Ta Mc-kort ?

• Thread starter Thread starter Be
  • Start date Start date

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Jag tänkte äntligen packa arslet ur vagnen och ta A-behörigheten. Jag har ett par frågor !

1. Tänkte ta teorin i vinter, antar att det bara är att ringa och beställa tid när man känner sig klar ?

2. Kan man köra upp året runt ?

3. Är det svårt att ta kortet ? hur är teorin gämfört med bil ?

4. Vad fick ni ge för era kort med avgifter, lektioner mm ?

Be skrev:
Jag tänkte äntligen packa arslet ur vagnen och ta A-behörigheten. Jag har ett par frågor !

1. Tänkte ta teorin i vinter, antar att det bara är att ringa och beställa tid när man känner sig klar ?

1. Ja.

2. Nej :)

3. Nej. Teorin blir ungefär samma som bil, några frågor mer inriktade mot mc kommer istället.. typ placering m.m.

4. Teoribok: 200:- +teoriprov 300:-
körlektioner typ 4000:- nånting
lån av mc + uppkörning 1500:- nånting

Be skrev:

1. Ja.
2. Nej, brukar köra runt apr-sep/okt.
3. Olika för olika pers. Fler teorifrågor. (alla bilfrågor + mc frågor)
4. Ca:6000 kr.

1. Japp.
2. Aaa, men när det är över 50cm snö får man köra upp på en Quad med dubb..................
3. Teorin är nästan lika som bil, det som skiljer är att i fordonsdelen på provet ska du svara på frågor som rör mc istället för bil. Finns nog någon fråga om placering också.
4. Jag betalade 850 för uppkörning, ca 200 för uppskrivning. Tog inga lektioner alls.

Be skrev:

Precis!

Be skrev:

Om underlaget är fritt från snö så, beror kanske lite på vilken ort du bor på.
Be skrev:

Nej, jag tyckte inte det. Teorin är i princip likadan, dom frågor som var om fordonet är nu om mc istället.
Be skrev:
Inga lektioner för mig. Kommer inte ihåg vad allt kostade runt i kring med prov osv.

Be skrev:

1. Tänkte ta teorin i vinter, antar att det bara är att ringa och beställa tid när man känner sig klar?

1: Det e bara att ringa! när du klarat provet så har du ett år på dig att köra upp! Provet kostar 180 spänn tror jag

2. Nej

3. Nej tycker det va lika mellan bil å mc!

4. Pyntade totalt ca 4000 spänn!

5. Lycka till :tummenupp

Jag hittade det här på bike. Det handlar om a1 men det sklijer ju inte så stor skillnad.

Hur som helst, svaret är: Minst 1360 spänn och det finns ingen övre gräns. Det beror helt på hur många lektioner du tar i körskola.

Dessa kostnader är obligatoriska:
Körkortstillstånd 220:-
Teoriprov 180:-
Körprov 840:-
Tillverkning av körkort 120:-

Dvs 220 + 180 + 840 + 120 = 1360:-

Till det kommer ev. kostnad för synundersökning (ett par hundra spänn eller så, beroende på vilken optiker man går till). Går man i körskola gör de ibland synundersökning utan extra kostnad.

Den stora kostnaden brukar vara körlektioner i körskola. Det kostar väldigt olika på olika orter och på olika skolor. I andra trådar har jag sett priser från 300:- till 700:- per lektion. Ring runt till olika skolor och kolla.

Så, körkortet kostar alltså minst 1360:- och som mest kan det kosta nästan hur mycket som helst om du behöver ta många lektioner.

Kolla också på vägverkets sidor, där finns en massa nyttig info om körkort, uppkörning etc.

Priser: http://www.vv.se/templates/page3____108.aspx
Momenten i körprovet: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr109.pdf (bilderna på sid 9-12 visar hur banorna ser ut)
Övrig info om körkort: http://www.vv.se/templates/page3____224.aspx

Det är sprättlätt å ta kortet...

kostnaden blir inte stor heller..

Tänk på att för att beställa teoriprov måste du ha lämpet... Men det har du säkert.

Som föregående talare srev.

Dessa kostnader är obligatoriska:
Körkortstillstånd 220:-
Teoriprov 180:-
Körprov 840:-
Tillverkning av körkort 120:-

Dvs 220 + 180 + 840 + 120 = 1360:-

Mitt blev dock lite dyrare för jag kuggade första teoriprovet. :huvet

så mitt gick på 1540;- + Övningskörningsskylt. :3freak

Eftersom det mesta annat har blivit svarat på kan jag ju säga att mitt kort gick på nästan 9kkr, utöver VV:s avgifter så är det 12 körlektioner och hojhyra på uppkörningen... Värt varje krona, de var rätt petiga på uppkörningen så det var skönt att veta att ens körlärare tyckte man var redo i alla fall... :)

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis