer jag på "just det ja, nya bromsbelägg som måste bäddas in". Jag puttrar (nåja) sedan iväg till en tom parkeringsplats för att ge mina bromsar lite kärlek.

Efter att ha snurrat omkring ett tag på parkeringsplatsen så märker jag att motorn börjar kännas lite varm så för att kyla ner den lite så körde jag en sväng.

Men ack, då jag drar på så märker jag att kopplingen har börjat slira. "Okej, det är väl förhoppningsvis bara att justera" tänkte jag i mitt stilla sinne. Så jag stannar på en annan parkeringsplats för att justera det.

Plopp!

Då hoppade kopplingsaxeln (eller vad det nu heter) ur motorkåpan. Och det gick inte att starta den och köra därifrån på ettan.

Men som tur var så fick jag tag i Burre som kunde komma med en släpvagn och hämta mig och hojjen. :Bugar :Bugar :Bugar

När jag lagt ner hojjen i garaget och börjar plocka loss motorkåpan så går ju så klart packningen sönder. Dessutom märkte jag när jag plockat ur oljefiltret att det hade spruckit :död

Så nu ligger hojjen nerplockad i garaget och jag måste vänta tills imorgon innan det går att beställa nya delar. :)

Vad är det man säger? "Skrattar bäst som skrattar sist"? :va

Och för de som aldrig har sett en koppling som gått 2200mil i en övningshoj kommer här ett par bilder. :tomten

Jag fotade inte lamellerna eftersom att det är en förbrukningsvara och att de därför nu ligger på miljöstationen. Stålplattorna ska bytas och kopplingskorgen och kopplingsnavet ska det filas lite på så att de blir funktionella igen.

Bifogat

• 2005-04-18 001 small.jpg
    2005-04-18 001 small.jpg
    70.8 KB · Visningar: 67
  • 2005-04-18 014 small.jpg
    2005-04-18 014 small.jpg
    80.7 KB · Visningar: 63
  • 2005-04-18 013 small.jpg
    2005-04-18 013 small.jpg
    72.8 KB · Visningar: 64
  • 2005-04-18 007 small.jpg
    2005-04-18 007 small.jpg