Ta licens

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tänkte köra lite RR och undrar om någon känner till några planerade licenskurser, vad de brukar kosta och vart det brukar finnas?

Undrar även om man kan köra på engångslicens om man gått kurs.
Typ ERF eller rookie 600.

körde några race 98-99 så det börjar väl bli dags snart :)

Lite off toppic, men en CBR 600 RR sitter det en slipper clutch på dom standard och är det en ok hoj att köra med som standard?

I ERF kan du köra med en engångslicens tror jag, iallafall som reservförare, ej i r600.

Sitter ej slirkoppling på 03-06 och inte heller på 07-08 har jag för mig.

Ja det går att köra helt standard och ändå göra bra resultat, det handlar mycket av vem som sitter bakom styret.

I ERF kan du köra med en engångslicens tror jag, iallafall som reservförare, ej i r600.

Ja det går att köra helt standard och ändå göra bra resultat, det handlar mycket av vem som sitter bakom styret.

Måste inte hojen förses krashkåpor, uppsamlingskärl och bultar "najas"??

Sitter ingen slirkoppling 09 heller!

Visst kan du köra R600 med engångslicens, blir onödigt dyrt bara om man kör flera race.

/Nitrous

Jag har för mig att Fiver pratade om att engångslincenser var just engångs, att man bara får ta ut en sån per år. En riktig licens har dessutom bättre försäkring mm också.

Jag har för mig att Fiver pratade om att engångslincenser var just engångs, att man bara får ta ut en sån per år. En riktig licens har dessutom bättre försäkring mm också.

Kanske är så att syftet var så, men jag vet både tre och fyra stycken som kört både två och tre tävlingar samma år och varje gång med engångslicenser.

Försäkringsskyddet kan säkert skilja som du skriver.

/Nitrous

Sitter ingen slirkoppling 09 heller!

Visst kan du köra R600 med engångslicens, blir onödigt dyrt bara om man kör flera race.

/Nitrous

Engångslicens kostade väl bara 400kr har jag för mig. Att lösa B-licens går väl på ca 2500kr så ska man köra 5-6 tävlingar eller mindre så e det väl billigare med engångs.

Hej tack så mycket för det stora gensvaret.

Man kan alltså åka på engångslicens i både ERF och R600.
Själv har jag kvar min licens men polarna måste ju ta en.

Hoppas att vi ses på banorna i sommar!

Namnet ENgångslicens ger en ledtråd, kanske?

nja.. det är ju flera engångslicenser man kan lösa ut och mej veterligen finns ingen gräns, men priset har ju ökat från 100kr till 400kr så ska man köra ett gäng så blir ju priset högre med engångslicens än licensbrickan kostar...

enkel matte 4 tävlingar gånger 400kr = 1600kr... så fortfarande mindre än helårslicens...

om nu 400 stämmer för nästa år också, det vet jag inget om.

//håkan

Hej tack så mycket för det stora gensvaret.

Man kan alltså åka på engångslicens i både ERF och R600.
Själv har jag kvar min licens men polarna måste ju ta en.

Hoppas att vi ses på banorna i sommar!

Du skriver att du har kvar din licens. Tänk på att den är färskvara, har du inte kört sen -00 så är den med allsannolikhet förbrukad.....

Namnet ENgångslicens ger en ledtråd, kanske?

Det kommer visst ett nytt licenssystem till nästa år. Engångslicensen försvinner och ska visst ersättas med nått som heter Tillfällig licens. Den ska visst bara kunna lösas via Swemos kansli genom nätet. Frågan är då, om det där kommer att finnas något som styr, hur många engångs/tillfälliga licenser man då kan få ut.

engångslicens

Hur är det med fredagsträning och kval på lördagen täcks dom in i en engångslicens/ tillfällig?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!