ta ut insats + byta styre

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Hej,

jag är inte så duktig på att meka så ursäkta mina noob frågor...

1) Jag har ett nytt Leo Vince slipon på min CBF1000-08 och vill ta ut insatserna. Någon som vet hur jag går till väga? Rörtång och dra/vrida eller?

2) Vill också byta styre till ett svart rakare. Är det standard mått på MC-styren eller behöver jag mäta/kolla upp någon speciellt? Vill helt enkelt ha ett rakare styre som inte ser ut som nått mini aphäng/offroad styre (så tycker jag originalstyret ser ut).
Vid byte av styre är nya styrändar också något man måste köpa? Tipsa gärna om nått ställe man kan beställa svarta lite rakare/sportiga styren som passar på en CBF1000.

1: De sitter möjligtvis inte en skruv i bakre underkant på dämpar/en/na?

2: Skulle ett crosstyre duga? Googla exempelvis renthal fatbar. Duger ett sådant behöver du en "konverteringssats" t.ex art nr: 82-262 från biltema.

Det här styret tycker jag är kanonsnyggt! Det finns på Biltema men är då inte svart. Jag köpte mitt hos S-Racing och då var det svart. Annars är det ju inte så svårt att lackera det svart själv. Jag hade det på min XJR 1300 men tyvärr klarar inte mina armbågar ett så rakt styre. Fast man känner sig mäktig med en potent hoj och det styret.

Jag vet inte om standardstyret på din hoj har samma diameter i ändarna som detta men om det är så är det ju bara att flytta över vikterna.

Bifogat

• 82-263_l.jpg
    82-263_l.jpg
    4.2 KB · Visningar: 58
1: De sitter möjligtvis inte en skruv i bakre underkant på dämpar/en/na?

Jo men de skruvarna rör ju inte ens vid innerröret utan där är 1mm fritt, ändå sitter innerröret fast stenhårt om man känner med handen. Så det är inte skruven i underkanten som håller fast vad jag kan se.

Det här styret tycker jag är kanonsnyggt!

Det styret var snyggt!

Jo men de skruvarna rör ju inte ens vid innerröret utan där är 1mm fritt, ändå sitter innerröret fast stenhårt om man känner med handen. Så det är inte skruven i underkanten som håller fast vad jag kan se.

Det styret var snyggt!

Hittade ett svart på Biltema som heter "Styre, aluminium 28,6 MX".
productimage.asp
Vad menast med MX :confused: Antar att man behöver 28,6 styrfäste då med i stil med
productimage.asp

Last edited:
MX = Moto cross
Har ett sånt svart "fatbar" 28mm med raisers från biltema på min Monster.
Fungerar kanon och kostar en spottstyver av ett från ex. Renthal

Hittade ett svart på Biltema som heter "Styre, aluminium 28,6 MX".
productimage.asp
Vad menast med MX :confused: Antar att man behöver 28,6 styrfäste då med i stil med
productimage.asp

Nån som vet vilket verktyg man behöver för att ta bort den lilla skruven som sitter vid ingången på dämparna? Verkar vara nån specialskruv, vanlig flat skruvmejsel funkade inte :/

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back