Tack alla hjälpsamma bilister och du på busshållplatsen!

Måste bara slänga in en kort historia... för några år sedan fick vi sladd med en bil på en gata i Jönköping, med resultatet frontalkrock med betong-hus. Inte en enda bil stannade, kommer ihåg när vi sparkade upp dörren, staplade ut ur krutröken helt omtumlade och nyväckta ifrån kort medvetslöshet och kolla på vägen, får du ögonkontakt med en svensson-kvinna ca 50 år, som direkt vid ögonkontakten gasar iväg med sin Saab... det gjorde mig riktigt förbannad och lack!

Man blir chockad...

På väg till jobbet i rusningen och en gammal volvo kör ut trots väjnings plikt mitt framför mig vilket resulterar i asfalts känning

Reser hojjen en halvmeter från volvons front och tackar högre makter för att det inte blev krock, så man klarade sig undan med lite blåmärken.
(Märkligt att man vid det läget förbannar repor i lacken, när man borde vara glad att man klarade sig så pass bra, kanske chocken som kickar in eller att det är den viktigaste ägodelen man har)

När jag reser hojjen försöker bilarna smita förbi och inte en endaste bil stannar för att hjälpa till, dom kör slalom för att komma förbi, helt otroligt!

Folk måste ha helt otroligt viktiga jobb som man för allt i värden inte får komma försent till.

Gubben i volvon var så chockad att han satt kvar i bilen, han had nog också mått bra av att någon stannat.

Ganska rejäl törn till tron på människan

Last edited:
Problemet är väl kanske det att den som är en förbipasserande trafikant och inte själv - med eller utan skuld - haft del i olyckan

Nu skall du inte ta texten ur sitt sammanhang!
Direkt efter "8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen" står det:
"I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder."

Detta innebär att du har skyldighet enligt lag att stanna. Det finns inga om eller och!
Om du så bara skall stanna för att plocka bort backspeglar och annat på vägen så är detta din skyldighet. Att folk väljer att vara passiva är sin sak men det är ändå ett lagbrott.

vilken chef kan inte förstå att man kommer lite sent för att man hjälpt till vid en olycka!!... tydligen alltför många:rolleyes:

Jag tror allvarligt att folk bara skiter i! Såå jävvla trist.

Brukar man inte säga att de första tre trafikanterna oberoende av varandra (alltså inte en bil med ett helt fotbollslag utan tre olika fordon) som passerar en olycka ska/har skyldighet att stanna, annars blir det ju snart ett fyllt ullevi på vägen om alla som passerar ska stanna men om ngn läkarkunnig personal passerar är det kanske förlåtet om den stannar trots fylld kvot då de kanske bättre vet hur första hjälpen kittet gör mest nytta.

Nu skall du inte ta texten ur sitt sammanhang!
Direkt efter "8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen" står det:
"I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder."

Detta innebär att du har skyldighet enligt lag att stanna. Det finns inga om eller och!
Om du så bara skall stanna för att plocka bort backspeglar och annat på vägen så är detta din skyldighet. Att folk väljer att vara passiva är sin sak men det är ändå ett lagbrott.

Skall vi nu vara helt riktiga så kan vi ju börja med

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Åligganden vid trafikolyckor

8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en
trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga
skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder
som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som
haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall
trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om
händelsen.
-------------------------------

Dvs
Den som med eller utan egen skuld haft del i trafikolycka skall stanna kvar och hjälpa till.

För att då göra det mer tydligt DE som varit inblandade i olyckan är den enda som ofattas av lagen alltså inte någon annan även om de är förbipasserande.

så nej, såvitt jag vet finns det ingen lag som tvingar folk att stanna och hjälpa till. och nej kungludde du har fel, det gäller inte de som passerar olyckan, endast de som var inblandade.

sedan kan man diskutera moralen i det hela. det är en helt annan sak.

Bilister!

Problemet är att inga bilister besöker detta forum,dom lever i en annan värld,
mc åkare va e´det!?:mad:

Problemet är att inga bilister besöker detta forum,dom lever i en annan värld,
mc åkare va e´det!?:mad:

Jag tror nog med stor säkerhet att många av oss hojåkare också är bilister ibland. Tror inte att detta forum skulle hjälpa dom hojlösa bilisterna att köra bättre.

Ja vi hjälpte till när vi var på väg till svenskarallyt.
Killarna hade ingen domkraft

Bifogat

• svenskarallyt 5.JPG
    svenskarallyt 5.JPG
    65.3 KB · Visningar: 81
Tand för tand, öga för öga. Har aldrig funkat någonstans och kommer aldrig att göra det heller. :huvet

eller för att citera en hyvens kille :
"an eye for an eye makes the whole world go blind"
-mahatma gandhi

Rädslan för att göra fel vid en allvarlig olycka är nog den vanligaste orsaken till att folk inte stannar, utan bara glider förbi som "fågelholkar" .

Sen att folk i storstäder är så avtrubbade och blasé att de bara ignorerar nån som kryper runt i en hög med föredetta motorfordon är ju en annan femma.

Har själv inte behövts vid någon större olycka, utan hjälp redan funnits på plats.
Stannat för soppatorskare o dylikt händer då och då.

Självklart att man hjälper till!

Den första hjälpen är oftast den som avgör utgången i en olycka med personskador.

Skall vi nu vara helt riktiga så kan vi ju börja med

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

- - -
Dvs
Den som med eller utan egen skuld haft del i trafikolycka skall stanna kvar och hjälpa till.

För att då göra det mer tydligt .. .DE som varit inblandade i olyckan är den enda som ofattas av lagen alltså inte någon annan även om de är förbipasserande.

så nej, såvitt jag vet finns det ingen lag som tvingar folk att stanna och hjälpa till. och nej kungludde du har fel, det gäller inte de som passerar olyckan, endast de som var inblandade.

sedan kan man diskutera moralen i det hela. det är en helt annan sak.

Jag är - som framgått av mitt tidigare inlägg - beredd att hålla med sir väs. :tummenupp

Detta skulle då primärt betyda att det enligt förevarande lagrum endast är de parter /egentligen trafikanter/ oavsett eget vållande eller ej, som varit inblandade i en trafikolycka har att kvarstanna och vidta vissa åtgärder.

Vilka dessa är kan man sammanfattat se på:

http://www.trafiksäkerhet.se/Trafikregler_ansvar_skyldigheter_trafikolycka.htm

Detta borde ju s. s. däremot inte betyda att de trafikanter som inte har varit inblandade i olyckan agerar moraliskt eller etiskt riktigt när de - utan att på något sätt hjälpa till - hastar vidare. Notera dock att minsta lilla incident av en förbipasserande trafikant gör att denne genast borde anses som delaktig i trafikolycka och således omfattas av ansvarigheten enligt ovan; avvikelse från olyckplatsen skulle då bli att betrakta såsom smitning.

Den som till äventyrs vill gräva vidare och fördjupa sig i denna problematik kanske lämpligen kan börja med följande ansatser;

dels trafikförordningen (1998:1276), 2 kap 8 §, senast ändrad genom SFS2001:357

dels lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, den s.k. trafikbrottslagen, Rskr 1951:336, se 5 §, ändrad gnm SFS 1986:1248,förarb. prop 1986/87:34.

Då detta är verkligt viktiga frågor (det finns väl knappt viktigare saker i trafiksammanhang än olyckor ?) för alla trafikanter, särskilt för oss mc-förare, så borde vi verkligen ha bättre koll . . .:huvet

Dessvärre är klockan för mycket och jag har inte tillgång till de ref. underlagen.
Kanske nå't för dig KungLUdde att gräva djupare i ? :D

Detta är ta mig fan det mest upprörande med denna tråden:mad: !
Det mest upprörande i tråden är att du totalt saknar förmåga att tolka lagtexter.

Här sitter pappskallar och påstår att man inte behöver stanna på en olycksplats!
Här sitter en pappskalle och påstår att man behöver stanna

Om Ni inte kan lagar och förordningar...SHUT THE FUCK UP!
Humor av världsklass. Ta mig fan det roligaste jag läst idag.

Det är allas skyldighet att stanna och att det inte kommer fram förrän flera sidor in i tråden är genant!
Det som är genant är din oförmåga att tolka lagtexter. De som ENLIGT LAG är tvingade att stanna är de som med eller utan skuld haft DEL I OLYCKAN! Inga andra. Sen kan man självklart hävda att andra har EN MORALISK PLIKT att stanna MEN DET ÄR EN ANNAN JÄVLA FEMMA!.

Hajar du nu din jävla pappskalle? Läs en juridisk översiktskurs på universitetet eller håll käft.

Jag tycker folk är så hjälpsamma som man kan kräva av dem, även här i stockholm...

De runt om uppfattade kanske "olyckan" som en bagatell och trodde du skulle reda ut den på egen hand..

Det är illa säga fel, det är än mer illa att hävda att någon säger fel och hävda att det är på ett annat sätt - som också är fel. Dessutom ta i så man gör i brallan genom att be folk SHUTTA THE FUCK UP genom att krydda med röd text.

Tack sgtpepper och ni andra för att ni är en motvikt till idiotin.

Det mest upprörande i tråden är att du totalt saknar förmåga att tolka lagtexter.

Det som är genant är din oförmåga att tolka lagtexter. De som ENLIGT LAG är tvingade att stanna är de som med eller utan skuld haft DEL I OLYCKAN! Inga andra. Sen kan man självklart hävda att andra har EN MORALISK PLIKT att stanna MEN DET ÄR EN ANNAN JÄVLA FEMMA!.

Hajar du nu din jävla pappskalle? Läs en juridisk översiktskurs på universitetet eller håll käft.

Jahapp . . . det där var ju verkligen ord och inga visor :fakta
:D :D
Debatten kanske fortskrider . . .he he, det blir väl Last Man Standing:kulspruta

Fan va upprörd man blir när man läser sånt här:mad:

Självklart stannar man om man är först framme vid en olycka! Senast i vintras så stannade jag för en bil som kört av motorvägen när ett snöoväder plötsligt överraskade oss alla. Djup snö var det och det var en olycka mellan en personbil och en lastbil.
Pratade med offrena och de mådde bra och behövde ingen hjälp. Ambulans m.m var tydligen på väg.

Sedan minns jag för några år sedan. Var på väg hem och längs med motorvägen saktar en tant ner och stannar vid vägrenen. På motorväg alltså, där man inte får stanna, om man nu inte har problem dvs:rolleyes:

Snäll som jag är saktar jag in bakom och tänker hjälpa till. Märkligt, hon går inte ut ur bilen, nåja, jag går fram och knackar på rutan.. Hon låser dörrarna, tar ner rutan aningens och frågar surt vad jag vill:huvet

Är en av få som tagit tillfället i akt och gått en 1:a hjälpen utbildning i våras. Känns helt enkelt som att det är något alla behöver göra med jämna mellanrum.

Förstår inte den jäkla mentaliteten hos folk alltså, att inte stanna för en medmänniska:mad:
Sen så är jag ju en blatte också, servicekänsla i blodet;)

Nåja, hade vart trevligt om någon vänlig själ kunde tänka sig att stanna och hjälpa mig om jag råkar ut för något en vacker dag..
Gärna också någon som har ett litet hum om vad man ska göra:tummenupp

Kärlek för fan!

Jahapp . . . det där var ju verkligen ord och inga visor :fakta
Ja, någon jävla måtta på idiotin får det ju vara, sitter man och feltolkar lagtexten och utifrån det påstår att alla andra i tråden är pappskallar, trots att det är de som tolkar lagen rätt, då får man stå ut med att bli våldsamt tillrättavisad.

ha ha ha ha...:tummenupp :tummenupp

Ja, någon jävla måtta på idiotin får det ju vara, sitter man och feltolkar lagtexten och utifrån det påstår att alla andra i tråden är pappskallar, trots att det är de som tolkar lagen rätt, då får man stå ut med att bli våldsamt tillrättavisad.

Well, who knows. Maybe he deserved it ;-) :whip

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...