Ta saken i egna händer...

Markus skrev:
Var inte det "hjältens" son de sköt ihjäl?
Jag har bestämt för mig att man senare läste att "hjälten" satt i sin bil och blev påkörd av rånarna efter rånet, eftersom de bara drog därifrån så hängde han på - som vem som helst hade gjort - då gick de ur och sköt brevid föraren där hans son råkade sitta (vilket inte syntes pga bilbarnstolen). Inte korkat, inte särskilt modigt, bara tragiskt.

Om vi nu pratar om samma händelse. :gnissla

Det är inte samma händelse, den här killen ställde sig om jag inte minns fel i vägen för rånarna när de skulle till flyktbilen. Han blev i alla fall skjuten till fots och inte i en bil.

korvgubbe skrev:
...de två killarna som brottade ner galningen i tunnelbanan ...

..blev själva attackerade av galningen...:mattias

Själv har jag (nu ser jag stolt och hederlig ut) stoppat en ganska grov misshandel när två stycken som jag kände vid namn (inte mycket mer) slog en kille hyfsat rejält. Tacken för det blev att killen, som tack vare mig kunde gå hem, inte ens tittade åt mitt håll, och att han vittnade till sin lillebror som gick i min klass om att det "inte ens gjorde speciellt ont"... Ett tack för hjälpen hade inte suttit helt fel. Att töntarna som slog han sen säkert tyckte illa om mig var visserligen en bonus. :)

Jag stoppade och brottade ner en buse i Solna centrum förra sommaren.

Hörde någon skrika "-Stoppa tjuven" el. dylikt och jag hann inte ens tänka innan han kom springande och jag slängde mig över honom. Fick hjälp att hålla fast honom tills farbror polisen kom. Som tur var så var de inte intresserad av annat än busen och mannen som blev rånad så jag slapp rättegång och sådant iaf.

Först när allt var över kom funderingarna på vad som hade hänt. Busen hade ju kunnat haft något vapen, spruta eller vad som helst. Blev rätt skakig efteråt. :gnissla

Chris Ash skrev:
Nu väntar vi bara för att nån medlem av "Kettingjenget på tacket" ska redogöra för sina hjältedåd.
Jaaaa! Snälla. Kan inte:
...farsan vart arg och drog kettingen i tacket på bilen ett par gånger innan han rundade bilen och repade den med fotpinnen...
fixa biffen. Det vore absolut bäst.

Håller med en tidigare talare! Mycket väl spenderade 1000 spänn!!! Tänk vilken jefla fjolla som slog en brud! :fatta!

De andra skulle också ha pisk som trodde han behövde knivarna för att han fiskar så mkt! Jag fiskar mycket...men inte f-n behöver jag gå runt med kniv för det. :kocko

/KaliZ

Bra gjort, men förstår inte hur du resonerar :confused:

Visst du torskade nästan på endel saker, men tjejen kanske hade blivit huggen om inte du hjälp till.. klart man ska hjälpa till om man vågar och kan

Riktigt bra gjort :klappar
För ett par år sen så skulle jag in och spela ett "nightgame" CounterStrike på ett IT-cafe inne i GBG en fredagskväll. Hade just parkerat bilen när en trio går längs gatan och sparkar av backspeglarna från parkerade bilar. Stod bara och kollade på dom och tänkte "vilka jävla idioter". Då säger en av dom "vafan glor du på, har du ingen tv hemma eller" till mig, då var det bara att rusa fram till killen och slå honom lite. Sen låg han ner och bad om förlåt, medans hans kompisar stod typ 10 meter längre ner på gatan knäpptysta och såg allmänt oskyldiga ut.

Kan bara hålla med tidigare talare om att dom pengarna du fick böta måste vart värt varendra krona, vem vet vad som kunde hänt om du inte ingripit?

Har alltid undrat hur advokater som försvarar sina klienter kan sova om nätterna när det gäller fall liknande det här eller värre... ett jävla mysterium för mig och jag blir tokig när jag tänker på det..... fan oxå... :mad:

Mycket bra gjort måste jag säga, och en loge till alla andra som klivit in där det behövdes! :)

Jag tycker att du gjorde helt rätt.

Men däremot så fattar jag inte riktigt hur han kunna komma undan för det där med knivarna.
Knivlagen skrev:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).

3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69).

4 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar.
Om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Lag (2000:148).

5 § Knivar eller andra föremål som innehafts i strid mot 1 § eller som överlåtits eller saluhållits i strid mot 2 § skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Lag (1990:413).
Den där förklaringen med att han gillar att fiska och därför hade knivarna med sig borde vara bland det gråaste av alla juridikens gråzoner.

Det måste vara det där med "innehavarens behov" som gjorde att han inte fälldes för brott mot knivlagen.

Ska man hårdtolka knivlagen så kan man säkert bli dömd för brott mot den om man förvarar en morakniv i sin bil eller om man skulle råka ha en skruvmejsel i bakfickan när man har en diskussion med någon.

Men eftersom det säkert var extremt synd om den där mannen så godtog de hans förklaring. :huvet

Bra Gjort! Men ibland kan det kosta att visa civilkurage! Jag gissar att givet samma situation hade du gjort likadant?

Faktiskt är man rädd för att själv bli straffad av rättsystemet genom att lägga sig i någonting.
Sen har vi ju det här med att det är allmäna handlingar om man anmäler någon, så de anmälda kan lätt söka upp en senare.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026