Ta sig till bana första gången?

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Tja.

Vilket är vettigast, och går det ens åka dit som über-amatör på någon typ av "träningsdag", eller ska man släppa oskulden i samband med en planerad aktivitet med instruktör?

Är det någon av våra banor i Sverige som lämpar sig mer för en amatör än andra?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Beror på vilken typ av bankörningar vi talar om. Jag rekommenderar verkligen en SMC-kurs med instruktörer. Fördelen är att försäkringen gäller om något skulle hända. Men det finns bankörningar med andra arrangörer där man kan få hjälp av erfarna förare med spårval och andra små tips. Brukar finnas väldigt mycket hjälp att få, men det är mindre uppstyrt på gott och ont. Bromsar du omkull dig på en sådan bandag kan du räkna med att din försäkring inte täcker några skador.

Grundtipset är nog ändå att anmäla dig till en SMC-kurs i närheten av där du bor. Vilken bana du kör på spelar mindre roll om du är relativt grön på mc. Fokus kommer ändå att ligga på körteknik, spårval, blick, sittställning och gaskontroll.

Lycka till!
 
Last edited:

Evil Twin

Guest
Åk på en av SMCs kursdagar. Då får du en instruktör och alla blir indelade i grupper efter fart.
Du får lära dig teori och göra övningar utifrån det, men du kan säkerligen gasa så du blir nöjd ändå.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De flesta arrangörer har långsam grupp, där är det inga problem att köra som nybörjare.
På en SMC-kurs har du fördelen att du kommer att lära dig mer och att din försäkring gäller vilket kan vara bra.

Jag förordar SMC men det går bra med en vanlig bandag om du heller vill det.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
I princip alla som arrangerar bankörningar har gruppindelning Lugn, Medel, Snabb och så finns det instuktörer med i varje grupp. Actionpics, LMS-Sviestad är mina favoriter, kolla på deras sidor där finns det mesta du behöver veta.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är bara att åka!

Antingen gör du som tidigare skribenter och går en kurs med tex SMC, eller så åker du på en "vanlig bandag". Oavsett vilket så kommer det finnas 50-100 pers med samma intresse som mer än gärna hjälper en vilsen nybörjare med vad du kan tänkas undra.
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
SMC först tycker jag. Då kommer du få mycket mer behållning av en kvällsträning/bandag eftersom du åtminstone fått ett hum om hur och vad du kan träna på. Dessutom lägger du dig inte till med massa olater som skall jobbas bort eftersom du får feedback direkt när du går en kurs hos SMC.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Har man aldrig åkt bana eller ens varit med nån kompis till en bana så är SMC en jättebra start för att få så mycket hjälp och feedback som möjligt för att utvecklas.
För några passar det jättebra att fortsätta där, några andra som har andra behov eller talang så passar det bättre att åka med någon annan arrangör.

Actionpics har instruktörer i samtliga grupper men fokus ligger på Medel/Lugn grupp där många är nybörjare. Den gruppen har vi alltid fler instruktörer i och om deltagarna vill så har instruktörerna samling och teori mellan passen, inget obligatoriskt men ofta väldigt uppskattat.

//Nitrous
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Broms- o kurvkurs, perfekt. Vad AK avancerad kurs menas med vet ja inte, att det är storbana kanske.

Det är rätt åk dit!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är det t.ex. en sådan här dag man ska åka på?:

"fre 15-jun AK BKK SMC Väst Anderstorp"

AK BKK?

Det där blir en bra start.
AK = Avancerad Kurs
BKK = Broms och Kurvkurs

Avancerad är bara SMC-språk för att övningsplatsen är en "storbana" och inte en gocartbana eller parkeringsplats.

Du väljer steg 1 när du anmäler dig, och lugn eller medel som tempo första gången.

Har du möjlighet att köra en s.k "knix" kurs en eller flera gånger så gör gärna det först. Knix = man kör på en gocartbana eller liknande. Fördelen är att det bara kostar några hundralappar och man får lära sig grunderna minst lika bra som på den lite dyrare "avancerade" kursen och jag tycker man får ut mer av "BKK" kurserna då.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag vill säga emot alla i den här tråden. Du ska hålla dig så långt bort från allt vad banor heter som du bara kan. Bankörning, oavsett om det är inom SMC, LMS, Actionpix på stor eller liten bana är i princip lika beroendeframkallande som heroin. Och nästan lika dyrt i däck, ny hoj, bättre skinnställ, släp, ny bil att dra släpet med o.s.v.

Jag är nu inne på mitt 10:e år som banknarkare och har försökt att bli av med beroendet. Det går inte. Abstinensen blir för stor. Enda sättet att klara vintern är att titta på MotoGP-filmer. :banana
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Fantastiskt med bra svar! Och Lime, det där var det sämsta inlägget om tanken var att ge mig avsmak :).

Idiotiskt att man gjorde sig med crossbussen kommer man plötsligt på.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
jag tycker smc eller CSS är smart tidigt eftersom man gärna nöter in felaktiga beteenden som är asjobbiga att få ordning på sedan.

Bara en sån sak som spår genom kurva är en ögonöppnare för somliga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top