Ta-studenten-tråden 2006

Fräd skrev:
2212758 Får man fråga vad du gått för något?

Jag som går teknik läser tre år och har 2 veckor arbetsförlagd praktik. Mer än så är det inte för min del. Fordon, bygg, el och liknande som har en yrkesinriktning har givetvis mer praktik.

Håller med. Jag går också Teknisk treårig (alla är iof treåriga) och jag har sammanlagt 10 veckors praktik, vilket jag måste anse är lite.

Nu vet inte jag vad du, GuW, gått för utbildning. Men om jag säger såhär, skiter du i allt i skolan och genomlider det som du säger kommer du INTE att klara "studenten".
Visst, det är garanterat mycket lugnare än vad det var förut, men som du uttrycker det är det iaf inte.

GuW skrev:
2212748 På min tid hette det att "gå ut skolan", skulle man kunna säga att man hade "tagit studenten" krävdes det ytterligare studier.

Nuförtiden har man förlängt alla utbildningar med ett år (mestadels praktik) och kan således "ta studenten" på vilken skitutbildning som helst.

Ursäkta min spydighet, men jag var inte imponerad av dom som "tog studenten" då, även om dom fisförnäma krypen IAF hade studerat och är det definitivt inte i dag, då majoriteten av dom som i dag "tar studenten" sitter och ursäktar att dom inte kan stava med att dom har "lite dyslexi"

Studenten har blivit totalt utan värde, det betyder bara att man har genomlidit tre års gymnasiestudier, varav en stor del har varit praktik ute i det verkliga livet.

Dom som går samma utbildning som jag gjorde går tre år varav ett år är praktik, jag gick två år och sedan gick jag ut i verkligheten, mer praktik än så blir det inte.
Jo men vist är det så halta nu tillbaka till ålderdoms hemmet innan dom börjar leta efter dig.

GuW skrev:
2212748 På min tid hette det att "gå ut skolan", skulle man kunna säga att man hade "tagit studenten" krävdes det ytterligare studier.

Nuförtiden har man förlängt alla utbildningar med ett år (mestadels praktik) och kan således "ta studenten" på vilken skitutbildning som helst.

Ursäkta min spydighet, men jag var inte imponerad av dom som "tog studenten" då, även om dom fisförnäma krypen IAF hade studerat och är det definitivt inte i dag, då majoriteten av dom som i dag "tar studenten" sitter och ursäktar att dom inte kan stava med att dom har "lite dyslexi"

Studenten har blivit totalt utan värde, det betyder bara att man har genomlidit tre års gymnasiestudier, varav en stor del har varit praktik ute i det verkliga livet.

Dom som går samma utbildning som jag gjorde går tre år varav ett år är praktik, jag gick två år och sedan gick jag ut i verkligheten, mer praktik än så blir det inte.

Guuu vad du är duktig fett med cred till dig! :rolleyes:
Borde finnas något duktighetspris till dig...

Varför inte bara låta oss unna våran Student utan att någon "gamling" kmr och klagar på att det var så mkt hårdare förr i tiden minsann.

Nej har du inget gott och säga tkr jag faktiskt du kan vara tyst.
Spec. i en sånhär tråd.

Freddola skrev:
2213069
Nej har du inget gott och säga tkr jag faktiskt du kan vara tyst.
Spec. i en sånhär tråd.
Är nog tvungen att hålla med..

Grattis till alla er som tar studenten, skitkul för er!! :)

Ja jösses vad jag trampade på många ömma tår här då.

Grattis till er som har lyckats gå gymnasie i tre år då.

BTW, Kommentarer om att jag är jättegammal funkar inte, jag vet redan om det, och försöker inte ens dölja det.

GuW skrev:
2213098 Ja jösses vad jag trampade på många ömma tår här då.

Grattis till er som har lyckats gå gymnasie i tre år då.

BTW, Kommentarer om att jag är jättegammal funkar inte, jag vet redan om det, och försöker inte ens dölja det.

Nej nej. Men det kan vara en god idé att komma med konstruktiv kritik för att få fram en diskussion. :)

Nu vet inte jag vad ni har för gymnasium i Umeå, eller vilken skola nu du gick på, men här i krokarna lär man vara aktiv och göra de saker man blir tillsagd att göra för att få sig en examen med fullgoda betyg.

Sen att standarden i överlag är mycket sämre på ungdomars läskunnighet etc. än vad det var förut ligger det säkert mycket sanning i.

GuW skrev:

Varför står ditt födelseår inte i din profil när alla andra fält är ifyllna då?

Dock måste jag hålla med om att skolan inte är alltför ansträngande :tungan

Nursey skrev:
2211240 Ett råd..ha inte ångest..jag har haft tillräckligt med ångest för allt möjligt hela halva livet och det blir ändå aldrig varken som man tror/hoppas eller befarar..så ta det som det kommer o njut av vad som blir istället..mvh LILLMORMOR :tomten :tuttar
Tack för omtanken mormor :tungan

Jag är nog lite väl gnällig egentligen, har redan anställning på Volvo men man vet ju inte vad man verkligen VILL göra.
Ska försöka ta det som det kommer.

Tar man verkligen studenten om man slutför ett teoretiskt gymnasieprogram? det är väl ändå meningen att studera vidare eller? :gnissla
Tycker att "ta studenten" verkar ha tappat sin charm :(

Probotector skrev:
2213297
Tycker att "ta studenten" verkar ha tappat sin charm :(

Närå, om fem år till kommer man automatiskt att nomineras för ett bragdguld om man går ut nian.
Guldstjärnan man förut fick i förskolan när man lärt sig knyta skorna själv ska räknas som yrkesförberedande merit också....

BTW, jag tog aldrig någon "student", så ni kan fetglömma att det är devalveringen av min egen prestation jag är grinig över.

J_Park skrev:
2213259 Tack för omtanken mormor :tungan

Jag är nog lite väl gnällig egentligen, har redan anställning på Volvo men man vet ju inte vad man verkligen VILL göra.
Ska försöka ta det som det kommer.

Man märker mest vad man INTE vill göra och ur det kan det komma en tanke på vad man vill göra..process of elimination. Om man inte föds med vetskapen om sitt drömyrke dvs. Jag skall bli sminkös när jag blir stor.. :tuttar

GuW skrev:
2213459 Närå, om fem år till kommer man automatiskt att nomineras för ett bragdguld om man går ut nian.
Guldstjärnan man förut fick i förskolan när man lärt sig knyta skorna själv ska räknas som yrkesförberedande merit också....

BTW, jag tog aldrig någon "student", så ni kan fetglömma att det är devalveringen av min egen prestation jag är grinig över.

Käkat för mycket citron idag ?

Ryck upp dig nu, vad spelar det för roll ?
Går du och blir bitter över sådana hör petitesser varje dag. Måste bli jobbigt i längden :gnissla

TinaTjejen skrev:
2213538 Jag ska dränka mina sorger på studentskiva på tisdag i Uppsala :hihi

GUW:
När man går ur gymnasiet heter det "ta studenten"
När man går ur högskola tar man "examen"

:nicka

Gå ut på måndag istället så bjuder jag dig på en öl :gnissla

Jonathan skrev:
Ryck upp dig nu, vad spelar det för roll ?
Går du och blir bitter över sådana hör petitesser varje dag. Måste bli jobbigt i längden :gnissla

Näe, jaa e inte bitter...
Allvarligt, jag skiter i om dom kallar det "magistersexamen i rymdfysik" att gå ut skolan, dom får väl för fan kalla det vad dom vill, vad jag vänder mig emot är att det ska ses som någon slags prestation att orka gå klar skolan.

När jag gick ut skolan ansågs man vara en "dropout" om man inte gick någon gymnasieutbildning alls, i dag ska dom som går gymnasieutbildning hyllas som fosterlandets hjältar.

Vari ligger värdet i det? Nu är det helt plötsligt okej att inte ta studenten, för det är ju inte alla som orkar ta studenten, eftersom att ta studenten är ju någonting speciellt (holkar medvetet ur ordet här)

Medans det förut INTE var okej att HOPPA AV skolan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg