Ta saken i egna händer...

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ibland så ser man att en del människor vill ta "saken i egna händer" när något tråkigt inträffar, t.ex hojstöld. Jag förstår det till fullo, men jag har gjort det en gång, och kommer aldrig mera att göra det!! tänkte berätta för er vad som hände, har inget med hoj att göra, men det är nog sak samma tror jag.

Var på väg och handla lite för ett par år sedan, på väg mot affären möter jag två killar och en tjej, fulla alla tre, och det är väl ok för mig, men tjejen hade en barnvagn med en flicka på ca tre år, det fick mig att fundera hur fan det står till egentligen, full på stan, mitt på dan, med unge i barnvagn, det går liksom inte ihop i mitt huvud. Sån e jag. Ja ja, gick in i affären, handlar i lugn och ro, då blir det ett jävla liv i butiken, gapas och skriks så förbannad, nyfiken är man ju, så man liksom dras åt det hållet som oväsendet kommer ifrån.. Mellan två hyllor får jag då se en av killarna jag träffade utanför, med barnvagnen, och en tjej ur personalen i butiken, han gapar och skriker om att hon ska dö och det ena med det tredje, hon har haffat honom för att snatta mat i butiken. Hon ber faktiskt honom lugnt och snällt att bara gå ur butiken, det skiter han i, hotar och skriker hela tiden, jag hör ifrån annan personal att polisen är larmad. Tjejen ur personalen åker på en riktig smäll av snattaren, men ger sig inte, tjatar på honom om att han ska gå ur butiken. Då klappar han till henne igen, nu e jag skapad så att jag kan bli arg ibland, så jag sa åt två gubbar bredvid mig, "nu tar vi och hjälper henne" gick fram och ställde mig mellan tjejen och snattaren, tittade för att se vad gubbarna jag bad om hjälp gjorde, dom hade gått ivag bara. :4skrika Sa åt killen att lämna affären, och at om han gjorde det så skulle han hinna undan innan polisen kom. Hotar mig en del, sedan börjar han faktiskt gå mot kassorna, efter ett tag börjar han skrika åt mig samtidigt som han går, han vill jag ska sluta följa efter honom, jag säger att jag tänker gå bakom tills han är ute ur butiken. Han bestämmer sig tydligen för att jävlas lite till, han vänder sig plötsligt om och skallar mig, men jag hade på känn att det inte skulle gå så enkelt, så jag var redo, hoppade bakåt, när han då missade så tappade han balansen och vart stående och vingla. Då var mitt tålamod sedan länge slut, jag klappade till honom ett par gånger, då vart han lite "snurrig", så jag la ner honom på golvet, och satte mig på ryggen på honom och höll fast honom med armarna bakom ryggen, och när jag har satt mig, då ska det vara en fan så stark människa som kommer loss........... Heavy duty skit...... Jaha, efter ca tio minuter kommer polisen, då har killen brottats hela tiden, dom gubbarna jag nämnde tidigare kunde plötsligt hjälpa till.............. så det var inget större problem att hålla fast snattaren. Polisen tog med killen, det vart förhör av mig och alla möjliga vitnen, tjejen ur personalen anmälde honom självklart för misshandel.. Jag fick två dagar senare besök av butiksinnehavaren, fick en stor bukett blommor och en flaska Whiskey. Gott!!

Ett år senare vart det rättegång, då får vi veta att han hade två knivar på sig när han greps, en i fickan och en i stövelen, och att han självklart inte kom ihåg något av händelsen..... Han försvarare gick stenhårt på mig, jag hade tydligen använt alldeles för mycket våld mot hans klient, han frågade hur längen jag hade haft ont när han skallade mig, jag svarade att jag inte hade ont, han träffade inte, då funderade advokaten varför jag hade slagit över huvud taget, jag sa, han provade skalla mig, räcker inte det, han hade slagit en tjej ur personalen flertalet gånger, varför skulle han inte prova flera gånger på mig?? Knivarna förklarade han med at han fiskade så mycket, så han var tvungen att ha knivar, det godtog domaren. Jaja, det ställdes så mycket dumma frågor och jag har aldrig kunnat tänka mig att han skulle bli trodd i alla lägen den här snattaren, men det blev han, det hela slutar med att killen ber mig om ursäkt och talar om att han inte menade göra någon illa, men att han tyvärr inte kom ihåg händelsen, hans advokat passar på att tala om vilken ängel som sitter vid hans sida......... DÅ JÄVLAR VART JAG TOKIG!!!! talade om för advokaten vad det var för skitstövel han hade bredvid sig, att jag hade sett avskummet på samhället fem minuter innan händelsen, och att jag inte var ett förbannade dugg imponerad av vare sig advokaten eller hans klient, och att hans jävla ursäkter, dom klarade jag mig inn i helvete bra utan.... Det skulle inte jag ha sagt, vart utkastad ur tingsrätten av domaren. Rättegången slutede efter ett tag. Då ville domaren träffa mig igen, talade då om för mig att killen hade visat "tydlig ånger" och att han inte axepterade mitt påhopp i hans rättsal. Han sa ochså att det var yttest nära att jag kunde dömas för övervåld mot idioten.

Resultat: Jag vart inte dömd för övervåld, däremot fick jag böta tusen spänn för störande av rättsförhandling...... Blir man besviken eller?

Mitt råd, ta inte saken i egna händer!!!!!!!!!!!!! :fatta!

Bra gjort och helt förståeligt om du är frustrerad!

Jag har gjort liknande grejor två gånger: första gången stod en kille och tryckte upp en tjej mot en vägg och måttade med knytnäven och skrek. Fulla förstås. Jag går dit och frågar vad han håller på med, då vänder sig både killen och tjejen emot mig och börjar mucka. Ok ok, jag går!

Andra gången var jag på väg till en fest på superhumör, cyklade genom en samling ungdomar som hade någon slags skolavslutningsfest och när jag huniit kanske 10 meter så kommer det en ölflaska flygande och landar bredvid mitt framhjul.
Jag vänder om och frågar vem det var som kastade flaskan. En kille pekas ut och jag går fly förbannad fram och tar tag i hans jacka och frågar vad det där var bra för. Det skulle jag inte ha gjort för då dök 4-5 av hans polare på mig och började sparka och slå när jag stod grensle över cykeln. Det var några andra i klassen som drog bort dem, jag kunde inget göra med cykeln mellan benen.
Så en kontaktlins fattigare, med sönderriven rock och med svullna kulor (jävla svin!) så cyklade jag vidare mot festen och var väl ingen direkt trevlig bordskavaljer den kvällen...

Så sedan dess så tänker jag mig för innan jag lägger mig i saker, stora gäng = skit i det. Men i ditt fall så är det självklart att man skulle ha gjort likadant. :tummenupp

Usch vilket tråkigt slut på den historian. Vi har det samhälle vi förtjänar tydligen. Skönt att se att någon fortfarande har civilkurage!

Bra gjort! :tummenupp

Synd att rättsamhället ska stötta alkoholister och idioter som den killen!

Så om man snattar och nitar personalen när man blivit påkommen ska man se till att bli nerbrottad, samt bära kniv för att man gillar att fiska, och sen bara visa ånger i rättsalen så klarar man sej :va Fan så fint!

Tudor_66 skrev:
..................

............

.........

Resultat: Jag vart inte dömd för övervåld, däremot fick jag böta tusen spänn för störande av rättsförhandling...... Blir man besviken eller?

Mitt råd, ta inte saken i egna händer!!!!!!!!!!!!! :fatta!

Men fan vad det måste vatt värt pengarna va? :)

Jag tror inte man kan spendera tusen spänn på ett bättre sätt.. :tummenupp

Bra gjort för övrigt!

Där kommer ju min ideologi om nackskott utan frågor kommer till sin rätt.
Är man idiot så dør man helt enkelt :)

Tudor_66 skrev:
...han hade två knivar på sig när han greps, en i fickan och en i stövelen...

A) Vem krökar i stövlar?
B) Vem tycker att det är en bra idé att stoppa vassa föremål i stövlarna?

Markus skrev:
A) Vem krökar i stövlar?
B) Vem tycker att det är en bra idé att stoppa vassa föremål i stövlarna?

Jag tror vi alla kan vara överens om att det inte handlar om raketforskare som klyver atormer på fritiden iaf. :fakta

Zee skrev:
Jag tror vi alla kan vara överens om att det inte handlar om raketforskare som klyver atormer på fritiden iaf. :fakta

Tror inte ens han kan ha genomgått kyrkans barntimme utan svårigheter.
Jag vill se en bild på stövlarna. :rofl

Jaså snattaren var ångerfull? Jamen dåså, då är det ju synd om honom, inte ska väl den stackars snattaren behöva bli straffad när han var så oerhört ångerfull.

Svenskt rättsväsen i ett nötskal.

Markus skrev:
Tror inte ens han kan ha genomgått kyrkans barntimme utan svårigheter.
Jag vill se en bild på stövlarna. :rofl
Vadare_RT_nylonbyxa.jpg

Bra gjort ändå!

Hände en grej häromveckan på McD i Halmstad också. Nån tattarjävel, rentutsagt hade ofredat och vart riktigt läskig mot en tjej som stod i bankomatkön. Hon kom senare in på McD där vi satt och käkade. Hon satte sig ner bredvis sin far, varvid tattarjäveln kommer in och gormar massa om att hon ska passa sig, m.m...

Stämningen blir rätt tryckt och tillslut rinner det över för hennes pappa, han säger till, mycket riktigt, tattarjäveln att gå därifrån. Han fortsätter gorma och vill veta hur gammal dottern är (f.ö. 24, riktigt söt, snäll, fin och trevligt utseende). Pappan blir ännu mer irriterad på tattarjäveln och tar till en stol som han hotar med. Lite onödigt tycker vi och ber tattarn att pysa därifrån. Vi säger även till pappan att sätta ner stolen, eftersom det absolut inte är nödvändigt med våld i detta fall.

Tattarn ger sig inte och tillslut kommer ytterligare en kille och vi får ut aset på gatan. Ofattbart hur folk kan med och agera på detta vis.

Skit samma, det hela löste sig utan våld. Frågan är dock vad som hade hänt om stolar, handgemäng eller annat hade satts in.

Frågan är var jag vill komma med detta?!:va Det finns as överallt, så illa är det iallafall.

hållundan skrev:
Frågan är var jag vill komma med detta?!:va Det finns as överallt, så illa är det iallafall.

...så länge folk får skaffa barn kommer det födas idioter..

Alla som har civilkurage att gripa in ska ha en stor eloge. Som trådstartaren, eller de två killarna som brottade ner galningen i tunnelbanan eller den lilla tös som det skrevs om häromdagen som grep in när någon behandlades illa på hennes skola....
Det finns iaf en tröstande faktor i era berättelser.. Samtliga beskriver EN riktigt puckad idiot men innehåller även MINST en som ingriper och gör något åt saken. Det hemska är snarare alla som bara tittar åt ett annat håll...

....För att försöka återge Martin Luther King's ord:
"Jag är inte rädd för den lilla gruppens hat utan den stora massans tystnad!"

...Jag hoppas bara jag vågar ta mig i kragen och stå upp om jag ser någon spåra ur... liten och rädd som jag är oroar jag mig för att jag skulle kliva åt sidan istället för att vara en av dem som faktiskt försöker göra något åt saken.

korvgubbe skrev:
...så länge folk får skaffa barn kommer det födas idioter..

Alla som har civilkurage att gripa in ska ha en stor eloge. Som trådstartaren, eller de två killarna som brottade ner galningen i tunnelbanan eller den lilla tös som det skrevs om häromdagen som grep in när någon behandlades illa på hennes skola....
Det finns iaf en tröstande faktor i era berättelser.. Samtliga beskriver EN riktigt puckad idiot men innehåller även MINST en som ingriper och gör något åt saken. Det hemska är snarare alla som bara tittar åt ett annat håll...

....För att försöka återge Martin Luther King's ord:
"Jag är inte rädd för den lilla gruppens hat utan den stora massans tystnad!"

...Jag hoppas bara jag vågar ta mig i kragen och stå upp om jag ser någon spåra ur... liten och rädd som jag är oroar jag mig för att jag skulle kliva åt sidan istället för att vara en av dem som faktiskt försöker göra något åt saken.

Men man bör trots allt vara försiktig, det finns tillfällen då det är bättre att vara den som kliver åt sidan. Att tex försöka stoppa ett gäng beväpnade rånare som en numera död kille gjorde för ett par år sen är mer korkat än modigt.

Sen kan det vara dåligt att ingripa själv när det är personligt. Många gånger skulle man nog minst göra personen rullstolsbunden om man får tag på dom. Ganska ovärt..

honkiie skrev:
Många gånger skulle man nog minst göra personen rullstolsbunden om man får tag på dom. Ganska ovärt..

Åhå.. visste inte att det var därför som jag aldrig hamnat i slagsmål.. tänkte inte att det som får mig att hålla mig ur sånt är den överhängande risken att jag skadar motparten..
:rolleyes:

- I am 72kg pure Fury waiting to be unleashed!

Civilkurage handlar väl inte om att spöä upp någon man tycker är dum i huvudet utan att gripa in när man ser en okänd råka illa ut!? ..Ha styrkan att våga säga ifrån då man ser någon bete sig som ett svin...

Jag tyckte du gjorde det bra, själv hade jag nog satsat en ilsket hård höger när han slog tjejen.
Kommer ihåg en gång då jag på stan fick se en kille som var rätt våldsam mot sin flickvän, efter ett tag så låg han och gapade på backen, när polisen kom släppte jag honom.

Kändes rätt onödigt efteråt då hon tycker synd om honom, inte gör anmälan samt jag får ingen ersättning för mobil, jeans som pajade under tiden, får också reda på att killen ifråga är nån "man inte ska bråka med". :huvet

Ang rättsväsendet så är det ibland ett rent skämt, själv känns det inte som man orkar göra anmälan om nåt i framtiden då dom redan visat att rättvisa är inget dom sysslar med.

Chris Ash skrev:
Att tex försöka stoppa ett gäng beväpnade rånare som en numera död kille gjorde för ett par år sen är mer korkat än modigt.

Var inte det "hjältens" son de sköt ihjäl?
Jag har bestämt för mig att man senare läste att "hjälten" satt i sin bil och blev påkörd av rånarna efter rånet, eftersom de bara drog därifrån så hängde han på - som vem som helst hade gjort - då gick de ur och sköt brevid föraren där hans son råkade sitta (vilket inte syntes pga bilbarnstolen). Inte korkat, inte särskilt modigt, bara tragiskt.

Om vi nu pratar om samma händelse. :gnissla

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...