ta om körkort

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
Var så att föra året i oktober, så hamnade man i en liten kontakt med lagen. Och så blev man utan kort nu i maj. Tar om bil kortet nu till november och mc koret till våren. Har den frågan att kommer jag nu få det svårare än en vanlig uppkörning, med tanke på att jag har förlorat det en gång ?

/Blommen

står det i uppkörningslärarens papper att varför jag tar om kortet, eller vet han om alls att det inte är första gången?:confused:
/Blommen

e nog ingen fara! inget unikt du råkat ut för, kan inte tänka mig att du kommer att bedömas hårdare bara för att du blivit av med kortet, kan ju även hända den bästa:rolleyes:

Står inget i deras papper. Det var iaf vad jag fick till svar när jag frågade två oberoende "uppkörningskontrollanter".

Det ser dom inte vad jag vet...hade du på prövotid båda korten eller?? VA torska du på???

haha, jag har två kort fast ett är det hål i....kollade inte hans ålder men eftersom han var 19 så torde han ha prövotid på båda....
Det förstås, jag har nog i princip tre då. :)

Fast det jag menade var att man inte har prövotid per behörighet, utan prövotiden räknas från när man fick sin första behörighet. Man får ingen ny prövotid för att man tar en ytterligare behörighet. Blir man av med kortet under prövotiden måste man alltid ta om samtliga behörigheter.

Fast det jag menade var att man inte har prövotid per behörighet, utan prövotiden räknas från när man fick sin första behörighet. Man får ingen ny prövotid för att man tar en ytterligare behörighet. Blir man av med kortet under prövotiden måste man alltid ta om samtliga behörigheter.

Det var inte vad förrättaren sa till mig. Han påpekade att det var 2 års prövotid på A-behörigheten jag tog igår. Jag har haft B-kort sedan 1989.
Tyckte det lät konstigt men men det var det han sa, kanske bara var för att "skrämma" till försiktighet. :)

Det var inte vad förrättaren sa till mig. Han påpekade att det var 2 års prövotid på A-behörigheten jag tog igår. Jag har haft B-kort sedan 1989.
Tyckte det lät konstigt men men det var det han sa, kanske bara var för att "skrämma" till försiktighet. :)

sicket bajssnack, haft mitt A-kort i snart 2 år men bil sedan -93, blev av med det i maj och får tebax det i början på september, har fått brev från vv där jag bara behöver "installera" ett nytt kort samt signera innanför den sträckade linjen sedan får jag automatiskt tillbaka både A och B behörigheterna när spärrtiden har löpt ut.

läs på lite här:

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/#Återkallelse

Last edited:

Jo men det har jag koll på, skrev väl lite konstigt i texten....jag har haft mitt bilkort sen 2002 och jag fick ingen "ny" prövotid på det när jag tog hojkortet förra sommaren....

att han inte vet e skämmigt.. hoppas han vet o "bara" sa så.

Glöm det...:tummenupp

på grund av dig måste jag betala mer av min premie!!!!!!!!!!!!!:mad:

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard