Ta isär framgaffel på GSX-R och fräscha upp?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Är det ett stort projekt att ta isär en framgaffel på en GSX-R 600 2001:a för att fräscha upp den lite? Har en del mekvana, men jag funderar mer på om det behövs specialverktyg för ändamålet?

Kanske är smidigast att skruva loss den och sedan lämna in på aukt. verkstad för uppfräschning? Någon som har ett hum om vad det kan kosta?

Är dom här "teflon-bussningarna" som sitter i gafflarna dyra? När man ändå är i farten, ska man byta något mer när gaffeln har gått ca 3000 mil? Fjädrar?

Styrlager kan ju vara nice att ha nytt ifall man ändå är där och river.

Upside-down-gaffel sitter ju tom. i princip på varenda moped nu för tiden, men är det ändå inte lite lustigt att det inte är upside-down på GSX-R:en?

Last edited:
Detär nog ingen fara med din gaffel om du inte har kört offroad med den. Kolla upp bussningar och byta packboxar och ny olja ä aldrig fel. Fjädrarna mäter du upp längden i utfjädrat läge och kollar vad det skall vara. Tror knappast du behöver byta. Ref för detta står i de flasta verk,böcker. Inget svårt arbete. Glömde att dammskydd skall bytas åxå om du har separata.
Bara skruva

Detär nog ingen fara med din gaffel om du inte har kört offroad med den. Kolla upp bussningar och byta packboxar och ny olja ä aldrig fel. Fjädrarna mäter du upp längden i utfjädrat läge och kollar vad det skall vara. Tror knappast du behöver byta. Ref för detta står i de flasta verk,böcker. Inget svårt arbete. Glömde att dammskydd skall bytas åxå om du har separata.
Bara skruva

Jag trodde att jag hade ett glappt styrlager, men det verkar snarare som om det är något i gaffeln som är glappt, och en aukt. verkstad sa att det allra högst troligast är bussningarna som är utslitna, så därför vore det gött att få det igenomgånget.

Tidigare ägare kanske har kört väldans mycket på bakan, eller offroad:)

Det tackar jag för:) Borde gå att fixa på några utav vinterns alla dagar:)

Last edited:
Vi fixade min gaffel på sex timmar. Jag hade aldrig gjort nåt liknande och min kompis hade rivit sin gamla Firebladegaffel vid nåt tillfälle. Sex timmar inkl. öl och korvpaus. Faktiskt ett rätt lätt jobb. :)

Om det nu är en mätare betalade jag ca 1300 för bussningar och packboxar suzuki orginal till min B12. Ej heller upsidedown-gaffel. Och som imaster skriver det tog inte fullt en lördag i vintras att fixa. Mutterpicka är väl egentligen enda "special" verktyget som behövs. Jag rekommenderar en insexhylsa typ biltemas 10-190(på banditen var det 6mm) a 40:-

Bifogat

• 10-190_l.jpg
    10-190_l.jpg
    5.1 KB · Visningar: 68
Passa också på att kolla om du har stenskott på gaffelbenen.
Har du det så knacka försiktigt med en hammare så så mycket material som möjligt kryper ner i gropen igen.
Putsa sedan till med våtslippapper (800 - 1000) och med en stålkloss som stöd. Slipa i benets axiella riktning.

Teflonstyrbussningarna eller vad det heter kostar under 150pix, detsamma gäller packboxarna.
Men läcker det inte blir inget bättre av att byta, däremot kan ju ett oljebyte ge bättre prestanda.
Behöver du nya fjädrar eller liknande så hör av dig, jag har en komplett gaffel till din hoj som jag vill sälja i delar.

Anledningen är att jag misstänkte att mitt styrlager kunde vara slitet. Har kollat riktigt ordentligt, med aukt. verkstads input också, och det verkar inte vara styrlagret, utan då fick jag tipset att det är bussningarna i gaffeln som behövs bytas. Det hela ger sig som på sådant sätt att det glappar något när jag står still eller bromsar sakta. Jag lär väl antagligen märka det ifall jag monterar ner gaffeln, och kan felsöka lite mer specifierat.

Tusen tack för alla tips, Dr. Bike hade en riktigt bra tråd!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg