ta mc kort samt skaffa första hoj:) undrar över vilket sätt man ska gå till väga på?

Davva89

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha Virago 535
Hej på er. Detta är mitt andra inlägg på denna sida och hoppas jag kan få så mycket hjälp som möjligt:)

Tanken är att nästa år ska jag ta kortet. Så som jag tänkt göra är att göra teorin i höst och sen köra riskbanorna samt uppkörning helst innan den riktiga "sommaren" kommer.

Nu kommer jag till det som dom flesta här tycker är intressant "Vilken hoj jag ska ha"?
Dom jag tittat på är custom och det är yamaha virago 535cc samt honda shadow 600cc.
pris lappen ligger mellan 0-20000kr då det ska va en hoj att träna med samt pendla med till norge.
krav 2 sitsig så att tjejen kan åka med på kortare turer. Borde man skaffa hojen innan eller efter man fixat kortet
mvh? Davdi:)
 
Hej och välkommen till mys(h)! :hihi

Ska du köra upp privat eller via skola? När man gör uppkörningen så ingår lågfart (finns på youtube), och det är inget iaf jag skulle vilja göra på en custom. I övrigt har jag ingen koll alls på custom (har egentligen ingen koll alls :dummer).

Kommer ske lite förändringar i regelverket som träder i kraft Januari 2013, så se till att du har koll på skillnaderna mot tidigare. Detta gäller även de krav som ställs på den hoj du tänkt köra upp med (om du nu ska köra privat). :tummenupp

Är det inte bättre att cheyen din tar eget kort, blir så hårt å åka bönpall till Norge. Eller ja, vad vet jag - aldrig åkt bönpall några längre sträckor, kanske är askönt efter ett par mil när röven domnat bort. :arsele

Lycka till! :)
 
Hallå du! En kort kommentar bara... Du måste enligt reglerna som finns i dagsläget göra risk1:an och 2:an innan du får göra teorin. 1:an är bara boka in sig någonstans och göra, men 2:an är ju bra att ha erfarenhet av att köra eftersom det är praktiskt och går ut på att du ska kunna hantera hojen i olika lägen osv.

Lycka till!:)
 
Klart du ska ta mc- kort! Fixa risk 1.an och börja träna konbanan snarast så du har den avklarad, kan du väl göra med typ en moppe el så bara så du lär dig den om du inte har ngn hoj för tillfället.. Sen är det bara att boka risk 2.an och teorin till våren.
Ang hojval när det gäller custum kanske du får ett bättre svar på ngt annat forum än sporthoj.com :rolleyes:
 
Joo, angående hojvalet kommer nog snart en anstormning av folk att påpeka att just deras hoj är bättre än vilken custom som helst. :D
Viragon är iofs billig, och ska tydligen vara rätt problemfri, men ack sån avsaknad av effekt och vrid, och med en närmast obefintlig tank. Ska du ge dig ut på långresor är nog en äventyrshoj eller tourer bättre, och damen sitter nog skönare bakpå med.
 
Varför ska du vänta till nästa år?
Jag ansökte om lämp nyligen, tar ca. 4 veckor att få.
Direkt när det damp ner bokade jag risk1&2, 2,5 vecka efter jag fått lämp, samt teorin till ett datum 3 veckor efter att jag fått lämp. Efter teorin är det ju bara uppkörning kvar. Du lär ju lugnt kunna ta kortet i sommar, väntetiden för lämp är ju hälften ungefär. Hoj är det ju bara köpa innan, gjorde jag. Har redan bokat allt utom uppkörning och har inte börjat övningsköra ännu. Får se hur detta går :yoparty
Detta är ju såklart om man har trafikvana sedan innan och bara behöver nöta vissa moment med mc =)
 
Med mitt jobb så hinner jag inte ta det iår då jag jobbar måndag till fredag. Jag kollade på touring men fastnainte för någon tyvärr men kankskr jag får kolla vidare. Tänkte ta tung men i och med att dom gör om det till 24år så hinner inte:(
 
Hej!

Mitt tips är att skaffa en egen hoj så snart som möjligt. Jag köpte en sporthoj, som jag använde till att träna lågfareten med hemma (hade svårast för just lågfarten). När man sen kom till körskolan och satte sig på deras BMW funduro så var helt plötsligt lågfarten så mycket enklare.

Sen är det en väldigt speciell känsla att samma dag som man tagit kortet, åka direkt hem från körskolan, svida om och hoppa upp på sin egna hoj och bränna iväg. :)

Lycka till!!
 
Jag skulle rekommendera en äldre r1a. Väldigt bekväm att åka långt med, plats för två, billig att äga och en perfekt hoj för uppkörningen. Köp hojen först så blir kortet billigare. Du kan ju alltid träna på konbanan själv istället för ta en 5-10 lektion för att lära dig krypköra :)
 
Jag skulle rekommendera en äldre r1a. Väldigt bekväm att åka långt med, plats för två, billig att äga och en perfekt hoj för uppkörningen. Köp hojen först så blir kortet billigare. Du kan ju alltid träna på konbanan själv istället för ta en 5-10 lektion för att lära dig krypköra :)

Hittar du en R1 för 20 lax? Tycker de flesta prissätter motsvarande hojar som om de vore gjorda av guld. Dessutom kanske det kan vara vettigare att köpa en hoj som kvalar in i bestämmelserna gällande begränsad behörighet redan som original i stället för att strypa bort 100 kusar och förvänta sig att hojen ska gå rent och bra.

Annars var det ju ett jättebra tips, för alla moppefukkons dröm är ju att köra R1 oavsett om den är mest lämpad eller ej.
 
Har kollat igenom lite smått på touring cyklar. Men hittar ingen som passar mig smaken just nu. Så får nog bli en custome ändå. Fast jag har ju hela vintern på mig att bestämma;)
 
Efter idag så kan jag väl bara säga att en custome blir det inte. Körde en virago idag och det va inte roligt för fem öre. Men kom det en honda cbr 600 som jag prova och det va en skillnad av rang. Jag satt bättre och tyckte det va betydligt roligare att köra. Kommer garanterat bli en sån sen:)
 
Bra val, farsan hade en viagra 750 som jag körde några gånger. Kraftlös som få och lät som en symaskin. Om du ska ha en hoj att övningsköra på så finns det nog lättare hojar än cbr600 att nöta konbana med utan att för den sakens skull vara tråkiga att köra. Kolla lite efter nåt med lite mer upprätt körställning.
 
Efter idag så kan jag väl bara säga att en custome blir det inte. Körde en virago idag och det va inte roligt för fem öre. Men kom det en honda cbr 600 som jag prova och det va en skillnad av rang. Jag satt bättre och tyckte det va betydligt roligare att köra. Kommer garanterat bli en sån sen:)

Jag måste säga att jag är toknöjd med min CBR 600F så långt som till att man efter 3-4h börjar få ont i knäna. Nån hoj till lågfartsbana skulle jag inte heller hävda att den är. Sen tar kåpan rätt mycket vind så hastigheten är svår att hålla. :gnissla
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top