Ta licens?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Insöad på banåka som man är så vore det kul att ta licens för mc också.
Vet inte hur det fungerar med licenskrav på träffar med mc, men för bil måste man ju ha licens om man vill köra mer än en banträff per år.

Någon som kan rekommendera någon kurs?

Jag övningskör ju just nu, A-kort ska tas i sommar. Men det är väl inget hinder vid licenstagning? Eller beror det på vem som arrangera? Och jag antar att man får köra med egen hoj?

Överös mig gärna med information! Eller länka till någon vettig tråd.

Bättre att fråga än att gå i sin ovisshet;)

Tack på förhand alla!

Rash skrev:
2197341 Insöad på banåka som man är så vore det kul att ta licens för mc också.
Vet inte hur det fungerar med licenskrav på träffar med mc, men för bil måste man ju ha licens om man vill köra mer än en banträff per år.

Någon som kan rekommendera någon kurs?

Jag övningskör ju just nu, A-kort ska tas i sommar. Men det är väl inget hinder vid licenstagning? Eller beror det på vem som arrangera? Och jag antar att man får köra med egen hoj?

Överös mig gärna med information! Eller länka till någon vettig tråd.

Bättre att fråga än att gå i sin ovisshet;)

Tack på förhand alla!

Du behöver inte ha körkort för att ta licens. Flera klubbar har licenskurser (LMS exempelvis, www.lms.se), men de flesta kurser går på vårkanten. Alla kör med egen hoj. Sök på licenkurs här på forumet så hittar du säkert nåt bra.

Hos oss på Racingworld (www.racingworld.se) kan du åka på varenda körningar utan licens, däremot är körkort krav hos oss.

Hos vissa arrangörer krävs varken körkort eller licens, vet dock inte vilka som tillämpar det i år.

/Stefan M

Vad är anledningen till att du vill ta licens? Om du bara vill köra bana med din hojfinns det hur många tillfällen som helst där du inte behöver licens, bara A-kort och en trafikförsäkrad hoj.

Vill du börja tävla kan du kolla på racingforumet för info om licenskurser. De flesta brukar hållas på våren.

Marcus skrev:
2197766 Vad är anledningen till att du vill ta licens? Om du bara vill köra bana med din hojfinns det hur många tillfällen som helst där du inte behöver licens, bara A-kort och en trafikförsäkrad hoj.

Vill du börja tävla kan du kolla på racingforumet för info om licenskurser. De flesta brukar hållas på våren.

Ahaa, ok. Där ser man.. Trodde att det var som med till bil att man var tvungen att ha licens om man ville köra på mer än en banträff..
Hade ju inte tänkt att börja tävla så då är det ju kanske tom onödigt att ta licens för hoj då :va

Rash skrev:
2199159 Ahaa, ok. Där ser man.. Trodde att det var som med till bil att man var tvungen att ha licens om man ville köra på mer än en banträff.

Var har du fått det ifrån, om jag får fråga? Jag har varit på många bil-banträffar i mina dagar, men någon sådan regel har jag aldrig hört talas om.

McB skrev:
2199183 Var har du fått det ifrån, om jag får fråga? Jag har varit på många bil-banträffar i mina dagar, men någon sådan regel har jag aldrig hört talas om.

Tror att det är en ny regel som gäller från och med -06. Ev kom den -05, lite osäker där. Men jag vet till 100% att man inte får avända "VIP"-licens vid mer än ett tillfälle vid banträff idag iallafall.
Man har en "VIP" per motorsportgren, rally, racing, osv osv..

I Peugeot Sport Club anordnar vi en lite Cup över tre tävlingar. Kör man max i 80km/h så gäller tidtagning. Iallafall, på en sådan Cup så gäller tydligen en sådan licens för Cuppens alla deltävlingar.. Då Cupen ses som en stor tävling eller nått.

Det är därför fler och fler börjat ta racinglicens de senaste åren;)

Sedan beror det givetsvis på om klubben är SBF-ansluten. Är inte klubben det så gäller ju inte samma regler. Då behöver man inte licens. Men vid olycka eller personskada så ligger tävlingsledaren betydligt mer risigt till än om man hade vart SBF-ansluten. Är man ej ansluten är det en persons ansvar, då kan man bli betalningsskyldig m.m.

Men genom licensen så har man ju ett visst skydd i form av förarförsäkringar m.m.

Därför jag frågar. Hur det fungerar på mc-träffar.

Värst vad krånligt man råkat skriva..

Förtydligande: Är klubben SBF-ansluten så får man bara köra med VIP-licens en gång. Vill man köra fler gånger måste man ta licens.
Är klubben inte SBF-ansluten så behöver man ingen licens vad jag förstått..Kanske har fel på den här punkten.

Men min fråga var hur som helst om det gäller detsamma även för hojar? Är det som med bilklubbar att det är vissa mc-klubbar som arrangerar banträffar eller görs det genom SMC eller hur funkar det?
:va

Det finns flera typer av banåkning för mc. En är privata som hyr banor och sedan säljer platser till åkningen, en sådan är Actionpics som i helgen som gick körde tre dagar på Gotland Ring.

Även klubbarna har åkningar, t ex har LMS i snitt två torsdagar i månaden körning för gathojar på Sviestad mellan 17 och 20. Se http://www.lms.se.

Du måste kolla med den som arrangerar vad som gäller men du ska inte behöva licens oavsett hur många gånger du vill köra.

Rash skrev:
2199957 Värst vad krånligt man råkat skriva..

Förtydligande: Är klubben SBF-ansluten så får man bara köra med VIP-licens en gång. Vill man köra fler gånger måste man ta licens.
Är klubben inte SBF-ansluten så behöver man ingen licens vad jag förstått..Kanske har fel på den här punkten.

Det låter tillräckligt korkat för att vara sant.

McB skrev:
2200794 Det låter tillräckligt korkat för att vara sant.

Jag vet inte vad jag tycker om saken. Men har hört att en enskild tävlingsledare kan bli betalningsskyldig om någon skulle skada sig på bana.
Är man SBF-ansluten så gäller tydligen vissa försäkringar.

Är inte hemma på detta, någon som vet får gärna berätta mer.. Annars är jag nöjd då jag fått svar på min fråga.

Neutral: Tackar :tummenupp

Back