Ta isär akrapovic ljuddämpare (Bild)

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nu är det slutåkt för för i år, tvättat och polerat hojen.
Skulle ta isär ljuddämparen för den är så skitig, små svarta fläckar sitter som Helve.. Men skall det snurras av dras av ? Det verkar sitta fast ordentligt!
Ni som kan detta berätta, vill inte bruka våld.

Bifogat

• Akrapovic.jpg
    Akrapovic.jpg
    31.4 KB · Visningar: 280
Mr R skrev:
Nu är det slutåkt för för i år, tvättat och polerat hojen.
Skulle ta isär ljuddämparen för den är så skitig, små svarta fläckar sitter som Helve.. Men skall det snurras av dras av ? Det verkar sitta fast ordentligt!
Ni som kan detta berätta, vill inte bruka våld.
Snurra, dra, vicka, vrid. Använd lagom med våld så kommer den till slut. Du kommer definitivt inte ha sänder nåt om din definition på "lagom med våld" är helt ute och cyklar :hihi
Kommer du åt på nåt bra sätt så kan en gummiklubba göra susen oxå. Det är ju titan vi snackar nu, inte glas :yoparty

Allt ovan är ju såklart under förutsättning att du har lossat alla fästpunkter :3freak

Den går att ta isär enligt bild, vill inte plocka ner hela systemet. Ska kolla lite igen.

Den sitter väl endast fast med de 2 st fjärdar och de har jag lossat samt hållpunkten som sitter i bakramen. Sitter det något tätningsmedel kanske?

Bifogat

• Akrapovic kopiera.jpg
    Akrapovic kopiera.jpg
    32.5 KB · Visningar: 166
Mitt system är ihop tryckt,sitter inget tätningsmedel.Bara banka,slita å dra så kommer det nog!

Spruta lite 5-56 eller WD40 i skarven...

Dämparen ska gå att ta av. Lagom med våld.
Har svårt att tro att det är tätningsmedel i skarven... Nog bara Sot och vibrationerna som gör sit.

Fixx skrev:
Spruta lite 5-56 eller WD40 i skarven...

Dämparen ska gå att ta av. Lagom med våld.
Har svårt att tro att det är tätningsmedel i skarven... Nog bara Sot och vibrationerna som gör sit.

Tack, nu med 5-56 gick det bra. Nu till en följdfråga!
aluminium repar man lätt. JAg har ju en massa fläckar och dessa kan man skrapa bort med naglarna men det repar. något medel som är bra. Skall jag använda avfettning kanske ? Bild finns också på dessa prickar.

Bifogat

• fläckar.jpg
    fläckar.jpg
    40.1 KB · Visningar: 163
Man blir sugen nu att starta utan ljuddäparen, det måset ju låta som bara den. :D

Mr R skrev:
aluminium repar man lätt. JAg har ju en massa fläckar och dessa kan man skrapa bort med naglarna men det repar. något medel som är bra. Skall jag använda avfettning kanske ? Bild finns också på dessa prickar.

oooh!! fläckar på dämparn :skrattaåt

Årets I-lansproblem: Svarta fläckar på ljuddämparen :D

Prova stålull eller vattenslip

ozeo skrev:
oooh!! fläckar på dämparn :skrattaåt

Vafan man måste vårad sina saker, tar man inte bort de nu så går de aldrig bort. Visst är man putsbög, nu inför vintern. Det är mycket som skall göras rent efter sommar. Jag orkar ju inte tvätta flera gånger per år räcker med en gång inför vintern.

ser ut som däckrester. Avfettning/tjärlösning låt verka lite grann och tvätta bort med trasa..

Autosol fungerar till det mesta..

Testa på ett ställe som inte syns först...

kommer fler gatmotarder i lund nu. kul.. Innan fick man alltid köra själv med Sporthojarna som inte alltid är kul... Kanske skulle köpt sig en gathoj igen.

Mr R skrev:
Vafan man måste vårad sina saker, tar man inte bort de nu så går de aldrig bort. Visst är man putsbög, nu inför vintern. Det är mycket som skall göras rent efter sommar. Jag orkar ju inte tvätta flera gånger per år räcker med en gång inför vintern.

jo men de e lite kul när man tänker på vad en offroadhoj e till för....
lek bus o annat roligt ,
dom e inte till för att "visa upp" :hihi
visst kan man hålla dom snygg men dämparn e ganska utsatt på en "offroad/motard"

men men...alla gör som dom vill

Fixx skrev:
ser ut som däckrester. Avfettning/tjärlösning låt verka lite grann och tvätta bort med trasa..

Autosol fungerar till det mesta..

Testa på ett ställe som inte syns först...

kommer fler gatmotarder i lund nu. kul.. Innan fick man alltid köra själv med Sporthojarna som inte alltid är kul... Kanske skulle köpt sig en gathoj igen.

Däckrester det kan jag lova att det är, och annat skit :D

Jag har ju kört motard snart 2 år i lund men det är ont om motard förare. Känner endast 2 som kör motard, till sommaren blir vi 4 som om du hakar på. Har också sett en som kör en duke -03 i lund kallas kant... något skulle vara kul och samla alla som kör motard kring lundtrakten.
Köp inte en gathoj!

Mr R skrev:

Turtle "Supertvätt" brukar jag köra med - en liten klick på en trasa och torka, sedan fuktig trasa på det. Löser upp det mesta av skit som fastnat utan att slipa ytan.

Iaf en till motard från Lund... hakar gärna på till våren... halvgata :-)

Mvh

Danne

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back