Ta mc-kort helt privat.

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Hej. kollat lite på nätet och sätt folk skriva allt från 20 000k och uppåt för ett mc kort, tycker det låter sjukt mkt. dock har dessa bara kört på skolan.

Men jag har en mor som kör väldig mkt mc så tänkte köra några gånger i veckan med henne. Teorin gör jag själv.

Förutom dom obligatoriska sakerna som man måste göra på körskolan så undrar jag om man vågar ta sig an att boka uppkörning själv?

Eller möjligen bara ta 1 lektion innan uppkörningen.

Sen hur länge varar Risk 1an? för den tog man ju när man tog körkort så man kanske slipper den?

Hur länge håller ett teori prov för mc hört 1 år?

Har kört mkt 2 hjuliga fordon hela livet så är inte direkt ovan på 2 hjul.
 
Last edited:
Jag gjorde samma resa för ca. 7-8 år sedan.

Tog två körlektioner då jag aldrig hade kört tvåhjuligt med manuell växellåda (blev helt förvirrad när jag googlade växelföljden, vaddå netural mellan 1:an och 2:an :va )

Tyckte att det var riktigt kul, köpte hoj och fick hjälp av en bekant att ta mig till en stor parkering där jag körde konbana (han var min formella handledare men utan hoj). Klotade så klart på konbanan under en rengning dag, tydligen skulle man inte bromsa hårt samtidigt som man gjorde garagevändningen :tummenupp. Bara skador på tanken och en motorkåpa, fixade det för ca. 4000kr

Två månader efter hojköpet bokade jag uppkörning, värt att notera att jag aldrig kört med hojen i trafik innan dess. Läste en del om placering osv. Gick i varje fall bra på första försöket :)

Du har dessutom en familjemedlem som kan hjälpa dig, jag skulle inte tveka en sekund.
 
Ja men det låter ju bra :)

Öva mkt på konbanan och garage vändning innan, samt blir en hel del vanlig körning.

Vad gör man på en MC uppkörning, är det då man göra konbana och garage vändning?

Eller är det som en vanlig bil uppkörning? :)
 
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/
Där har du lite matnyttigheter och länkar och svaret på i princip alla frågor du kan tänkas ha.

Men på uppkörningen så får du köra en lågfartsbana, en högfartsbana med undanmanöver och ett par bromsprov, samt säkerhetskontroll av fordonet innan du släpps ut i trafik om de anser dig ha tillräckligt med teknisk färdighet med fordonet.
Sedan kör du runt på allmän väg en stund.
 
Om man lägger ner 2000 eller 20000 spelar ju mindre roll i långa loppet, det är stålar man bränner sjukt snabbt på prylar, motorcyklar och annat mc-relaterat.

När jag tog lappen så prioriterade jag att det skulle gå snabbt.
Kombinerade lite privatkörning med en massa på körskola.

Men visst kan man ta det helt privat, men då gäller det ju att ha någon som kan ställa upp väldigt mycket alternativt att man har en lååååång tidsplan.

Lycka till iaf.
 
Jag tog kortet helt privat i våras, tror allt som allt kostade 7-9000 kr.

Jag hade kört mc en gång i mitt liv så hade ingen erfarenhet. Jag körde mycket krypkörning till en början sen gick jag på körningen i trafiken, jag har haft b-kort i 5-6 år så tycker själv jag är erfaren i trafik, då jag inte var så orolig för den mer än just placeringen. Körde högfartsbanan några gånger utan koner innan uppkörningen vilket var dumt för när jag kom till uppkörningen så blev jag förutom den obligatoriska nervositeten så slog det slint i huvet och jag fixade inte högfartsbanan, närmare bestämt första undanmanövern på den banan. Så efter jag kuggade den så nötade jag högfartsbanan och sen dagen innan jag körde upp för andra gången körde jag krypkörningen för att komma in i det flytet igen. Andra uppkörningen gick felfritt vilket gjorde mig lite extra iriterad på mig själv att jag inte kört högfartsbanan mer till första uppkörningen.

För lågfart och högfartsbanorna så har jag använt mig av dessa:
http://media.mc-jakten.se/2014/01/Högfartsbana-mc-uppkörning.png
http://mc-jakten.se/wp-content/uploads/2014/01/Lågfartsbanan-mc-uppkörning.png
Dom hjälpte mig väldigt mycket! Ett tips är att kör med koner så mycket du kan för att få in känslan av att dom kommer vara där. Jag köpte mina på biltema och dom kanske inte var lika stora som de på uppkörningen men dög ändå. ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdetaljer/Trafikkon-2000022628/ )

Jag gjorde riskettan i februari, risktvåan och teorin i slutet på mars sen var det bara vänta på att tider för uppkörning skulle släppas. Så hade jag inte bommat första uppkörningen så tog det tre månader men då väntade jag 1.5 månad på första uppkörningstiden.
 
Tack för alla svar :)

I långa loppet kanske inte men jag lägger ju hellre 2000 på körkort än 20 000kr då har jag ju 18 000 att lägga på en hoj, får en komplett utrustning nästan 1 års försäkring.

Och min mor är en mc åkare och tanken är att köra 3 gånger i veckan och på helgerna. Så tror inte det tar så lång tid. Sen är det väl olika visa har lätt för det och andra inte. Har alltid haft lätt för saker på 2hjul.
Men jag får göra ett försök och se hur det går :)
 
Finns körskolor som bara låter dig pröva hög och lågfartsbanorna. Förutsatt att du kan köra.

Jag hade kört mkt tvåhjuligt när jag tog mitt kort. Tog typ 3 dubbel lektioner innan uppkörning (kryp, högvarv och en uppvärmning innan uppkörning). Då fick jag köra upp på deras hoj också.

Men du kommer inte undan kostnaden för risk utbildningarna som är idag. Och dom är rätt dyr har jag för mig?
Tog kortet innan det fanns ja, så otroligt att jag inte kört ihjäl mig dirRECt. :crash

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Jag tog kortet helt privat. Gjorde risk 1 och risk 2 på åkers motorbana. Resten helt privat och klarade kortet på första försöket. Hade tillgång till instängt, låst och privat område så kunde träna lågvatten själv. Så bara kortet i sig gick på ungefär 5000 och tog 1,5 månad från jag började tills jag hade lappen i handen.
 
Last edited:
Alltid en fördel om man kan övningsköra privat med någon som då redan har erfarenhet när körkort idag ofta är dyra historier.Vill däremot minnas från en svunnen tid att trafikskolorna var hårdare förr mot privatister.Men det har kanske ändrats idag.
 
Tack för alla svar :)

I långa loppet kanske inte men jag lägger ju hellre 2000 på körkort än 20 000kr då har jag ju 18 000 att lägga på en hoj, får en komplett utrustning nästan 1 års försäkring.

Och min mor är en mc åkare och tanken är att köra 3 gånger i veckan och på helgerna. Så tror inte det tar så lång tid. Sen är det väl olika visa har lätt för det och andra inte. Har alltid haft lätt för saker på 2hjul.
Men jag får göra ett försök och se hur det går :)

2000 är tekniskt omöjligt. Räkna ihop lämp, teori, Risk 1 och 2, uppkörningskostnad och kostnad för körkort så har du din teotetiska minimumkostnad.
 
Som FSN säger så kostar alla delar som du måste ha mer än 2000kr. Marcus80 uppskattade de delarna till 5000kr och det låter rimligt, lite plus/minus beroende på vad Riskettan och Risktvåan kostar på just din ort/din trafikskola.

Sedan kan statistiken över godkända förarprov vara intressant att titta på. På A-behörigheten var skillnaden år 2014 (statistik från myndigheter är som vanligt svårt att få fram helt färsk) mellan andelen lyckade förarprov bland privatister och elever från körskola nästan 20% bland männen (61,8 % mot 80,0 %, källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/statistik 2015/privatist eller körskola.PNG). Så sannolikheten för att ev. behöva göra om förarprovet är lite större för dig som privatist = ev. ytterligare 1650-2145 kr för ett nytt prov. (Vet inte om man längre får rabatt om man bokar inom 3 dagar efter ett misslyckat prov, någon som vet).

Med det inte sagt att du inte klarar det galant på första försöket och får hela kortet för cirka 5k, men det kan ju vara bra att ha en budget som är lite högre än så ifall det behövs, och definitivt mer än 2000 kr som du föreslog.

Lycka till!
 
Tack för alla tips och erfarenheter :)

Självklar fattar jag att det ej går för 2000kr

Jag använde bara samma summor som skrevs i det inlägget. :)

Hade tänkt mig runt 5-6 för ett kort. Men har ingen budget då pengar finns.

Förövrigt en på jobbet jag träffade idag tog sitt kort igår. Aldrig kört mc innan tog det på 3 månader kostade 10 000kr inkl allt va något paket i staden jag bor.
 
Tänkte på en annan sak vad tror ni om idén att göra risk 1-2 nu i höst så man kan göra teorin och skriva upp godkänt i vinter, för att sen bar ha körningen kvar i vår?
 
Jag tog kortet för två år sedan. Kostade runt 10000, körde nog lite mer lektioner än vad jag egentligen hade behövt. Men ville vara så säker jag kunde när ja väl skulle köra upp.

Lycka till med kortet!

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
 
Körde privat men kompletterade det med några lektioner på körskola. Är 20 papp så mycket i dagens läge egentligen? Folk springer ju runt med telefoner för 7000 och tycker inte det är någon kostnad.
 
Jag tog kortet 2014. Inga körlektioner. Köpte inte ens en teoribok. Klarade allt på första försöket. Kostade 7000kr om jag inte minns fel. Dvs Risk 1 och 2 uppkörning och teoriprov.

Då har jag iof övningskört med farsan till och från sen 2009 och övat lite på egen hand. Men säg inte åt nån :P
 
Tänkte på en annan sak vad tror ni om idén att göra risk 1-2 nu i höst så man kan göra teorin och skriva upp godkänt i vinter, för att sen bar ha körningen kvar i vår?


Jag och en kamrat skulle ta kort. Skrev in oss på körskola samtidigt. Skrev teori samtidigt. Jag klarade, han torska. Vi skulle ha kortet det året hade vi sagt men han tog inte tag i det riktigt och sölade med teorin. Jag körde upp 31 Oktober och fick kortet. Kamraten skulle fixa sin teori under vintern och köra upp "direkt" på våren.

Fick liksom aldrig tummen ur. När det blev kallt och blåsigt och regnade horisontellt var hojkörning långt borta och det blev ingen teori klarad under vintern. Däremot så piggnade han till igen i Maj eller nåt och jävlar vad han skulle köra hoj... Men det var för nära sommaren och då finns det annat att göra... Han fixade tillslut teorin i slutet av Augusti/början av September men fick inte uppkörningstid innan vintern. Detta var 1994 och han har vad jag vet fortfarande inget hojkort.

Jag vet inte i vilken ordning risk 1 och 2 samt teori skall göras men att läsa in teorin på en halv vecka är en jävla baggis för en skapligt normalbegåvad människa. Skriv den så fort det går medans du fortfarande har driv och färskt intresse. Är du lite proaktiv och springer på ett återbud nånstans kan med lite tur sitta med kortet redan i år.
 
Läsa in teorin på en halv vecka... E du Einsten eller ngt..? :crash
riskutbildningarna måste göras innan proven och den fasta kostnaden ligger runt 5500-6000kr å i det ingår:

Körkortstillstånd
handledartillstånd
riskettan
risktvåan
kunskapsprov
körprov
tillverkning av kk
foto hos transportstyrelsen

Tänk på att du måste ha en godkänd hoj till risktvåan oxå.

Jag och en kamrat skulle ta kort. Skrev in oss på körskola samtidigt. Skrev teori samtidigt. Jag klarade, han torska. Vi skulle ha kortet det året hade vi sagt men han tog inte tag i det riktigt och sölade med teorin. Jag körde upp 31 Oktober och fick kortet. Kamraten skulle fixa sin teori under vintern och köra upp "direkt" på våren.

Fick liksom aldrig tummen ur. När det blev kallt och blåsigt och regnade horisontellt var hojkörning långt borta och det blev ingen teori klarad under vintern. Däremot så piggnade han till igen i Maj eller nåt och jävlar vad han skulle köra hoj... Men det var för nära sommaren och då finns det annat att göra... Han fixade tillslut teorin i slutet av Augusti/början av September men fick inte uppkörningstid innan vintern. Detta var 1994 och han har vad jag vet fortfarande inget hojkort.

Jag vet inte i vilken ordning risk 1 och 2 samt teori skall göras men att läsa in teorin på en halv vecka är en jävla baggis för en skapligt normalbegåvad människa. Skriv den så fort det går medans du fortfarande har driv och färskt intresse. Är du lite proaktiv och springer på ett återbud nånstans kan med lite tur sitta med kortet redan i år.
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top