Ta ur olja i motorn?

andreasnoren

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2007
Hoj
ktm 690 smc -08
är det fel att under vinterförvaring tömma ur oljan och fylla på nån månad senare, eller finns det risk för massa kondensvatten?

tacksam för svar

Så brukar jag köra. Jag tappar ur oljan innan vintern. Jag fyller sedan inte på ny olja förrän till våren. Eftersom jag inte vill ha olja i motorn om jag under vintern vill in och kolla eller byta ngt i motorn.

Näe...
Lämna pluggen öppen så rinner allt ur.

Du kan fylla på när det passar.
Ett tips dock är att tejpa över nyckelhålet och skriva att olja saknas ifall du får en minneslucka och drar igång eländet rätt vad det är.

Sånt som händer när det ska visas hoj för polarn och det tokvarvas för att lyssnas på avgasljud.
Själv så fick man ett jobb till...
Tackar.

Har för mig att det finns konserveringsmedel och annat jox i ny olja så man rekommenderar väl att man ska byta vid vinterförvaring så är det bara att starta och köra när våren kommer och andan faller på.

ok tack för snabba svar,
då behöver jag inte tänka på det, tills jag får hem en brud o måste "kåta" upp henne me hjälp av motorvrålet från en 625.
:tummenupp :tuttar :yoparty

Lånar tråden lite...

Går det att blanda olika sorters motorolja?

Bägge typerna är för våtkoppling naturligtvis, men den ena var Castrol och den andra var Shell, och så hade de olika viskositet.

Anledning att jag frågar är att kopplingen har börjat slira lite efter oljebytet, märkte inget innan. Tycker det verkar märkligt att det skulle ha någon betydelse, men när det inte var några problem innan så börjar man ju undra. :va

Lånar tråden lite...

Bägge typerna är för våtkoppling naturligtvis, men den ena var Castrol och den andra var Shell, och så hade de olika viskositet.

Anledning att jag frågar är att kopplingen har börjat slira lite efter oljebytet, märkte inget innan. Tycker det verkar märkligt att det skulle ha någon betydelse, men när det inte var några problem innan så börjar man ju undra. :va

Är det samma klassning på olja så är det inga problem. De blandar sig. Kanske har någon av oljorna något som din koppling reagerar på, eller så råkade den bara börja slira just när du hade fyllt på olja.

Motoroljor är blandbara. Viskositeten blir ett medelvärde mellan de två oljorna som blandats.

Var det Castrol GPS du skiftade till så är detta säkert förklaringen ty den brukar bla få många R1- R6-kopplingar att slira.

Mvh
J
Lånar tråden lite...

Motoroljor är blandbara. Viskositeten blir ett medelvärde mellan de två oljorna som blandats.

Var det Castrol GPS du skiftade till så är detta säkert förklaringen ty den brukar bla få många R1- R6-kopplingar att slira.

Mvh
J

Jaha där ser man.. jo större delen av mängden var Castrol faktiskt. Kom inte ihåg om den hette just GPS eftersom det var ett par månader sen jag bytte, fick med mig en dunk när jag köpte hojen. Kommer ihåg att oljan var röd iaf, ungefär som vissa tvåtaktsoljor kan vara.

Tack för tipset, får man väl byta igen då och se om det blir bättre.

Jaha där ser man.. jo större delen av mängden var Castrol faktiskt. Kom inte ihåg om den hette just GPS eftersom det var ett par månader sen jag bytte, fick med mig en dunk när jag köpte hojen. Kommer ihåg att oljan var röd iaf, ungefär som vissa tvåtaktsoljor kan vara.

Tack för tipset, får man väl byta igen då och se om det blir bättre.

Blandade motul och shell advance i en ninja och fick slirande koppling, har för mig att just motul oljan ska va lite känslig för det.
Det ska väl gå att blanda en del oljor men för att va säker så bör man nog undvika att blanda.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026