Ta med kosttilskott på resa/alternativ att hålla vikten?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Tjo!

Jag har tränat en hel del det senaste året och för första gången i mitt liv även lyckats gå upp lite i vikt (10kg)
Nu i Januari ska jag på en volontärresa till Amazonas i 6 veckor och arbeta med att bygga skolor. Jag var på samma resa förra vinter och rasade då i vikt eftersom det är ganska kass mat där typ mycket ljust bröd osv plus att jag har svårt att äta överhuvudtaget i värmen.
Nu när jag lyckats gå upp vill jag ju inte tappa detta.

Så har funderat lite på vad det finns för alternativ, körde med ett kosttilskott (serious mass) när jag gick upp och det funkade bra men fråga är om jag vågar ta med mig detta dit? Vore väldigt smidigt att dricka lite sånt som komplement till maten.

Ni som är rutinerade resenärer, kan det bli strul i tull osv? Tänker på att det kan se lite misstänkt ut att forsla 5kg pulver över gränserna?

Ska mellanlanda i usa bör tilläggas, vill ju inte ha något strul i Colombia heller där dom förmodligen är rätt hårda på sånt.

Vad finns det för andra alternativ för att inte bli ett snöre igen? :)

(och ja jag har googlat)

Fett och proteiner.
Tänk på att om du ska livnära dig på proteinpulver så kan kroppen bli lite allergisk på något sätt. Minns inte exakt var jag läste om det, bara att det inte är bra att äta för mycket protein.

Fett och proteiner.
Tänk på att om du ska livnära dig på proteinpulver så kan kroppen bli lite allergisk på något sätt. Minns inte exakt var jag läste om det, bara att det inte är bra att äta för mycket protein.

Om man bara äter pulverblandningar kan levern ta skada

Brukar man inte bli dålig i magen i amazonas som vit man?
Pulver borde multiplicera den effekten :)

Bara att testa, smuggla med dig en bal dasspapper bara :D

Det är ju bara proteinpulver, visst kanske du får oönskad uppmärksamhet. Men man får väl hoppas på att dom är så pass rutinerade att dom testar pulvret och ditt blod??

Om du inte försöker gömma och kanske till och med deklarerar varan i tullen så ser jag inga problem med det. Men du ska ju som sagt resa genom USA så egentligen kan vad som helst hända. Lägg det inte i handbaggaget bara.

Annars borde det väl finnas någon butik på vägen där du kan köpa så slipper du kånka runt på det från sverige.

jag har rest runt mycket med proteinburkar och piller burkar i släptåg och detta är inget problem alls så länge du har orginalbehållarna.

fick " prata " med tullen en gång då jag hällt över whey i en colaflaska men det gick efter ett tag vägen.

På burken finns ju alltid en innehållsförteckning som brukar funka.

annars kan du tex via gymgrossisten.com begära utförlig underskriven innehållsförteckning på dina pulver och hta med dessa i orginal.

lycka till

jag har rest runt mycket med proteinburkar och piller burkar i släptåg och detta är inget problem alls så länge du har orginalbehållarna.

fick " prata " med tullen en gång då jag hällt över whey i en colaflaska men det gick efter ett tag vägen.

På burken finns ju alltid en innehållsförteckning som brukar funka.

annars kan du tex via gymgrossisten.com begära utförlig underskriven innehållsförteckning på dina pulver och hta med dessa i orginal.

lycka till

Låter ju bra, har en helt oöppnad påse jag tänkte ta med i sånna fall. Men vad är det värsta som kan hända om dom är på "sätta dit någon" humör? Dom borde väl som sagt göra tester osv?

Hur deklarerar man varorna?

Vad med att handla på plats?
Ok kanske inte i junglen, men det är ju knappast där du landar först gången i landet heller.

Låter ju bra, har en helt oöppnad påse jag tänkte ta med i sånna fall. Men vad är det värsta som kan hända om dom är på "sätta dit någon" humör? Dom borde väl som sagt göra tester osv?

Hur deklarerar man varorna?

fixa en innehållsförteckning från lev på engelska,sen kan dom alltid testa skiten på flygplatsen.

standard tester,narkotika osv.

Vad med att handla på plats?
Ok kanske inte i junglen, men det är ju knappast där du landar först gången i landet heller.

kanske svårt att hinna med om man har en anslutning med 4-5 timmar imellan..ut från flygplatsen,leta upp en taxi,hitta stället..ställa sig i kö igen för säkerhet,checka in skiten osv osv osv

Last edited:
Enbart protein pulver är väl inte att rekommendera om du vill hålla vikten, speciellt inte om du inte äter så mycket av maten där nere pga av värme osv. Sen måste du ju ha energi till att orka jobba också.

Jag skulle satsa på både Gainer pro 8KG och en Whey 80 8KG då har du både protein, kolhydrater och lite fett.
Någon skrev att för mycket protein är farligt, ja det kan vara farligt om man äter kopiösa mängder. 2-4gram per kilo kroppsvikt brukar man rekommendera att käka per dag.

Gainer pro 4dl om dagen. Räcker ca 35 dagar.
Whey 80 4dl om dagen. Räcker ca 54 dagar.

Totalt:
Protein = 170g
Kolhydrater = 172g
Fett = 17g

Kcal = 1524 om dagen + att du äter vanlig mat sen, detta ska ju bara ses som ett komplement till den mat du ska äta där nere.
Whey 80 8KG påse räcker ca 54 dagar vid 4dl om dagen.
Gainer pro 8Kg räcker ca räcker ca 35 dagar vid 4 dl om dagen.

Om du åker med några så kan du ju be att dom tar en påse så att du får med dig ett par kilo.

Sen är det ju bara att du väger dig 2 ggr i veckan och kollar så du inte minskar i vikt. Minskar du får du helt enkelt äta mer mat.

Last edited:
Barn är proteinrika så ät ett par sådana. Som bonus så blir det inte lika många barn som behöver gå i skolan och ni kan spara energi genom att bygga mindre skolor. Men undvik snabba svårfångade barn för de ger för litet kaloriutbyte. :tummenupp

Eftersom du sa att du inte åt lika mycket så är tipset att få i dig mer socker än normalt...högt energivärde o lättätligt i form av godis. Dock värdelöst som bränsle men det kanske räcker i samband med vanliga maten för att behålla vikten iallafall

Hur länge ska folk tro allt hokuspokus? Du går upp av överskott på kalorier oavsett om dom kommer från dumlellubbor eller från bregott. Så är det.

Jo visst, men 1kg protein är ju lite nyttigare än 1kg godis...
Han vill ju behålla massan och då måste han få i sig mycket protein punkt slut. Sen för att orka jobba så krävs bränsle i form av kolhydrater.

Det är lite skillnad på att ta en drink (100g) och få i sig 410kcal mot att äta (100g) kött och enbart få i sig 170kcal. Det är inget hokupokus, men man orkar normalt inte äta såna kopiösa mängder mat som skulle krävas för att gå upp i vikt eller bibehålla sin vikt, därav tar man en drink som ett kosttillskott. Plus att i drinken vet du exakt vad du får i dig, i maten får du oftas i dig för mycket av det ena eller det andra.

Ett alternativ jag kom på nu är ju att käka massa tonfisk, vet att det går få tag på konserver där.

Frågan är ju bara hur mkt protein det är i en burk, någon som har erfarenhet av att äta denna vidriga sörja? :)

vitt bröd = snabba kolhydrater
serious mass = gainer = snabba kolhydrater

visst det krävs en massa bröd för att komma upp i samma kalorimängd, men ändå, överskott av kalorier resulterar i viktökning, mycket mer behöver du väl inte tänka på?

Hur länge ska folk tro allt hokuspokus? Du går upp av överskott på kalorier oavsett om dom kommer från dumlellubbor eller från bregott. Så är det.

Absolut. Men testa själv att tugga kolhydratlös kost och försök gå upp i vikt. det är fan inte lätt. Dessutom får man ju mycket mer och längre mättnadskänsla av fett. Det syns ju rätt klart på dem som har diabetes att LCHF funkar bättre på dem. Dvs snällare energikurvor vilket är en klar fördel.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul