Ta MC körkort?

Okej, men de är så svårt när man är nybörjare...låt oss säga att man lägger ut 20.000 så ska man hitta nått bra och starkt....nån kanske känner nån som har nått passande för mig? öppen för allt..

mvh Henke
 
HönaPower skrev:
Haha, så typiskt Sverige att krångla till allt!
Byråkratisk djungel...I andra länder tar man säkrt MC KORT, helt enkelt....

sgtpepper skrev:
Nej, det är en EU-lag som reglerar detta.
Edit: Alltså, det bör vara likadant i alla EU-länder.

Sorry, men så är det inte. Det är ett EU-direktiv som reglerar körkortsgränserna, men medlemsländerna får ha striktare regler än direktivet anger.

Därför har vi en mellanklass i Sverige och tvingas köra upp på en 700 cc för "tung mc" trots att ens hoj har klart högre effekt än de lagstadgade 35kW. EU-direktivet kräver dock bara fordonet man ska köra upp med har lägst 35kW i effekt. Nåt krav på en viss kubikstorlek på motorcykeln (700 cc) finns inte i EU-direktivet men väl hos killarna på Vägverket. De lever liksom kvar i sina gamla regler. I ex Spanien och de flesta andra EU-länder kör man upp på vilken hoj man vill så länge den har minst 35kW, eftersom det är den gränsen som EU-reglerna sätter upp.

Men, EU funderar nu även på att införa en mellanklass liksom i Sverige. Lite kul att läsa regeringens kommentar till direktivförslaget och förslaget om att införa en mellanklass A2 i körkortsdirektivet:

"Sverige har idag två MC-kategorier och två körkortsbehörigheter – A1 för lätt MC och A för tung MC. Ålderskraven är 16 respektive 18 år". "A2 finns för närvarande inte i Sverige", skriver man i rapporten http://www.regeringen.se/content/2/c4/24/12/71745538.pdf.

Skönt att se att regeringen har koll på situationen.... :banana

"Vi har bara två körkortsklasser i Sverige"... :rofl :rofl
 
Men för mig blir de ju svårt då, för om jag ska köra upp måste jag ju ha en mc på 25kw, och om jag köper en kawa på strypta 44kw är de kört :huvet

Va e kramers, jag bor i gbg
 
Last edited:
Rolle85 skrev:
Men för mig blir de ju svårt då, för om jag ska köra upp måste jag ju ha en mc på 25kw, och om jag köper en kawa på strypta 44kw är de kört :huvet
Den är sannerligen inte strypt till 44 kW. Det är bara att köpa en strypsats från www.mc-kompaniet.se och smäcka på hojen, besikta där efter. Kör.
 
Bikerbitch skrev:
Om man tar mellankortet när man är 20, får man då antingen köra upp året därpå för tung eller vänta tills man är 22. Man får väl inte det tunga automatiskt när man fyller 21, utan det är 2 års väntetid. Stämmer det?


stämmer
 
Rolle85 skrev:
Hejsan, Henrik heter jag, är helt färsk här på forumet. Jag är snart 20 år gammal och har starka funderingar på att jag tillsammans med min pappa köpa oss en mellantung MC. Jag har haft vanligt B körkort sedan jag var 18 och kör i tjänst osv.
Tanken är alltså då att jag ska övningsköra med min pappa som har mc kort och jag har fått kontakt med en kille som verkar mycket sjysst och som redan berättat endel om de här med mc körning osv. och det är sannolikt genom honom som vi också kommer köpa en mc av. En såkallad Yamaha Virago 535 - 91 års modell som rullat 2000mil i tyskland och som han importerar och besiktigar och registrerar i Sverige innan.
Hur fungerar de sedan med teoridelen och uppkörningar, motsvarigheten till halkkörning för bil osv?

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på våra planer och hur saker och ting fungerar och vad man bör tänka på. Är motorcykeln en bra nybörjarmotorcykel?
Då de har varit dålig aktivitet på andra mc forum och mer "drag" på detta tänkte jag att de kanske var lättare att få hjälp här av folk som kan.
Tack på förhand.

Mvh Henke

Jag testade min farsas viagro 535, en 98:a (erkänner jag syndade men jag orkade inte gå till ICA å handla) idag och hojen är rätt hyfsat lätt att köra så det kan ju alltid vara bra att börja med. Många lär tjata på dig om att köpa sporthoj :tummenupp men är du ute efter att bara glida och inte vill känna suget i magen av accet funkar den.
 
hållundan, kan man köpa sänkningsats till kawa 600 gpx? Hur monderas de och var?
 
[- sNaIjK -] skrev:
Jag testade min farsas viagro 535, en 98:a (erkänner jag syndade men jag orkade inte gå till ICA å handla) idag och hojen är rätt hyfsat lätt att köra så det kan ju alltid vara bra att börja med. Många lär tjata på dig om att köpa sporthoj :tummenupp men är du ute efter att bara glida och inte vill känna suget i magen av accet funkar den.
Det går dessutom och knäskrapa när man kör den, om man sätter fötterna på passagerarfotpinnarna och hänger med livet som insats =)
 
Rolle85 skrev:
hållundan, kan man köpa sänkningsats till kawa 600 gpx? Hur monderas de och var?
Finns garanterat. Men ring för säkerhets skull till killarna på MC-kompaniet. De har svar på dina frågor!

:tummenupp

Edit: Sänkningssats? Menar du alltså att hojen ska bli lägre eller är du ute efter en strypsats för att minska effekten?
 
hehe menade såklart strypsats men man kanske kan fixa nån liten vän i mina trakter som har en 25kw så att jag får låna den personens för en peng :rolleyes:
 
Har det blitt en ny hoj?
För viragon räknas som tung när du ska köra den och mellan om du ska köra upp med den :kocko
 
Som en del har skrivit här är nog inte Viragon ett bra köp om du ska ha någon
nytta av att träna hemma för att underlätta körningen och kanske få färre
lektioner i trafikskola.

Det som man tränar mest på är ju trots allt konbanorna och det är 4 st
som du skall kunna köra. Och då får du iaf lägga ut de pengarna på körskola
vilket kommer skjuta i höjden pga din virago hemma som kanske inte har så bra
svängradie.

En riktig sporthoj är inte bra att köpa iheller om du ska öva konbanor eftersom
t ex en Yamaha R1 inte har lika lätt att svänga rund i slutet av banan som kan
räknas som en lättare garagesväng där det är tajt.
Och man vill inte ha det svårare på just den delen av övningarna.

Sen är det att planera hela körkortet bra.
T ex inte göra teoriprovet så fort man bara kan utan veta att du har 1 år på
dig när du gjort det och att man inte gör uppkörningar under vintern så där
försvinner rätt mycket tid. Känn på körningen först med hoj så du får en inblick i
ungefär hur lång tid du behöver på dig och ta sen teorin.

Och att man inte köper en helt ny hoj eftersom det kan vara risk att man
vurpar när man håller på o trixar i konbanan och då kanske inte din pappa blir så glad.

Lycka till!
 
Back
Top