Tabletter mot trötthet.

"Det är vansinnigt att köpa läkemedel på nätet. Det finns ju en anledning till att vi har ett system som kräver recept från läkare för att man ska få använda modafinil", säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt.
Prova först att motionera, äta vettigt och se till att komma i säng på kvällen. Har du narkolepsi kan du nog få det där ändå. :7peta
Piller, är som Bergren_Martin redan påpekat överskattade. :hej

Joo, massa moralsnack etc som vanligt ;). Ibland jobbar man halva natten och ska hem sedan. Sovit dåligt och ska köra bil dagen efter etc, då tror jag att det är säkrare att ta någon tablett än att köra skittrött... Fast det är kanske bara min egen uppfattning...

- Johan

det behövs nog tyvärr äkta sömn för att man ska va säker i trafiken

Testa grönmögelost-terapin. Kan göra underverk.

Bingo skrev:
Testa grönmögelost-terapin. Kan göra underverk.
Vad jag har hört så ska den vara nästan lika effektiv som valfetterapin, stämmer det?

berggren_martin skrev:
Vad jag har hört så ska den vara nästan lika effektiv som valfetterapin, stämmer det?
Den är bättre. Muchos bättre :banana

Læste artikeln i Illustrerad Vetenskap om Modafinil. Inga biverkningar och inte beroendeframkallande, och i vissa yrken skulle det gøra underverk, typ sjukhus och ræddningspersonal, osom ibland kan få jobba onormalt långa pass och dær trøtthet gør att misstag begås dær dom inte FÅR gøras. Så visst finns det bruk før det, men det kan ju missbrukas.
Ambulans kanske har åsikter om hur man skulle kunna andvænda det hær før sjukhus/ræddnigspersonal...

Det enda dom inte visste var væl typ vad de långsiktiga konsekvenserna skulle bli eftersom man tar bort vissa delar av sømnen som vi behøver. REM-sømnen ær ju en bearbetning av dagens hændelser och om man tar bort den kanske man blir lite koko.
Men en ersættnig før ækta sømn før att kunna hålla sig vaken eller sæker i trafiken, det ær det faktiskt. Tyværr.

Jobbar kontinuerlig skiftgång (treskift) har gjort det hela mitt yrkesverksamma liv (sedan '88) å jag har banne mig svårare och svårare med nätterna.. kan ju säga att jag doserar koffein i avsevärd mängd för att överhuvudtaget hålla mig vaken. Ett piller kanske skulle göra susen, skulle helt klart kunna tänka mig att prova. Det bästa vore iofs ett dagtidsjobb..

/B

Lite svårt att avgöra. Man vet ju som sagt var inte de långsiktiga biverkningarna.
Det är inte direkt sällsynt att man släpper mediciner som man inte är helt säker på hur de påverkar människan i det långa loppet.
Det var sådär 50 år sedan man förskrev preludin under devisen "preludin gör dig fin", det var amfetamin som såldes som bantningsmedel..
Efter det kom psykmedicinen barbiturater och barbitaler, som skulle få folk att må bra, visst mådde folk bra, men man blev i stort sett hjärndöd.
Sen kom de "säkra" efterföljarna benzodiazepiner, typ valium och rohypnol som var "mycket" bättre än barbituraterna.
Nu lever vi med "lyckopillerna", ssri, som iofs är rätt säkra, men där faktiskt en hel del totalt flippar på dem, och man börjar se långsiktiga skador av användadet av dem på samma sätt man ser skador av ecstasy. Dock bara på vissa användare och efter långt nyttjande.

Visst kan jag se en nytta med ett piller som det här, men i sådant fall ska det nyttjas med varsamhet, inte som "ett varje dag-piller" utan bara dagar då det verkligen behövs.

Ibland när man jobbar i projekt i butiker och så så MÅSTE något vara klart tills när de öppnar nästa morgon och man måste vara på kontoret 20 mil bort direkt när det är klart. Efter att ha jobbat en dag på sisådär 20h och ska köra bil några mil så tar jag hellre ett piller och e vaken än att köra utan piller...

Jag tar upp frågan ytterliggare en gång, jag ställer inte frågan därför att jag vill veta om ni tycker det är rätt eller fel utan jag undrar VAR kan man få tag på dessa piller?

- Johan

mr_rockster skrev:
Ibland när man jobbar i projekt i butiker och så så MÅSTE något vara klart tills när de öppnar nästa morgon och man måste vara på kontoret 20 mil bort direkt när det är klart. Efter att ha jobbat en dag på sisådär 20h och ska köra bil några mil så tar jag hellre ett piller och e vaken än att köra utan piller...

Jag tar upp frågan ytterliggare en gång, jag ställer inte frågan därför att jag vill veta om ni tycker det är rätt eller fel utan jag undrar VAR kan man få tag på dessa piller?

- Johan

Hade nog tagit en diskussion med arbetsgivaren istället. Är du så utbytbar att han riskerar att du kör ihjäl dig när du är ute på ett viktigt jobb?

mr_rockster skrev:

- Johan

tips:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=050613&DocTypeID=7

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...