ta loss bromsbelägg ktm 640 sm?

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Hejsan!

Har en KTM 640 SM, -03. Nu är det så att frambromsen har börjat gnisla som bara den när jag bromsar vid lite lägre hastigheter.. typ vid korsningar och dylikt.
Börjar tröttna rejält på detta jäkla skrik!

Hörde med en polare och han trodde att bromsbeläggen hade fått en "hård" och blank yta. Det jag nu har tänkt att göra är att ta loss beläggen och sandpappra dom för att se om gnisslet försvinner.
Problemet är att det står i instruktionsboken att efter man har tagit loss bromsen och skall montera tebax den så ska man smörja in skruvarna med nåt som helet Loctite... Antar att detta är för att skruvarna ej skall gänga ur av sig själv?

Då jag inte har hittat nåt ställe som har detta så undrar jag hur viktigt det är att ta på loctite, och om det nu skulle vara viktigt, finns det något liknande som finns att köpa?

Tack på förhand!

Daniel

hmm.. på min hoj är det bakbromsen som gnisslar. Det låter fan värre än en lasbil som gnisslar bromsar :)

Men skruvarna som hållet framoket på plats skall du ta en droppe Loctite på och dra åt med 40Nm.
Sen är det möjligt att det kan vara att beläggen har hårdnat lite, men jag har hört att man kan byta den tunna plattan som sitter intill bromsklossen, mellan kolven och bromsklossen. Den sitter nämligen där för att "filtrera" bort gnisslandet bland annat. Vad vet jag:tungan men kanske lite hjälp iaf.

Har även hört att man kan ta kopparpasta på baksidan av beläggen (ytan som ligger emot kolvarna) för att få bort gnissel.

När det gäller locktite så funkar det att köra utan. Jag brukar iallfall strunta idet men så byter jag också fälgar rätt frekvent. Men köp lite loctite nästa gång du är i en mc-affär. Kan vara bra att ha hemma.

Jag har fått liknande bekymmer på min 04
sen jag har övat på att bromsa.
Måste nog riva isär och kolla.
För beläggen är det mycke kvar på..

köpte loctite idag, tog bort beläggen å sandpapprade... ljudet var borta i ca. en halvtimme när körde, sen kom det tillbaks!!!! helvete!! :mad:
kopparpasta fanns det på baksidan, kladdade ner mig lite med den... :tummenupp

Förstog inte riktigt där där med plattan? hittade ingen sån, kan ju va olika beroende på broms??

står väl ut den här månaden till, sen köper jag nog ett par nya belägg... trist bara eftersom det e ganska mycket kvar på dom...

köp lite mjukare belägg då så slipper du gnisslet, dom du har är för hårda för din mjuka körning....men bettar bättre på bana och dyligt, dom behöver helt enkelt mer värme.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti