Tack och lov kom jag hem.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
hej allesammans.

jag var ute idag och körde, tanken började lysa så jag kör in till macken och tankar. när jag väl tankat klart och startar hojjen samt lägger i 1ans VÄXEL så dör hojjen. kollar så att stödet är uppe vilket det är samt tar ner det och upp det för jag tänkte om det är någe glapp, startar om hojjen samt den dör ännu en gång, ber till gud 3dje gången och varvar ur motorn och bränner hemmåt.

kommer till trafiksignal ca 4mil efter tankning med rött ljus, står med friläge i väntan på grönt ljus. vid grönt ljus lägger jag i 1ans VÄXEL, hojjen dör, jag ber till gud igen, hojjen startar och jag håller högt varv för att inte gå ner på tomgång. lyckas köra ändå hem utan någe mer stopp.

jag undrar vad det är som orsakar detta? kan medge att jag tvättade hojjen innan avfärd, jag körde max typ 1mil på reserven, körningen gick som vanligt innan jag tankade.. blir så fundersam över detta.

mvh sjukihuve

Jag tror mer på att den sugit i sig av vattnet som samlas i botten på tanken.
Vet inte riktigt hur det blir på moderna insprutare, men så brukar det bli på förgasarmotorer.
Så länge det finns bränsle i tanken, så håller sig kondensvattnet stilla på tankens lägsta punkt.
Ju mindre bränsle, ju mer plaskar det runt.
Om det finns ett flottörhus, så tömmer du ut en skvätt.
Slå i lite karburatorsprit de närmsta tankningarna.

Vet inte riktigt hur det blir på moderna insprutare, men så brukar det bli på förgasarmotorer.
Så länge det finns bränsle i tanken, så håller sig kondensvattnet stilla på tankens lägsta punkt.

Jo tänkte på det också men eftersom det har med när jag lägger i 1ans växel som motorn dör så tror jag inte att det är felet faktiskt. Hade problemet på firma bilen förut på vintrarna när det var drastiska temp förändringar. Fast då var det när man skulle starta bilen.

jag vet iaf att bilen spökar ibland när de kom vatten i fördelar locket.. gick inte på alla cylindrar samt att den ville dö på tomgång.. Den torkar nog till sig! Borde ju inte vara några konstigheter (kan jag tycka)

Eller nån liter E85 i varje fulltank nån gång då - billigare o snabbare än k-sprit

Hade 5L piss i tanken en gång när ja satt på fel brud.
5L av 24L....funka faktist nästan o bli av med de me hög E85 dosering

K-sprit tar inte bort vatten i tanken, det enda det gör är att det förhindrar vattnet i tanken att frysa vintertid.

jag var ute idag och körde, tanken började lysa så jag kör in till macken och tankar. när jag väl tankat klart och startar hojjen samt lägger i 1ans VÄXEL så dör hojjen.
Den klassiska förklaring är stödet (stödkontakten).
kollar så att stödet är uppe vilket det är samt tar ner det och upp det för jag tänkte om det är någe glapp, startar om hojjen samt den dör ännu en gång, ber till gud 3dje gången och varvar ur motorn och bränner hemmåt.
Tydligen dör den inte om du har ordentligt varv på motorn. Detta eliminerar stödkontakten. Inget fel på stödkontakten.
Kan det vara så att kopplingen inte frikopplar ordentligt?
Dvs när du med normal tomgång lägger i 1an så dör motorn för kopplingen med bromsade hjul
blir för mycket för motorn?
(Jag har alltid handbroms när jag petar i 1an vid stillastående)

Med avstängd motor.
Prova att rulla hojen på plan mark i nollan.
Prova rulla hojen med 1an i och indragen koppling.

Alternativt med hojen på depåstöd bak.
Snurra bakhjulet med nollan.
Snurra bakhjulet med 1an och indragen koppling.
Det ska inte vara stor skillnad.

Är det stor skillnad. Så blir det att justera kopplingen.

Hjälper inte med att justera kopplingen så kan jag erbjuda de fel jag själv råkat ut för:

1) Centralmuttern i kopplingen har lossnat. (Inga större problem fixa, behövs hylsa med rätt dimension och momentnyckel och lite "standardverktyg")
2) Kopplingswiren håller på att gå av, när smorde du wiren sist?

Last edited:
Den klassiska förklaring är stödet (stödkontakten).

Tydligen dör den inte om du har ordentligt varv på motorn. Detta eliminerar stödkontakten. Inget fel på stödkontakten.
Kan det vara så att kopplingen inte frikopplar ordentligt?
Dvs när du med normal tomgång lägger i 1an så dör motorn för kopplingen med bromsade hjul
blir för mycket för motorn?
(Jag har alltid handbroms när jag petar i 1an vid stillastående)

Med avstängd motor.
Prova att rulla hojen på plan mark i nollan.
Prova rulla hojen med 1an i och indragen koppling.

Alternativt med hojen på depåstöd bak.
Snurra bakhjulet med nollan.
Snurra bakhjulet med 1an och indragen koppling.
Det ska inte vara stor skillnad.

Är det stor skillnad. Så blir det att justera kopplingen.

Hjälper inte med att justera kopplingen så kan jag erbjuda de fel jag själv råkat ut för:

1) Centralmuttern i kopplingen har lossnat. (Inga större problem fixa, behövs hylsa med rätt dimension och momentnyckel och lite "standardverktyg")
2) Kopplingswiren håller på att gå av, när smorde du wiren sist?

tusen tack för hjälpen. ska göra ovanstående test, för nu när du tar upp detta så kan jag även tycka att 1ans växel hugger precis när man växlar till 1an.:tummenupp

K-sprit tar inte bort vatten i tanken, det enda det gör är att det förhindrar vattnet i tanken att frysa vintertid.

K-sprit tar bort vatten i tanken, en av de saker det gör är att binda vatten samtidigt som det är blandbart med bensin.
Vattnet blir med andra ord löst i bensinen i stället för att följa med droppvis.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!