ta mc-korts hoj - max 30.000kr, alternativ?

helmert skrev:
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

Alla är väl nybörjare i början, det funkar hur bra som helst att ta sig runt.

helmert skrev:
men jag som är nybörjare kanske inte har det lika lätt att hantera en sporthoj... funkar det över huvud taget att komma runt på garagesvängningen med en sporthoj? tex zxr 750 eller gsxr 750

klart att de funkar.. eftersom vändningen är utmätt efter den cykel du har... men alla cyklar har olika placering av tyngdpunkt osv.. sen är körställningen olika ... en del hojar ligger man mer ned på... allt går.. men nog är det enklare på nåt som inte är i sportklassen..

ambulans skrev:
klart att de funkar.. eftersom vändningen är utmätt efter den cykel du har... men alla cyklar har olika placering av tyngdpunkt osv.. sen är körställningen olika ... en del hojar ligger man mer ned på... allt går.. men nog är det enklare på nåt som inte är i sportklassen..

Det är inte tillräckligt mycket svårare för att det ska vara värt att köpa och sälja en motorcykel, tycker jag då.

helmert skrev:

övning ger färdighet :fakta

Rigge skrev:
Det är inte tillräckligt mycket svårare för att det ska vara värt att köpa och sälja en motorcykel, tycker jag då.

nä.. men de är ju upp till var o en... dom ja känner tyckte de va bra allafall... plånboken styr ju lite, fast dom cyklarna har fallit klart i värde.. så stålarna har man igen, sen är de ju ingen nackdel att åka på lite lugnare hoj i början... så en säsong kan man ju ha den...

Viffer skrev:
Kontrollanten jag körde upp för berättade om en som kom med en zxr750 och ville köra upp, då hade dom sagt att det är bara att köra hem igen, det är ingen ide, vägen är inte bred nog att vända på.... rätt jävla snopet för den killen.

Sorry för att jag lyfter en sånhär gammal tråd men får dom verkligen göra så, utan att man ens får försöka? Undrar för att jag är nämligen på g att köpa en ZXR 750 och ta körkort på.

dahen skrev:
Sorry för att jag lyfter en sånhär gammal tråd men får dom verkligen göra så, utan att man ens får försöka? Undrar för att jag är nämligen på g att köpa en ZXR 750 och ta körkort på.

Det spelar ingen roll längre, eftersom garagevändningen numer är borttagen ur uppkörningsdelen.

helmert skrev:
Tja
jag har inget mc-kort men tänkte jag skulle ta det. jag är 19 år nu men kommer inte börja köra förrän om 2 år, alltså inte mellanklass... nu är det så att jag inte vet vilken hoj jag ska satsa på.. jag har tidigare tittat på kawasaki zxr 750 89-92
men jag är inte så säker på att det är enkelt att köra upp på en sådan?
är det lämpligare att satsa på en suzuki gs 500 för runt 20.000 för att sedan sälja den efter kortet och köpa en sportigare? om man nu känner för det då? hur bör jag göra?

ps. jag har vanligt körkort... hur går uppkörningen till? är det bara garagesvängning, serpentinbana som gäller när man redan har körkort? eller måste man ut på vägarna på uppkörningen också?

Hmm... är det inte dax att ta kortet nu?? 2 år va? :3freak

dahen skrev:
Oj, där ser man, tack för svaret iaf.

VM i trådlyftning? :P hehe om du kollar i tråden körkort2005 så ser du hur uppkörningen ser ut nu för tiden. En polare körde upp med en gsxr600 så det skall inte vara ngra problem med en zxr, jag övade med min r6a och det gick bra men körde inte upp med den pga att det måste vara minst 700cc för tungt kort.

Murra skrev:
VM i trådlyftning? :P hehe om du kollar i tråden körkort2005 så ser du hur uppkörningen ser ut nu för tiden. En polare körde upp med en gsxr600 så det skall inte vara ngra problem med en zxr, jag övade med min r6a och det gick bra men körde inte upp med den pga att det måste vara minst 700cc för tungt kort.

Hehe, jag har snöat in mig på sökfunktionen ;), ska läsa lite nyare trådar :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT