Tabbe

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Var ute i kallgaraget var ca5gr ute så jag tänkte kolla lite på hojen. Märkte då när jag tog i kylarslangarna att det hade frusit. Vad gör jag nu? Håller på att tina upp den. Byter ut vätskan mot glycol va, nu under vintern? Trodde att det inte var glycol i men det där andra medlet som man får ha på banan i, ja ni vet...

Tips å trix mottages. Tilläggas bör väll att jag försökte dra runt den innan men gick inte som tur var... :gnissla

Last edited:
Värm upp. Släng i glykol. Starta hojen. Se om det läcker och om hojen går som en påse skit.

Starta inte förrän du är SÄKER på att det tinat ordentligt.

MostWanted skrev:
vad kan ha tagit skada nu när det en gång frusit?

Beror på hur mycket den frusit...
Men tinar du upp den och inget rinner ut så är den säkert ok.

Det är sprängverkan i isen som är boven i dramat.
Så har det bara blivit lite issörja så kan du ta det lungt.

Det värsta är ju att det har varit rätt kallt ute å inte märkt det förns nu!. har kört värmepicka på låg effekt å kupévärmare tills nu. startade den å den går på tomgång nu, felfritt än sålänge. jevla klumpigt. waterwetter suger på vintern =)

newstead skrev:
Vatten som fryser expanderar och allt från ingenting till sprucket motorblock kan ha hänt.

farsgubben har sin harley parkinsson 883 i ett ouppvärmt garage.. troligen minusgrader alltså!... bör han vara orolig för liknande saker?

Faizty skrev:
farsgubben har sin harley parkinsson 883 i ett ouppvärmt garage.. troligen minusgrader alltså!... bör han vara orolig för liknande saker?
inte om han har glycol i kylarvattnet! eller är han lika dum i huvet som jag å kör utan.

Faizty skrev:
äh, den går förmodligen sönder ändå :hihi

skämt å sido så finns ju alltid risken med en vattenkyld motor att den fryser om man inte har frostskydd i kylarvattnet.

Ja, och vart f-n fyller man på glykol i en gammal harley? :rofl

*ironimode off*

flexbert skrev:
är inte 60% glykol 40% vatten det optimala :confused:
vet inte men 50/50 fryser vid -36 grader iaf.. ren glykol fryser vid -13. Sen finns det väl olika typer av glykol också har jag för mig. Den ena ska man inte använda i aluminiummotorer då den fräter sönder aluminiumet..

Faizty skrev:

Nej!

Eftersom den är luftkyld så kan han lugna ner sig... :D

MostWanted skrev:
Det värsta är ju att det har varit rätt kallt ute å inte märkt det förns nu!. har kört värmepicka på låg effekt å kupévärmare tills nu. startade den å den går på tomgång nu, felfritt än sålänge. jevla klumpigt. waterwetter suger på vintern =)

Går den och inte sprutar vatten så är det ok...
Skador efter frysning brukar liksom inte vara diskreta.
Det blir oftast ett stort hål i blocket!

Lånar tråden lite :fyllisar
Jag köpte nån Putoline färdigblandad glykol till crossen.
Den var för aluminiumkylare och tålde ner till -36 grader!
Är det nån som vet nått om detta? Om det är bra eller anus? :Bugar

newstead skrev:
vet inte men 50/50 fryser vid -36 grader iaf.. ren glykol fryser vid -13. Sen finns det väl olika typer av glykol också har jag för mig. Den ena ska man inte använda i aluminiummotorer då den fräter sönder aluminiumet..

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt