Ta mc-kort A-behörighet

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Hejsan alla medlemmar!
Ny här på forumet. Har faktiskt ingen hoj eller ens A behörighet, men förmodlingen snart. Så självklart reggade jag mig här för att jag hade flera frågor då.

Hur mycke skulle det kosta ungefär att ta A licens?
Har aldrig kört MC tidigare eller moped.
Har däremot kört bil >400dagar (som jag kört alltså)
Så teoridelen borde man klara relativt lätt, men hur mycke skulle det kosta att ta mc kort A?

skulle ni kunna lista alla andra dolda kostnader som man inte tänker på etc:
Handskar
Hjälm
Skinställ
MC
Försäkring
Bensinförbrukning
mm

Hur mycke skulle det kosta ungefär att ta A licens?
7tusen kanske om du inte kört innan.

Handskar 1-2k
Hjälm, 5k ny
Skinställ, beg 5k
MC, 35k gsxr750
Försäkring, räkna tio tusen
Bensinförbrukning 0.8liter/milen
mm

när du skaffat allt som du måste ha så kan du ju räkna med att en ganska stor kostnad går åt till underhåll (service)

Jag vet ju ej hur lättlärd du är men du får nog räkna med 10 - 12 000 kr för ett kort. Men det beror ju på lite vart du bor. Själv bor jag i det län som är dyrast i sverige att ta kör kort i (blekinge).
Detta är vad jag tror.

Tja!

du kan ju vänta dig att en lektion kostar ca 100 spänn per 10 minuter.
Ett ställ, beror ju helt på vad du vill ha men säg ca 10 000 för skor,handskar,hjälm,byxor,jacka som är hyfsade?

Är ju bara att kolla runt lite.

Att du inte kört moped eller något sådant tidigare är ju inte direkt till fördel, men vissa har lätt för att lära sig, vissa inte.

Jag själv håller på med A kort just nu och övningskör med farsan min och ska på min första lektion imorgon.

Teoriprovet var lätt som en pannkaka, iomed att man gjort det förut då för b-behörighet.
Kostnad 180 kr

Tillståndet ligger i hjälmen så jag vet inte vad det kostade inga jättesummor iallafall.

Fordonsskatten är nog lätt att glömma om du ville lista lite bortglömda kostnader.

Hoppas det var till någon hjälp iallafall?!

Priset på körkort varierar ju väldigt mycket beroende på hur många lektioner man behöver köra och så kostar dom ju lite olika på olika ställen i Sverige.
Mitt råd är att gå till den lokala trafikskolan och fråga, dom vet bäst.

Angående ställ så varierar det ju också en del, tex beroende på om man vill ha skinn eller allväders ställ. Själv så valde jag ett allväders ställ. Jag gav ca 5700kr för byxa, jacka, boots, handskar och ryggskena och ca 2000kr för en hjälm. Och dom grejerna trivs jag med, men blir nog att komplettera med skinnställ till nästa säsong. Men det varierar en hel del beroende på vad du vill ha för grejer, skinnställ blir ju dyrare.

Mc, försäkring och bensinförbrukning beror ju också väldigt mycket på vad du har för cykel. Ett tips är att kolla lite regnr på cyklar du skulle kunna tänka dej och ringa runt till olika försäkringsbolag och kolla vad det kostar.

Hoppas det var till nån hjälp.

//Tobbe

Mitt kort kostade (beroende på hur man räknar) 4-5000 spänn. Detta var för körkortstillstånd, uppkörning, teoriböcker + CD och 4 lektioner på trafikskola. Dessutom köpte jag en lättkörd 750 för att öva på (Kawa Zephyr 750, strypt till 50 hk), hade 3 tre kompisar som ställde upp som handledare (de fick jobba, jag ringde och ville köra för jämnan :D ). Jag körde ca 200 mil med dem. Klarade 1:a uppkörningen galant! Detta var för två år sedan.

Mitt råd är att försöka köra mycket privat men också att du tar några lektioner och ser till att de går igenom sådant som du speciellt ska tänka på för att klara uppkörningen. Lycka till! :tummenupp

När du har A-kortet så är du dock långt ifrån en bra hojåkare. Glöm inte det! Då är det bara att fortsätta att träna! Tyvärr bor du lite väl långt från Uppsala annars hade jag rekommenderat dig att åka till Rörken Ring och öva broms- och kurvteknik varje måndag under sommarhalvåret!

Kan man övningsköra med vem som hellst? eller måste personen haft mckort i ett visst antal år först?

Kan man övningsköra med vem som hellst? eller måste personen haft mckort i ett visst antal år först?

5 år och 2 utan förseelser?

Edit: från körkortsportalen.se

"För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

ha fyllt 24 år
ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B)."

eftersom den ändock ligger i dagen, blev det något MC kort för TS och vad blev slutsumman?

Har en kompis som håller på, och han ska göra det så billigt som möjligt så jag klistrar in hans planering här. Och det är alltså best case scenario!

MC: 8000kr
Besiktning:260kr
Stövlar:1140kr
Ryggskydd: 500
Hjälm: 1600kr
Handskar:500kr
Ställ:2300kr
Uppkörning:1500kr
Teori:220kr
Risketta:700
Risktvåa:2600
X gånger lektion:

Totalsumma: 19400kr

EDIT: ojdå, tråden var visst skitgammal...

Har en kompis som håller på, och han ska göra det så billigt som möjligt så jag klistrar in hans planering här. Och det är alltså best case scenario!

MC: 8000kr
Besiktning:260kr
Stövlar:1140kr
Ryggskydd: 500
Hjälm: 1600kr
Handskar:500kr
Ställ:2300kr
Uppkörning:1500kr
Teori:220kr
Risketta:700
Risktvåa:2600
X gånger lektion:

Totalsumma: 19400kr

EDIT: ojdå, tråden var visst skitgammal...

risk etta och risk 2a?

Hur fan hittar ni dessa trådar?:va
Vill veta!:D

tror dom använder den otroligt användbara sökmotorn.

"söker på klyva motor ktm, sök endast ämne"

Resultat:
kall motor låter mer?

oljud i motor r1-99

Död motor....

Rök vid kall motor?

etc.. den kan nog förbättras en aning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...