Tack så mycket för idag!!! 11/5

YESSIR! :tummenupp

Totalt iorden dag med kødboller, brun sovs og en lille lur til frokost :trött

Vi ses på Knuttan, hvis ikke før:cool:


/ Niels
Hva Nælz -når du nu alligevel er til svenske piger og kötbullar, så kan du da lige så godt flytte herover -så er der også kortere afstand til banan-kørslerne
z043.gif
:D
 
Du är välkommen att ställa dig i ett av tornen nästa körning o visa hur det ska gå till :tungan

Ja... du får gärna vara med och flagga eller komma med konstruktiv kritik här eller via ett PM om du så önskar.

MVH

Var det ni som stod i tornen då, eller varför reagera så starkt :va
Den värsta kraschen för dagen kunde varit flaggad lite tidigare än den blev.
Jag kom några hojar bakom, dom framför mig höjde händer o korsa banan(på olämpligt sätt)in i depån. Kommer man bakom någon som gör så, blir man lätt frusterad hur fan man kan korsa banan så när man själv börjar ladda på inför rakan. MEN, när man då kommer ut på rakan så fattar man ju varför...
En jävla röra var där kan man säga, o killen stod mitt på banan...
Då kan jag tycka att flaggorna i kurvan innan rakan borde varit uppe, det har nu gått många sekunder... T.om folk i publiken skriker o visslar på flaggvakterna som inte verkar förstå, eller se rakan...
Det flaggades på andra ställen, än JUST KURVAN innan vurpan.
Jag tackade för dagen, o var nöjd med den...
Men kan tycka att flaggvakterna (SOM BÄR ETT STORT ANSVAR) borde vara 100% vakna.
Vet att det var varmt....
Vet att det är tråkigt...
Vet att alla kan göra fel...
MEN, det är trots allt vi som kör som måste kunna lita på flaggvakterna, för ALLAS säkerhet.
Jag är inte den som skriver mkt här på sporthoj, e inne o läser mycket dock.
O så mycket har jag fattat, att så fort någon ger den minsta lite kritik mot SSEMSE, så e du Corben inte sen att gå på personen som skrivit.
Alla ska väl kunna ha möjlighet att BÅDE ge ris o ros, utan att bli det ska bli en sån himla stor sak av det?

Jag kommer köra så mkt jag kan med SSEMSE, o tacka för dagarna o berömma som många andra... Det ska ni ta till er, lika mkt som ni kommer få en del kritik med...
Småsaker e en sak att klaga på... Det gör man inte(inte jag iaf)
Men när det handlar om säkerheten, då får man klaga...

Vi fick skäll/kritik i depån... För nån körde över den vita linjen...
Hände det igen så skulle alla bli svartflaggade.
Det fick vi ta som förare, blev inte sura för det.

Mvh / Gadde
 
En helt underbar dag. Ett extra plus är när jag körde om Robz :yoparty :tummenupp :pannkyss
Tack för att du blåste om - DET var det första som tvingade mig till ett högre tempo :D Du har fått upp farten....:tummenupp

Jag instämmer på att det var en riktigt trevlig körning.
du va inte den enda som körde om mig, jag tror att det var någon "alla ska köra om Alex cup igår"
Hehe...ödmjukhet klär dig ej :D Syns på filmen att du inte tar i...

Var det ni som stod i tornen då, eller varför reagera så starkt :va
Den värsta kraschen för dagen kunde varit flaggad lite tidigare än den blev.
Jag kom några hojar bakom, dom framför mig höjde händer o korsa banan(på olämpligt sätt)in i depån. Kommer man bakom någon som gör så, blir man lätt frusterad hur fan man kan korsa banan så när man själv börjar ladda på inför rakan. MEN, när man då kommer ut på rakan så fattar man ju varför...
En jävla röra var där kan man säga, o killen stod mitt på banan...
Då kan jag tycka att flaggorna i kurvan innan rakan borde varit uppe, det har nu gått många sekunder... T.om folk i publiken skriker o visslar på flaggvakterna som inte verkar förstå, eller se rakan...
Det flaggades på andra ställen, än JUST KURVAN innan vurpan.
Jag tackade för dagen, o var nöjd med den...
Men kan tycka att flaggvakterna (SOM BÄR ETT STORT ANSVAR) borde vara 100% vakna.
Vet att det var varmt....
Vet att det är tråkigt...
Vet att alla kan göra fel...
MEN, det är trots allt vi som kör som måste kunna lita på flaggvakterna, för ALLAS säkerhet.
Jag är inte den som skriver mkt här på sporthoj, e inne o läser mycket dock.
O så mycket har jag fattat, att så fort någon ger den minsta lite kritik mot SSEMSE, så e du Corben inte sen att gå på personen som skrivit.
Alla ska väl kunna ha möjlighet att BÅDE ge ris o ros, utan att bli det ska bli en sån himla stor sak av det?
Jag kommer köra så mkt jag kan med SSEMSE, o tacka för dagarna o berömma som många andra... Det ska ni ta till er, lika mkt som ni kommer få en del kritik med...
Småsaker e en sak att klaga på... Det gör man inte(inte jag iaf)
Men när det handlar om säkerheten, då får man klaga...
Vi fick skäll/kritik i depån... För nån körde över den vita linjen...
Hände det igen så skulle alla bli svartflaggade.
Det fick vi ta som förare, blev inte sura för det.
Mvh / Gadde

Lugn o fin nu - jag tycker du gör rätt i att lyfta ett problem. :tummenupp
Det är åt pepparn att kritisera dig det minsta för detta, då du både gör rätt i att lyfta ett problem som kanske inte Depåchef eller Instruktör sett och du gör det på ett balanserat sätt:
"Dock får nog flaggvakterna vara lite mer vakna o observanta i forts!"

En sak skall dock vara tydlig - ALLA gör sitt bästa och ingen sover/fotograferar i tornen (fotografering förekom faktiskt förr i tiden från tornen).
Det är lätt att bli lite förstenad i tornet när väl något händer (har hänt mig själv), det är naturligt för de flesta som kanske ser en fet-vurpa för första gången.

Jag vill, med lärdom från detta och som förbättringsåtgärd, föreslå att den som ej har radion alltid skall hålla i Gul-flaggan, redo att vifta. Det kan annars ta några sekunder att släppa blicken från banan, leta upp rätt flagga och få ut den.
Kan detta vara en enkel lösning för snabbare respons kanske? Info på framtida flaggis-samlingar?
 
Var det ni som stod i tornen då, eller varför reagera så starkt :va
Den värsta kraschen för dagen kunde varit flaggad lite tidigare än den blev.
Jag kom några hojar bakom, dom framför mig höjde händer o korsa banan(på olämpligt sätt)in i depån. Kommer man bakom någon som gör så, blir man lätt frusterad hur fan man kan korsa banan så när man själv börjar ladda på inför rakan. MEN, när man då kommer ut på rakan så fattar man ju varför...
En jävla röra var där kan man säga, o killen stod mitt på banan...
Då kan jag tycka att flaggorna i kurvan innan rakan borde varit uppe, det har nu gått många sekunder... T.om folk i publiken skriker o visslar på flaggvakterna som inte verkar förstå, eller se rakan...
Det flaggades på andra ställen, än JUST KURVAN innan vurpan.
Jag tackade för dagen, o var nöjd med den...
Men kan tycka att flaggvakterna (SOM BÄR ETT STORT ANSVAR) borde vara 100% vakna.
Vet att det var varmt....
Vet att det är tråkigt...
Vet att alla kan göra fel...
MEN, det är trots allt vi som kör som måste kunna lita på flaggvakterna, för ALLAS säkerhet.
Jag är inte den som skriver mkt här på sporthoj, e inne o läser mycket dock.
O så mycket har jag fattat, att så fort någon ger den minsta lite kritik mot SSEMSE, så e du Corben inte sen att gå på personen som skrivit.
Alla ska väl kunna ha möjlighet att BÅDE ge ris o ros, utan att bli det ska bli en sån himla stor sak av det?

Jag kommer köra så mkt jag kan med SSEMSE, o tacka för dagarna o berömma som många andra... Det ska ni ta till er, lika mkt som ni kommer få en del kritik med...
Småsaker e en sak att klaga på... Det gör man inte(inte jag iaf)
Men när det handlar om säkerheten, då får man klaga...

Vi fick skäll/kritik i depån... För nån körde över den vita linjen...
Hände det igen så skulle alla bli svartflaggade.
Det fick vi ta som förare, blev inte sura för det.

Mvh / Gadde

Gadde!
Smilyn var menad som att jag skojar med dig och inte som någon stark reaktion. Sorry om det missuppfattats.

Givetvis vill vi ha både positiv och negativ kritik och ditt inlägg nu är mkt sakligt och bra o jag tackar dig för att du tagit dig tiden o beskriva situationen. Mycket bra! :tummenupp

Vi disktuerade situationen efter körningen och det är en svår situation eftersom torn 10 (det som du tycker flaggade sent) inte själva ser vad som händer på rakan. Det innebär att det tar tid för beslutet om rödflagg att gå sin gång. Från det att Depåchefen tar beslutet att det är rödflagg till att få upp radion och meddela tornet. Sen ska dom i sin tur reagera och få ut flaggan. Det hinner det gå några sekunder där o på den tiden hinner en hel del hojar komma förbi. Speciellt då i vit grupp där det går undan.
Det är ingen ursäkt men det är en förklaring till hur det fungerar.
Den här situationen belyser verkligen hur viktigt torn 10 är.

Jättekul att du vill köra med oss. Du är välkommen att köra, flagga och även med dina synpunkter. Vi är ju en förening så ju fler som hjälper till, ju bättre blir vi. Att komma med saklig kritik eller förslag, både positivt och negativt, är ett sätt att hjälpa till.

Mvh
Thomas
Instruktörsansvarig
Sydskanes Emse
 
Hej Gadde efter att ha läst ditt inlägg funderade jag bara på om det kan vara så att dom som körde framför dig såg flaggan men att du missade den?? På din beskrivning så antar jag att dom såg flaggan i torn 10 (vid avfarten) därav deras snabba beslut att lämna banan.

gamle medlem i Depåchefsgruppen

Var det ni som stod i tornen då, eller varför reagera så starkt :va
Den värsta kraschen för dagen kunde varit flaggad lite tidigare än den blev.
Jag kom några hojar bakom, dom framför mig höjde händer o korsa banan(på olämpligt sätt)in i depån. Kommer man bakom någon som gör så, blir man lätt frusterad hur fan man kan korsa banan så när man själv börjar ladda på inför rakan. MEN, när man då kommer ut på rakan så fattar man ju varför...
En jävla röra var där kan man säga, o killen stod mitt på banan...
Då kan jag tycka att flaggorna i kurvan innan rakan borde varit uppe, det har nu gått många sekunder... T.om folk i publiken skriker o visslar på flaggvakterna som inte verkar förstå, eller se rakan...
Det flaggades på andra ställen, än JUST KURVAN innan vurpan.
Jag tackade för dagen, o var nöjd med den...
Men kan tycka att flaggvakterna (SOM BÄR ETT STORT ANSVAR) borde vara 100% vakna.
Vet att det var varmt....
Vet att det är tråkigt...
Vet att alla kan göra fel...
MEN, det är trots allt vi som kör som måste kunna lita på flaggvakterna, för ALLAS säkerhet.
Jag är inte den som skriver mkt här på sporthoj, e inne o läser mycket dock.
O så mycket har jag fattat, att så fort någon ger den minsta lite kritik mot SSEMSE, så e du Corben inte sen att gå på personen som skrivit.
Alla ska väl kunna ha möjlighet att BÅDE ge ris o ros, utan att bli det ska bli en sån himla stor sak av det?

Jag kommer köra så mkt jag kan med SSEMSE, o tacka för dagarna o berömma som många andra... Det ska ni ta till er, lika mkt som ni kommer få en del kritik med...
Småsaker e en sak att klaga på... Det gör man inte(inte jag iaf)
Men när det handlar om säkerheten, då får man klaga...

Vi fick skäll/kritik i depån... För nån körde över den vita linjen...
Hände det igen så skulle alla bli svartflaggade.
Det fick vi ta som förare, blev inte sura för det.

Mvh / Gadde
 
Vi disktuerade situationen efter körningen och det är en svår situation eftersom torn 10 (det som du tycker flaggade sent) inte själva ser vad som händer på rakan. Det innebär att det tar tid för beslutet om rödflagg att gå sin gång. Från det att Depåchefen tar beslutet att det är rödflagg till att få upp radion och meddela tornet. Sen ska dom i sin tur reagera och få ut flaggan. Det hinner det gå några sekunder där o på den tiden hinner en hel del hojar komma förbi. Speciellt då i vit grupp där det går undan.
Det är ingen ursäkt men det är en förklaring till hur det fungerar.
Den här situationen belyser verkligen hur viktigt torn 10 är.
Som f.d depåchef och dessutom flitig flaggviftare i torn 10 måste jag ge Thomas rätt här. Tror faktiskt ingen har gjort något fel här utan det tar så här lång tid när något händer i ingången till rakan. Inte bra och enda lösningen är att placera torn 10 på annat ställe vilket naturligtvis inte är okomplicerat då dom dessutom ska ha koll på "Dammaböjen", "Hårnålen" och "Depåinfarten".

@Gadde, bra inlägg, diskussioner om hur man förbättrar säkerheten kan vi aldrig ha för många. :tummenupp

Tack för att du blåste om - DET var det första som tvingade mig till ett högre tempo :D Du har fått upp farten....:tummenupp
Robz, du har missuppfattat allt, det är inte Gamle som blivit snabb, det är du som blivit gammal och rädd. Dags att byta nick kanske? Gamle 2?
 
Last edited:
Smygkikar lite på er... man skulle kanske komma ner o köra om man får plats :)

Ja, häng på. Det var värt att åka ner ifrån Götet..:näsblod ..nu kanske jag är lite :dummer men ändå. :D

Såg Pro Superbike från just SRW på svt24 helgen innan....tänkte direkt att den banan MÅSTE jag bara prova.:yoparty

Nu blir det Kinnekulle i helgen så jag kan jämnföra....:mattias :)
 
Ja, häng på....
Nu blir det Kinnekulle i helgen så jag kan jämnföra....:mattias :)
Den banan e bara helt underbart kul!

Håll stumt under bron på rakan o se till o lägg dig åt höger innan du är uppe på krönet efter andra bron (en dold höger på krönet) :D
 
Hej Gadde efter att ha lst ditt inlgg funderade jag bara p om det kan vara s att dom som krde framfr dig sg flaggan men att du missade den?? P din beskrivning s antar jag att dom sg flaggan i torn 10 (vid avfarten) drav deras snabba beslut att lmna banan.

gamle medlem i Depchefsgruppen
Nej, och som Corben har förklarat, så förstår jag nu varför det tar tid innan flaggorna är uppe. Radiokommunikation, sikt osv.
Nu glömmer vi detta o ses den 19e o har en kanondag!
Mvh / Gadde
 
Last edited:
...Robz, du har missuppfattat allt, det är inte Gamle som blivit snabb, det är du som blivit gammal och rädd. Dags att byta nick kanske? Gamle 2?

Snacka om att tända cigg i syrgastält - du är väl också en -68:a? :D

Jag började nätt och fint, låg säkert på 1.20, minst. Ny hoj och slitna originaldäck....
Mot slutet av dagen kunde jag inte låta bli att dras med av Kurvis och Jens som flög om - funkade fin-fint hela varvet tills vi kom till just utgången start/mål - tappade nog 100m där :gnissla

Super Corsorna ligger nu på hög och nästa gång är jag yngre igen :D
 
Jag och en annan vid namn stig satt i torn 10, det var första gången jag flagga o Stig är en erfaren flaggare så jag placerades med honom. Just denna situationen var vi sena kan jag erkänna, eftersom jag höll koll på dammböjen samt hårnålen just då. Vi skulle ju hålla koll åt vars ett håll, men tydligen tittade vi båda åt samma antar jag. Där va många högljudda hojar och vi kunde inte höra radion, trots att den var på max. Vi använde öronsnäcka efter det för att kunna ha mer koll på radiosnacket. Så brist på radio kommunikation är en bidragande faktor samt att vi inte var 100% vakna. Dessutom är man som sagt helt blind ut på rakan och kan inte se situationen. Kan väl inte mer än be om ursäkt för att vi var sena, ni verkade reda ut det ganska bra trots allt. Klart att vi är där för allas säkerhet också.

Nu har jag bara försökt förklara lite hur vår situation var i tornet. Tar så klart åt mig kritiken och om jag flaggar igen så kommer flaggan vara uppe tidigare:) I alla fall från min sida, vi var trots allt två flaggisar i tornet...

Mvh Fredric
 
Tack för din förklaring. Vi jobbar mycket med säkerheten inom Ssemse och därför är det av intresse att veta vad som hände så att vi kan förbättra oss.

Platsen där det hände är en blind pungt både från torn 10 och depån.

Vi är alla glada för att föraren klarade sig utan några svårare skador.

/gamle

Jag och en annan vid namn stig satt i torn 10, det var första gången jag flagga o Stig är en erfaren flaggare så jag placerades med honom. Just denna situationen var vi sena kan jag erkänna, eftersom jag höll koll på dammböjen samt hårnålen just då. Vi skulle ju hålla koll åt vars ett håll, men tydligen tittade vi båda åt samma antar jag. Där va många högljudda hojar och vi kunde inte höra radion, trots att den var på max. Vi använde öronsnäcka efter det för att kunna ha mer koll på radiosnacket. Så brist på radio kommunikation är en bidragande faktor samt att vi inte var 100% vakna. Dessutom är man som sagt helt blind ut på rakan och kan inte se situationen. Kan väl inte mer än be om ursäkt för att vi var sena, ni verkade reda ut det ganska bra trots allt. Klart att vi är där för allas säkerhet också.

Nu har jag bara försökt förklara lite hur vår situation var i tornet. Tar så klart åt mig kritiken och om jag flaggar igen så kommer flaggan vara uppe tidigare:) I alla fall från min sida, vi var trots allt två flaggisar i tornet...

Mvh Fredric
 
Hej.

Jag stod i Depån för dagen glömde jag skriva innan... enligt mig kunde vi inte få ut infon om rödflagg tidigare, dock skall vi först få info om olyckan. Det blir en fördröjning till rödflagg eftersom Depån skall ropa rödflagg osv till de torn som inte heller ser olyckan. På de sekunderna hinner man rätt långt om man ligger nära i hög fart..

Gadde, inget illa menat med mitt inlägg, bara vi får fram vad som strulat och det har vi tycker jag... :tummenupp

Torn 10 är ju en utsatt position, dock ser de inte rakan och de måste vänta tills det hörs "röd flagg" på radion som tidigare sagts.

MVH
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top