Ta lastbilskörkort

Moe

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
TT600E -97
Tjo,
tänkte eventuellt efter projektet med A-kort (som förhoppningsvis avslutas med uppkörning den 9/8) fylla på med nästa bokstav i alfabetet, nämligen C. Har dock ett par frågor som jag inte lyckats leta hitta något svar på, på VV:s hemsida.

1. Är teoriprovet annorlunda upplagt för C än för A/B? Har ett svagt minne av att jag har läst detta någonstans. Är det fler "fordonsspecifika" frågor för C, eller klarar man sig hyfsat på teorin sedan man skrev A och B?

2. Får man BE om man tar C, eller är det bara om man tar CE?

3. Hur stor skillnad är det jämfört med att köra bil? Krävs det många lektioner för att lära sig själva lastbilsbiten eller klarar man sig på trafikvanan från bil och "komplettera" till C?

4. Hur stort steg är det att sedan ta CE? Har inga ambitioner att ta det i nuläget, men det kan ju vara kul att veta hur mycket jävligare det blir med ett släp på :)

Tack på förhand!

1. trafikreglerna är väll ungefär likadana. men det är mer inriktat på lastbils frågor. tex lastberäkning, kör och vilotider och sån skit.

2. du får inte BE om du tar C.. du måste ta CE för att få BE

3. att köra enbart C och inte CE är ungefär som att köra bil.. lite större bara, och det tar inte många lektioner innan du lär dig hur bilen funkar..

4. det är en jävla skillnad på C och CE.. körstil och andra grejjer. jag tycker att du ska gå direkt på CE.. och inte C och sen CE...

Kazu skrev:
2326381

4. jag tycker att du ska gå direkt på CE.. och inte C och sen CE...

Min kusin tog sitt C-kort i våras och sa att man är numera är tvungen att ta C före du kan ta släpkortet. Antingen är det hans körskola som ljuger eller så får någon säga att det är sant. :)

sen är ju funktionsbeskrivning en del av uppkörningen, som kanske är lite klurigare än till A eller B kortet...

Ten-0 skrev:
2326491 Min kusin tog sitt C-kort i våras och sa att man är numera är tvungen att ta C före du kan ta släpkortet. Antingen är det hans körskola som ljuger eller så får någon säga att det är sant. :)
Så är det tyvärr, man måste ha C kortet i handen innan man får ta E delen. Det gjorde att jag backade ur, hade man kunnat ta hela paketet på en gång hade jag skrivit in mig på en gång. Men ta två prov och uppkörningar är jag för slö för.

Thermal skrev:
2326519 Så är det tyvärr, man måste ha C kortet i handen innan man får ta E delen. Det gjorde att jag backade ur, hade man kunnat ta hela paketet på en gång hade jag skrivit in mig på en gång. Men ta två prov och uppkörningar är jag för slö för.

Får man inte C behörigheten i Corn flakes paket :va
Det är iaf lätt att tro det när man ser hur många chaufförer beter sig.

Last edited:
jo man måste ju ta C först och sen CE.. men på körskolan så pluggar du ju CE påengång, sen får du skriva/köra för C, och sen CE..

kan ioförsig vara nya regler nu...

Kazu skrev:
2326651 jo man måste ju ta C först och sen CE.. men på körskolan så pluggar du ju CE påengång, sen får du skriva/köra för C, och sen CE..

kan ioförsig vara nya regler nu...
Stämmer bra. Först tar man kort för dragbilen och sedan släpet.

Samma gäller ju även för B/BE. Måste ha B-behörighet innan man kan ta BE.

Visst är det så att när man tagit E till lastbil = CE så får man BE automatiskt?

För att det anses att CE är svårare = mer krävande än BE :va

Jag gick en liten annan väg och gick på transport gymnasium. DVS en 3 årig yrkesutbildning. Det är mycket overkill på en sådan utbildning men vi ska ju alla vara på samma väg. Jag har som sagt inte kört eller skrivit upp på vägverket. Men för oss var det ca 60% teori och 30% körning och 10% verkstad.

Det svåra är backning med släp (CE) man får inte köra med trailer utan en 2 axlad kort släp. så det tar ett tag innan huvudet och ögonen tittat och förstår rätt. Det är bara en REN myt att stora långa släp är svårast. Det är fakist helt tvärt om. ju kortare släp ju mer "ålar" det sig. :mad: sen har vi lastberäkningar och glidkofisienter (stavning?).

Sen är det säkerhetskontroll av fordon och släp. (som ska göras innan ni kör) sen är det kör och vilo tider och färdskrivare. (världens mäst klyddiga sak) har inte träffat en chaffis som kan eller förstår det fullt ut(inte jag heller). Det beror inte på att åkare är tröga utan på det MYCKET krångliga regler och sytem som finns där.

att ta C är inte så invecklat.... typ som att köra en tung hög bil med bakaxeln långt bak. att köra CE är en HELT annan femma tyvärr.. Men jag kan starkt rekomendera yrket :yoparty om man inte har familj,flickvänn,inte bryr sig så mycket om att va hemma eller att ha pengar eller sömn, om man gillar ensamhet och buller, griniga holländare och tyskar som finns ÖVERALLT på våra vägar, långa vänte-tider, att helatiden va stressad och önska att sitt 25 m ekipage gick i 130 :huvet

hihi nä jag ska inte skrämma er... :tungan det är FAKISKT ett omväxlande jobb

Jag håller med om att CE är ett jäkla meck att ta jämfört med allt det andra. Det är många moment som ska klaffa vid uppkörningen: Säkerhetskontroll med hur många grejer som helst, manöverprov och funktionsbeskrivning....kändes ju värre än att läsa krångliga kurser på högskolan.
Värre ska det dessutom bli i framtiden om EU får som de vill.

Jag hade turen att ta DE strax innan de ändrade reglerna -96 (Jag fick C och BE på köpet)

Nyligen fixade jag CE genom jobbet och det var klart jobbigare än buss som min dåvarande trafiklärare påstod var ung. lika svårt.
Själva körningen med släp var väl något enklare än jag trodde men backningen tog lite tid att få kläm på.
Teorin har en del specifika frågor om vikter, körtider och annat som kan vara lite bökigt eftersom man inte stött på sånt tidigare.

Börja med C och testa jobbet lite, sen kanske du vill ge dig på CE.
Det är rätt mycket dyrare att ta CE eftersom det går åt en del lektioner att få kläm på alla moment men om du tar C så kan du ju hoppas på att någon arbetsgivare pröjsar ditt CE i framtiden (som i mitt fall)

Går själv i tankarna om man skulle ta ett CE-kort...
Har ju haft B i åtta år och A i ett!!

Är de nån som nyligen tagit ett o kan tala om ungefär va de landar på..??
Naturligtvis är de individuellt.. men men...

Fritte666 skrev:
2327236 Går själv i tankarna om man skulle ta ett CE-kort...

Kostar satan om du ska dega själv, men genom arbetsförmedlingen osv. går det väl att få någon slags bidrag osv. om du kan påvisa att du har ett chaffis-kneg på gång.

Jag hade turen att få CE i lumpen, gjorde att militära vart en ganska god affär och mindre tråkig, så nu har jag A BE CE. Buss sket jag i trots att det skulle kosta oss 500 spänn bara.

Fritte666 skrev:
2327236 Går själv i tankarna om man skulle ta ett CE-kort...

Syrrans kille tog kortet privat, det gick på runt 10000 ungefär. Fast då övningskörde han privat också. Han försökte att få hjälp via arbetsförmedlingen då han hade garanterat jobb när han tog kortet. Men de hade i princip bara skrattat och sagt att det var många år sen de hjälpte till ekonomiskt. Men det kanske beror på hur mycket pengar den lokala arbetsförmdlingen har?

Thermal skrev:
2327272 Syrrans kille tog kortet privat, det gick på runt 10000 ungefär. Fast då övningskörde han privat också. Han försökte att få hjälp via arbetsförmedlingen då han hade garanterat jobb när han tog kortet. Men de hade i princip bara skrattat och sagt att det var många år sen de hjälpte till ekonomiskt. Men det kanske beror på hur mycket pengar den lokala arbetsförmdlingen har?

Ja eftersom jag har fast jobb så är de väl tveksamt om dom ställer upp me några pengar...
Men har vart på samma jobb i sju år nu så de känns som de börjar bli dax o vidga vyerna lite!!
Har en polare som tog CE för typ två år sen...
Tror de gick på 15000 nånting o de känns ju rätt överkomligt!!

Oj, här har svaren ramlat in :) CE verkar ju vara lite meckigt att ta och som sagt, det absolut inte någon prioritet på det då jag främst har tänkt ta C för att kunna köra t.ex. mindre distributionsbilar som extraknäck.

Vi får se hur det går, just nu är det A-kortet som gäller, ville bara kolla lite hur svårt/dyrt det är att ta C och om det lönar sig hyfsat.

Hur är det med ADR? Detta låter lite oroväckande "Du får i princip inte ha mer farliga ämnen än det bränsle du har i tanken utan ett ADR-kort." Alltså kan man typ köra brödbil och sånt utan, men inga farliga saker öht? Vad kostar det att ta ADR?

Samma med truckkort, det jag har sett kostar typ 5 lappar och det är lite mycket att betala själv. Surt när man inte kan får det genom nåt jobb utan bara behöver det för t.ex. sommarjobb och extraknäck.

Tack för alla givande svar!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...