Ta licens, köpa banhoj osv.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Har insett att det inte håller att åka fort på vägen så då får man väl försöka ta licens (o åka långsamt på bana). Har använt sökfunktionen för att skaffa info, jag lovar men har fortfarande nåra frågor. Efter att nötigt igenom dom infospäckade o matnyttiga (lol) 2 vs 4-takttrådarna så lutar det åt en 600:a. Som jag förstår det så är det många som inte tävlar utan bara åker runt på träningarna o kör för nöjes skull, det är väl nåt sånt jag funderar på. Utbudet av begagnade hojar i sverige verkar vara begränsat, eller så tittar jag på fel ställen - här o på blocket. Har tänkt mig en R6, CBR, eller GSXR som inte är så hårt trimmad och får då förhoppningsvis ut fler mil per mekad timme. Kikade lite på en norsk sida o där fanns det rätt många hojar som verkade lämpliga och i rätt prisklass.

*Är det nåt särskilt man ska tänka på vid köp av en sån jämfört med en i sverige? Tänkte mest på papper o sånt.
*Är det nåt annat jag ska tänka på vid ev. införskaffande av banhoj?
*Är det ok att ta licens med gathoj?
*Är det ok att ta licens med delat ställ?
*Är det nån som har en lämplig hoj till salu kanske? (har iofs kollat i annonserna)

Mörda mig inte om frågorna är besvarade i en annan tråd nu va. :tungan

Loader skrev:
*Är det nåt särskilt man ska tänka på vid köp av en sån jämfört med en i sverige? Tänkte mest på papper o sånt.
*Är det nåt annat jag ska tänka på vid ev. införskaffande av banhoj?
*Är det ok att ta licens med gathoj?
*Är det ok att ta licens med delat ställ?
*Är det nån som har en lämplig hoj till salu kanske? (har iofs kollat i annonserna)

Mörda mig inte om frågorna är besvarade i en annan tråd nu va. :tungan

Då jag rätt nyligen gjort ungefär samma sak så kan jag ju försöka ge några svar.
Eus har svarat på frågorna angående själva licenstagningen, du kan köra med i princip vad som helst i hojväg. Skinnställ och ryggskydd krävs, men delat går bra. (Delat ställ skall egentligen vara ihopsatt med metalldragkedja, men det gäller nog de flesta moderna ställ).
Papper är inte nödvändigt på en banhoj, men det är ju rätt viktigt att den inte finns anmäld stulen, så någon form av historik behöver du få på den.
Den cykeln som jag delar är inköpt via tyskland, så det finns tyska papper på den men den är inte inregistrerad i Sverige.
I övrigt så verkar det rätt vettigt att köpa en cykel som inte är trimmad hårt, då det blir mindre underhåll och förhoppningsvis mindre rasrisk. Glöm inte att en rejshoj ändå slits hårdare än gatdito, så det är inga 1000-milaintervaller på banan.
Hojar annonseras ut lite överallt, antingen letar man efter en hoj som är i princip färdig för rejs, eller så skaffar man en som någon kört omkull med, byter till kraschkåpor och rejspreppar själv.

Lycka till med licenstagningen , vi kanske ses i någon sandfålla i sommar :)

Tom skrev:
Hojar annonseras ut lite överallt, antingen letar man efter en hoj som är i princip färdig för rejs, eller så skaffar man en som någon kört omkull med, byter till kraschkåpor och rejspreppar själv.
Rejspreppa själv är alltid det dyraste alternativet. Det brukar se billigt ut när du börjar, för att sluta med att det kostar alla pengar du har....

Nr:18 skrev:
Rejspreppa själv är alltid det dyraste alternativet. Det brukar se billigt ut när du börjar, för att sluta med att det kostar alla pengar du har....

Det är bara om man skall ha allt som kitprylar.
Jag pratar om att ta en standardmoppe, dunka på kraschkåpor, ta bort allt löst skit, naja och köra. Om objektet man köper är billigt så behöver inte det bli så dyrt, beror ju lite på vad man får tag i.
Själv är jag så långsam att jag inte behöver alla kitprylar, skall nyttja det som redan finns först :)

Tom skrev:
Jag pratar om att ta en standardmoppe, dunka på kraschkåpor, ta bort allt löst skit, naja och köra. Om objektet man köper är billigt så behöver inte det bli så dyrt, beror ju lite på vad man får tag i.
Själv är jag så långsam att jag inte behöver alla kitprylar, skall nyttja det som redan finns först :)
På min nuvarande hoj har jag endast kitelsystem, och enda anledningen att montera det är att det är lättare att felsöka om det krånglar. Resten är begagnat helsystem, billiga bromsar, lite Yoshimuraprylar, nya fotpinnar och handtag, och vips så var budgeten slut :huvet

Tom skrev:

En fördel med att köpa en klar hoj är att det förhoppningsvis följer med bra att ha grejer som däck, drev, extra fälgar, bromsbelägg, kåpdelar, fotpinnar etc. Där finns det pengar att spara jämfört med att bygga om själv för mycket praktiska saker som ovan vill man ha innan man vill ha kitdelar.

Nr:18 skrev:

Det stämmer att rejspreppa själv blir dyrt, bra mycket dyrare än vad man
hade tänkt sig :rolleyes:
Det är nackdelen med att preppa själv, fördelen är att det är faktiskt
är ganska kul och man lär sig en hel del.
Sen efter många svordomar och :huvet så är man färdig och då
är man faktiskt ganska nöjd med sig själv.
Så lycka till :tummenupp

PL skrev:
Det stämmer att rejspreppa själv blir dyrt, bra mycket dyrare än vad man
hade tänkt sig :rolleyes:
Det är nackdelen med att preppa själv, fördelen är att det är faktiskt
är ganska kul och man lär sig en hel del.
Sen efter många svordomar och :huvet så är man färdig och då
är man faktiskt ganska nöjd med sig själv.
Så lycka till :tummenupp
Klart att man är nöjd, särskilt när man testat grejorna och upptäcker att ens teorier stämmer ganska bra i praktiken oxå. Men jobbet att justera in allt så att det blir en snabb hoj är inte enkelt.... :rolleyes:

Tack för dom konkreta svaren.
Jo, alternativen är klara.
Det lutar åt att köpa en färdigbyggd begagnad cykel, det verkar helt klart vara det billigare alternativet. Ska man köpa racedelar till butikspris och inte har varken särskilda kontakter eller nån form av spons så dröjer det nog inte länge innan man är fattig. Köper man en färdig hoj följer det ju oftast med en hög reservdelar också. Extra fälgar, kåpset, drev och annat skadar ju inte att ha. Mitt tänkta mål är ju inte att vara snabbast utan att ha kul för en så rimlig peng som möjligt. Mekningen är ju en del av racingen, det är jag helt på det klara med.
Det andra alternativet som nämns är hitta en lätt kraschad gatcykel. Är det skrotarna man ska titta på då eller är det genom försäkringsbolagen man får tag på dom?

Loader skrev:
Tack för dom konkreta svaren.
Jo, alternativen är klara.
Det lutar åt att köpa en färdigbyggd begagnad cykel, det verkar helt klart vara det billigare alternativet. Ska man köpa racedelar till butikspris och inte har varken särskilda kontakter eller nån form av spons så dröjer det nog inte länge innan man är fattig. Köper man en färdig hoj följer det ju oftast med en hög reservdelar också. Extra fälgar, kåpset, drev och annat skadar ju inte att ha. Mitt tänkta mål är ju inte att vara snabbast utan att ha kul för en så rimlig peng som möjligt. Mekningen är ju en del av racingen, det är jag helt på det klara med.
Det andra alternativet som nämns är hitta en lätt kraschad gatcykel. Är det skrotarna man ska titta på då eller är det genom försäkringsbolagen man får tag på dom?
Jag hittade min här på forumet, en vurpad 750 -00 för en liiiiten summa :)
Sedan har jag köpt diverse delar, både nytt och beggat för ca 70K, gissar att jag kunde klarat mej på ca 35-40 om jag skulle byggt en snikracer. Men har man ändå byxorna nere kan man ju lika gärna skita klart :D

Tänk på att om du ska köpa utomlands och göra det by the books lagligt så kostar det en massa pengar i tullavgift mm så det blir troligen inte billigare att köpa i norge. Testa att leta på www.Roadracing.se där finns några cyklar!

Jag vet att en hel del är inte tycker lika som jag, men om du inte är så vansinnigt seriös o har planer på att tävla o ha dig finns det fördelar att skaffa en svensk cykel som går att regga. Du har möjligheten att utrusta den enligt lagen och faktiskt KÖRA den till licensträningar. Inte alla träningar kräver att du har din cykel rejspreppad. Kolla vad som gäller.

Vill du tex köra bandagar med Bike Events eller SMC så kan du göra det med en reggad cykel.

Det är rätt mkt jobb med att lasta MC på släp o dona o ha sig.

Jag säger inte att du ska, men det är ett alternativ att fundera på i allafall. :)

Nyteknik skrev:
För mig blev det mycket billigare.

Finns det några långsamma träningar / tävlingar där man klarar sig någolunda med i princip standard räcer? Alltså om man fixar licens och kör lite då och då med sin vardags R-hoj på bana för att ha kul.

Nyteknik skrev:
För mig blev det mycket billigare.
Ok ja det finns alltid möjlighet att göra bra affärer. Men betalade du de där 20% av inköpsvärdet i tullning? Det finns ju säkert sätt att komma runt det där...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph