Tack alla nerklankande sporthojanvändare

funderade på samma hojar... men väljer själv en zxr 400 96:a i höst ifårn tyskland. extremt snygg sporthoj dessutom!

zxr 400!!!
 
Om du är ute efter låga kostnader skall du inte bara stirra dig blind på inköpspriset, de pengarna får du tillbaks (mycket därav i alla fall) när du säljer den. Utan ta reda på vad de löpande kostnaderna är. Jag tänker då i första hand på försäkringskostnader men också servicekostnader som kan skilja mycket kraftigt.

Ett exempel är:
- Vanlig motorservice (justering ventiler, förgasare, byte stift, olja, filter, luftfilter mm.) kostar i runda slängar mellan 2 - 2500 kr för min VFR medan motsvarande kostnader för en ZXR 1200 R (heter den så föresten, Kawa´s värstingmaskin map. tophastighet?) som ligger på en bit över 7000 kr för samma jobb!

// Niklas
 
Avarage skrev:
Om du är ute efter låga kostnader skall du inte bara stirra dig blind på inköpspriset, de pengarna får du tillbaks (mycket därav i alla fall) när du säljer den. Utan ta reda på vad de löpande kostnaderna är. Jag tänker då i första hand på försäkringskostnader men också servicekostnader som kan skilja mycket kraftigt.

Ett exempel är:
- Vanlig motorservice (justering ventiler, förgasare, byte stift, olja, filter, luftfilter mm.) kostar i runda slängar mellan 2 - 2500 kr för min VFR medan motsvarande kostnader för en ZXR 1200 R (heter den så föresten, Kawa´s värstingmaskin map. tophastighet?) som ligger på en bit över 7000 kr för samma jobb!

// Niklas
Tack för inlägget har börjat lutat mot att det ska bli en Honda VFR 400. Väntar bara att jag ska hitta ett bra köp :) Tack. Och visst försäkringen skiljer inte så mycket men servicen gör tydligen det.
 
tomaz skrev:
Tack för inlägget har börjat lutat mot att det ska bli en Honda VFR 400. Väntar bara att jag ska hitta ett bra köp :) Tack. Och visst försäkringen skiljer inte så mycket men servicen gör tydligen det.


..Så nu är du sugen på en hoj som du igår tyckte var ful :3freak
 
Chronic skrev:
..Så nu är du sugen på en hoj som du igår tyckte var ful :3freak
Det är inte lätt att veta vad man vill alla gånger - och man har väl rätt att ":arselera" sig?

Hur som helst så är det alltid lika roligt att ta del av andras funderingar kring val av mc. I det här fallet är det befriande att höra hur våta posördrömmar om heta värstingmodeller antar en mer realistisk form - det handlar om att åka hoj och ha kul med de ekonomiska förutsättningar man för tillfället har. :tummenupp Var nu inte så kinkig - uppmuntra istället!

Det enda jag kan säga är att jag inte skulle köpa en v4 på 400cc - inget vrid... :(
Jag skulle nog allvarligt överväga nåt annat, med mer cc eller färre cylindrar... (mina 50 öre).
 
Last edited:
Flyer skrev:
Det är inte lätt att veta vad man vill alla gånger - och man har väl rätt att ":arselera" sig?

Hur som helst så är det alltid lika roligt att ta del av andras funderingar kring val av mc. I det här fallet är det befriande att höra hur våta posördrömmar om heta värstingmodeller antar en mer realistisk form - det handlar om att åka hoj och ha kul med de ekonomiska förutsättningar man för tillfället har. :tummenupp Var nu inte så kinkig - uppmuntra istället!


Ifrågasätta är en form av uppmuntran, liksom att få medhåll kan ibland ge motsatt effekt.
 
Går inte köra långt å skjutsa...??

Jag har haft min rs250 på gata i fyra år. Är en toppenhoj! Det snackas om att det inte går köra långt på den, vilket är fel! Har kört 45 mil (bara tankstopp) utan problem. Kört med skjuts i närmare 20 mil med en kort bensträckare.. Den är bra i försäkring å man piskar en å annan "stor" hoj på favoritvägarna. Sen är det ju ett plus att den luktar så gott!!

Jag ska iof sälja min nu, har ju kört den i fyra år så jag vill testa nått nytt. Har inhandlat en Mille, men saknar faktist två-takten en del... men man kan ju inta ha allt :(

/A
 
iuridae skrev:
Det går helt ok, det är ju en liten motor, så man får ju växla lite. Men jag hade inga problem med skjuts, lättkörd hoj även då.

Lite kul svar när du själv skriver på din hemsida http://iuridae.rtcw.no/main/viewgroup.asp?view=4 "Synd bara att det va en liten 400, va lite klent när man skulle skjutsa." :tungan

En annan ide är ju att köpa en lite äldre hoj, då har man inte alls samma försäkringsbild. En äldre cbr600 kanske? mycket fin cykel!

Lycka till!

Mvh Stephenj
 
tomaz skrev:
Tack för inlägget har börjat lutat mot att det ska bli en Honda VFR 400. Väntar bara att jag ska hitta ett bra köp :) Tack. Och visst försäkringen skiljer inte så mycket men servicen gör tydligen det.
!.

Man får inte glömma att åka hoj är en hobby, och hobbys kostar pengar så är det bara!. Jag kan bara gå efter egen erfarenhet och det är att man ångrar sig djupt om man köper ngt som innerst inne inte vill ha men köper ändå för att vara vuxen o förståndig!. Detta funkar ett tag men sedan går det bara utför!..

Tänk efter med HJÄRTAT vad du vill ha o köp med HJÄRTAT !.. Bara för att ngn har sagt att en VFR eller vad det nu kan vara är en bra hoj så kanske inte denna passar dig alls.

Stick o provkör istället, känn efter vad DU vill ha!
 
Har själv en Suzuki GSX-R 400 -87 mellanreggad (till salu)
Riktigt tuff för att vara 87a, och riktigt billig att äga.
Betalar ca 2500kr i helförsäkring helår på mej som inte är 20 fyllda än.

Jag är dock i längsta laget för den, landar på 186cm. Jag har dock åkt 45mil med den utan problem, självklart med bensträckare då.

Nu sitter inte strypningarna i och det skall vara bortåt 60hk i den och den drar iväg ganska bra upp till ca 150 där man oftast blir ifrånkörd av bilar.

Har inte skjutsat nåt större på den men det jag gjort har gått utan problem.
(Förutom då jag skjutsade min kusin som väger 30 kilo mer än mej och jag typ hade framhjulet i luften. :)
 
Köp en Suzuki Gsxr 750 av 91-93 årsmodell, de kostar inte så mkt i försäkring heller...

Jag betalar 3030kr/halv/helår...

Min är tillsalu om det skulle vara intressant, kolla på annonser under östergötland så ser du den!

/ Henke
 
Skulle jag åka bara för att det är roligt skulle jag inte tveka på välja Aprilian av de där två, däremot om man ska använda den "praktiskt" så är nog 400'n vettigare :) Småsugen på en sån där "uppdaterad" VFR från Thailand bara för att åka runt mellan korvkioskerna på.

Äh, hursomhelst har du gjort rätt val.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top