Ta mc kort utomlands

Det är inte svårt att ta mc-kort i sverige, om du kan köra hoj..
Det finns billiga intensiv kurser.. :tummenupp

Tycker det är bra att det är lite hårt att ta körkort i sverige. mindre idioter i trafiken.. Kämpar man för något, så uppskattar man det mer!

Som berserken skrev 3-4 år, såna vill man inte ha i trafiken! :dummer

Det är inte mig det gäller. Jag har svenska körkort tagna då teoriprovet inte klarades av experter hos vägverket... Provet ändrades sedan efter år av kritik.

Jag vill veta om det verkligen funkar att ta körkort utomlands? Tex i sydeuropa över vintern eller i samband med långjobb utomlands.

Jag tycker förarproven ska göras bättre, inte krångligare!
Något kommer att behöva göras för att få fler att köra mc så att marknaden med handlare, service & försäkringar är intresserade av att finnas kvar...

En del kommer alltid att köra som om dom fått kortet i corn flakes paketet.

Jag kom att tänka på att reglerna säger här i sverige att för att få ta körkort här måste man vara permanent bosatt i landet eller ha studerat i minst 6 månader.

Det är väl inte omöjligt att andra länder har liknande regler och att då åka som "körkortsturist" blir ju lite svårt?

Vet inte om andra länder har liknande regel men har för mig att det krävs att du varit folkbokförd i annat land i minst 6 månader innan ett utländskt körkort gäller i Sverige.

Det kan kännas som att man är väldigt långt ifrån att ta ett körkort i Sverige med alla utbildningar men det är faktiskt varken jobbigt eller svårt om man bara sätter igång. Tror mer det är inställningen det är fel på, alla förväntar sig att det ska vara så förbannat krångligt och svårt. Det gjorde även jag men det var ju inte det så jag kommer aldrig dra en historia om hur jävla svårt det är att ta mc-kort idag.

Jag räknade på att det billigaste man kunde komma undan (här i jönköipng) med alla intyg och sånt är runt 6000 kr.

Och nej så jävla svårt ska det inte vara att jag personligen skulle känna mej motiverad att åka utomlands för att få kortet.

Många lägger 15-20000 på ett körkort i sverige som bara kan tas april-okt. Säkert många som kunde tänkt sig att få det avklarat över i vintern i samband med lite sol. Man kanske kunde lägga 8-10000 på en ca 1v resa till tex sydeuropa under vintern och få en intensivkurs avklarad där. Som körkortsturist utan fusk.

tror ja la 20pap på körkortet.
Detta pga att VV anser inte att vädret avgör om det är vår/sommar eller inte, utan ett specifikt datum. Dvs även om det är snöfritt i februari i umeå så är det inte vår före juni enl vv och därmed kan man inte göra en uppkörning i umeå före juni. Missade denna detalj då man började ta kortet.
Så man var ju klar för uppkörning redan i mitten av April ... men då fanns det ju inga uppkörningstider i umeå för det var ju inte vår där. (Att det i verkligheten var 10plus i snittemp just det året var ointressant tydligen)

Så man löste det genom att boka resa + intensivkurs i skåne!
Det kostade en del extra!
Men å andra sidan, fick ju A-behörigheten redan i början av Maj.

Så iden om att åka utomlands på solsemester och ta MC-kortet samtidigt under vinterhalvåret är ju inte så långt borta....
Bara man vet att man får ett svenskt kort i slutändan.
Sen tycker ju jag personligen att det självklart måste vara nån typ av garranti att kortet man tar utomlands verkligen ger en de kunskaper man behöver och som motsvarar minst de svenska

För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att

Inom samtliga EU/EES länder måste du ha varit folkbokförd/skriven i landet minst 182 dagar innan du får ta körkortet i det landet.

Utanför EU/ESS gäller att;

* körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
* innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,
* innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat samt
* körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort.

Så om du är folkbokförd i Sverige och vill använda ditt körkort från land utanför EU = njet. Du måste köra upp i Sverige, alltså ta om kortet.

Liiite omständligt.

Men här verkar ju en affärsidé segla upp för någon driven entreprenör.

Vad skulle ni tycka det var värt i pengar att få en vecka utomlands med intensivkurs och uppkörning med svensk inspektör i utlandet? Svenskt körkort i handen när du kommer hem....

Tex, Malaga under vintern/våren med inhyrda hojar och svenska instruktörer etc.

Måste "bara" få Transportstyrelsen att gå med på denna lösning =)

:va

Last edited:
Undrar hur många eu-länder som verkligen följer upp kravet på att man ska ha bott/varit bokförd där i 6 mån före man kan ta körkort? Verkar lite dumt om man som körkortslös flyttar till ett annat eu land och ska börja jobba där och snarast behöver ett körkort för jobbet?
Sedan är frågan i vilka länder man kan göra provet på engelska? I sverige kan man väl välja engelskt prov och det verkar även funka så i spanien.

Det har ju snackats om detta i många år? Konstigt att det finns så lite info :va

http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving/faq/index_en.htm

Martin: Med svensk körkort får du köra i andra EU/EES länder på ditt svenska körkort. Och dom har nog koll på att kraven är uppfyllda i dom flesta länderna.

Lomma: Problemet här med din idé är väl att om man flyger ner svenska instruktörer så är ju proven exakt likadana som här hemma? Så då är ju enda fördelen att man kan ta kortet på vintern. Det är ju fortfarande lika svårt.

Martin. Tror.... Du fick just fakta i målet plus YipYips kompletterande info.

YipYip. Jo det är ju riktigt. Intensívkurs utomlands fast på svenskt vis kan ha en marknad ändå då det finns flera som missar just i slutet av säsongen hemma.

Svårt? Näää..... Det sitter bara i skallen hos de lata =)

Kan väl flika in att det är väldigt billigt (3-5tusen kr, beror på om man kuggar eller ej) o ta körkortet i Polen, du måste dock övningsköra där nere (10 timmar obligatorisk innan uppkörningen) är dock osäker på vad som krävs, men jag misstänker att man ska vara bosatt här i mer än 3 eller 6 månader (jobb, studier krävs nog också) mycket byråkrati och pappers arbete här o så skall papper skickas hit och dit för kontroll

Kan väl flika in att det är väldigt billigt (3-5tusen kr, beror på om man kuggar eller ej) o ta körkortet i Polen, du måste dock övningsköra där nere (10 timmar obligatorisk innan uppkörningen) är dock osäker på vad som krävs, men jag misstänker att man ska vara bosatt här i mer än 3 eller 6 månader (jobb, studier krävs nog också) mycket byråkrati och pappers arbete här o så skall papper skickas hit och dit för kontroll

Ingår 10 timmars övningskörning i dessa 3-5000?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back