ta ur motorn behövs oljan tas ur med?

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Tjena!

börjar få lite ångest över vad som skulle vara mitt vinterprojekt...
måste ta ur motorn ur hojen nu, det mesta är borttaget och är inte startbar direkt. enligt haynes så ska man ta ur motoroljan. men eftersom jag inte ska se över något utan endast lacka om ramen så undrar jag nu om det verkligen är nödvändigt att ta ur motoroljan för att lyfta ner motorn. kan inte se poängen eftersom motorn är sluten?

någon som har ett par tips?

Är din motor sluten? Min är försedd med vevhusventilation så skall du inte tappa av motoroljan så se till att motorn alltid får stå upp som den gör i ramen, dessutom så kan oljan rinna förbi kolvringarna om motorn lägges ner....

kasjo skrev:
Tjena!

börjar få lite ångest över vad som skulle vara mitt vinterprojekt...
måste ta ur motorn ur hojen nu, det mesta är borttaget och är inte startbar direkt. enligt haynes så ska man ta ur motoroljan. men eftersom jag inte ska se över något utan endast lacka om ramen så undrar jag nu om det verkligen är nödvändigt att ta ur motoroljan för att lyfta ner motorn. kan inte se poängen eftersom motorn är sluten?

någon som har ett par tips?

Det skall du inte behöv göra om du hanterar den varsamt, och pallar upp, den, jamenar du har ju bottenpluggen i och oljan ligger i tråget.

Har du oljekylare, så se till att inte ta bort slangarna. Om det går. Då kan du ha oljan kvar i motorn. Det är fördel att ha oljan kvar i och byta innan du startar upp. Det blir alltid lite smuts som följer med lite här och där. Då är det större chans att få ur det om oljan är i motorn.

är du orolig tappa ur o spar oljan om den nu ändå inte ska bytas :tummenupp

tack för alla svar, behåller oljan i motorn, verkar enklast. byter när den är tillbaka istället

kasjo skrev:
tack för alla svar, behåller oljan i motorn, verkar enklast. byter när den är tillbaka istället
oljan är väl minsta problemet när man ska göra en så tidskrävande sak som att ta ur motorn????

dessutom så blir den ju lättare att klura i ramen igen om man tappar ur oljan, tar bort tex generator å startmotor. dessa två väger ju en del och kan säkert monteras efteråt.

fast nu tänker jag gammelgixxer hehe...

Last edited:
h01hmt skrev:
oljan är väl minsta problemet när man ska göra en så avancerad sak som att ta ur motorn????

dessutom så blir den ju lättare att klura i ramen igen om man tappar ur oljan, tar bort tex generator å startmotor. dessa två väger ju en del och kan säkert monteras efteråt

avancerad :va 4bult och lite kablar en förgasarbrygga sen är det klart :tummenupp . Tipps ställ en domkraft under motorn och sänk den på den så sipper du få den iknät.

björn

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...