Ta mc kort utomlands

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Är det ngn som tagit körkort utomlands på senare tid eller vet hur det funkar? :)

I vilka EU/EES länder kan man ta körkort utan att vara bosatt där? (prov på engelska).
Hur funkar det om man redan har svenskt bilkörkort och tar mc kort utomlands?
Kan man som svensk byta in det till ett svenskt körkort?
Vad är det för skillnad på ett körkort från tex USA mot EU/EES i att få använda det i sverige?
En amerikan behöver väl knappast ta nytt körkort vid flytt till sverige?

Ja, jag vet att det finns mycket om detta på nätet men jag hittar ingen uppdaterad enhetlig info.

Har en arbetskamrat som har flyttat hit ifrån USA han får inte köra på sitt amerikanska körkort i Sverige. Och som jag har fattat det måste ta om allt från början.

Hej hittade denna info hoppas den kan vara till hjälp:
Om ditt körkort kommer från ett EES-land
så får du byta ditt utländska körkort mot ett svenskt körkort.

Om ditt körkort kommer från Schweiz eller Japan
kan du få byta ditt utländska körkort mot ett svenskt.
Men bara om du bor i Sverige
och du uppfyller kraven för att få körkortstillstånd.
Transportstyrelsen beslutar om du får byta
ditt utländska körkort mot ett svenskt.
Du ska kunna visa hur länge du har haft ditt körkort.

Om ditt körkort kommer från något annat land
får du inte byta det mot ett svenskt körkort.

Har en arbetskamrat som har flyttat hit ifrån USA han får inte köra på sitt amerikanska körkort i Sverige. Och som jag har fattat det måste ta om allt från början.
Första året han är folkbokförd i Sverige får han köra på körkortet från USA, sedan måste han ta svenskt körkort.

När man tar körkort i Sverige så får man ju skriva på och intyga att man inte har körkort utfärdat i något annat EES-land, det måste ju innebära att om du ex. vill ta körkort i tyskland, så måste du konvertera ditt svenska B-kort till ett tyskt först. Onödigt jobb tycker jag om man inte bor utomlands. Dessutom får man väl inte omvandla kortet om man inte bor i ett annat medlemsland.

Du behöver inte intyga nånting. Du får dock inte byta ut ett körkort om det är indraget i ditt hemland. Så fort jag fixat min uppkörning så ska jag hem och byta in till svenskt. :)

Han har en sprillans Speed Triple och S1000RR enligt profilen (om det nu är han som ska ta kortet) så pengar är säkert hans problem. :rolleyes:
Då är pengarna slut ju.Kanske är lättare i vissa länder om man ska ta t.ex lastbilskort .

Last edited:
Då är pengarna slut ju.Kanske är lättare i vissa länder om man ska ta t.ex lastbilskort .

Finns nog dom som tänker så långt att ha en buffert och inte vända på varenda krona för att ha TVÅ dyra hojar.
Det är väl kanske enklare att ta utomlands, men jag förstår inte hur det skulle kunna uppväga nackdelarna med boende och resa osv. för SÅ svårt är det väl ändå inte att ta körkort i Sverige...

Finns nog dom som tänker så långt att ha en buffert och inte vända på varenda krona för att ha TVÅ dyra hojar.
Det är väl kanske enklare att ta utomlands, men jag förstår inte hur det skulle kunna uppväga nackdelarna med boende och resa osv. för SÅ svårt är det väl ändå inte att ta körkort i Sverige...
Enda jag skulle komma på är om nån har svårt för det .En tjej på mitt jobb höll på i 3-4 år för att ta sitt bil-kort.Hon kuggade t.om på halkörningen

Polarna som bor i Madrid åker till Grekland och tar det.
4papp för körkortet. 1-2k för muta. Ja alltså klarar du uppkörningen så kan de ändå kräva lite extra deg för att ge dig lappen. Så var beredd...

En resa till grekland behöver ju inte kosta så mkt och 5-6k för ett kk är ju billigt tycker jag spontant. However hur lätt det är att konvertera det till svenskt har jag noll info.

Kan ta reda på mer info om det är någon speciell skola/skolor som gäller och dylikt.

Är det ngn som tagit körkort utomlands på senare tid eller vet hur det funkar? :)

I vilka EU/EES länder kan man ta körkort utan att vara bosatt där? (prov på engelska).
Hur funkar det om man redan har svenskt bilkörkort och tar mc kort utomlands?
Kan man som svensk byta in det till ett svenskt körkort?
Vad är det för skillnad på ett körkort från tex USA mot EU/EES i att få använda det i sverige?
En amerikan behöver väl knappast ta nytt körkort vid flytt till sverige?

Ja, jag vet att det finns mycket om detta på nätet men jag hittar ingen uppdaterad enhetlig info.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back