Ta in hoj från USA. Lönsamt?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag känner några som ska till USA och hämta hem bilar och funderar på att be dem ta hem en hoj också. Skulle det löna sig att ta in en helt ny R6:a? Vad får jag räkna med för några avgifter (tull, skatt, registrering etc) innan jag kan få den körklar i Sverige?

En ny R6:a kostar cirka 65000kr i USA btw.

Jag kan rekommendera www.tullverket.se

Annars är avgifterna 10% tullavgift på köpesumma + frakt och sedan 25% moms på den totala summan.

Sen är det regbesiktning etc typ 1000 spänn... nya skyltar etc.

Kan faktiskt vara! En ny r1:a kostade 9350 dollar på någon utförsäljning, vilket blir 65500 kr. Alltså blir priset med moms och tullavgift cirka 90000. Om vi sedan säger att frakt+inregistrering blir 15000 tillsammans(lite överdrift?) så hamnar kalaset runt 105000kr vilket jag tycker är ett riktigt bra pris för en ny r1:a.

Men kanske är det värt att lägga 35000:- för garantin och så men vad vet jag.

25% moms tillkommer endast om hojen är splitterny har jag för mig. Så man kan köpa en hoj som redan är i bruk och slippa momsen? Är det så, då tjänar man definitivt på det.

3114738 25% moms tillkommer endast om hojen är splitterny har jag för mig. Så man kan köpa en hoj som redan är i bruk och slippa momsen? Är det så, då tjänar man definitivt på det.
Nej, det där är falskt. Vänligen kom endast med fakta, så vi slipper få folk som tar hem och får en smärre chock efteråt...

25% moms på hojens värde samt frakten. Sedan även 4% tull på hojens värde samt frakt.

25% moms tillkommer endast om hojen är splitterny har jag för mig. Så man kan köpa en hoj som redan är i bruk och slippa momsen? Är det så, då tjänar man definitivt på det.
Tull tillkommer oavsett om den är ny eller begagnad, men tydligen så är det vanligt att folk fakear kvittot, för tullkontrollanterna kan omöjligt bevisa att du har köpt en begagnad sak för en viss summa, oavsett om den är fööör liten.

Du kan skriva ner värdet på hojen. Den bör vara 6 mån & +500 mil (Lite osäker på om EU regler även gäller för US import.)
Är du riktigt kylig så skriver du ner värdet till under 500:-sek för att slippa allt vad tull & moms heter. Dock, om det skulle hända något med ditt paket på vägen till Svedala så blir det inte mycket till ersättning.
Är du i US så kan du även montera ner hojen och ta in den som reservdelar.

Nordtrafik har massor av ställen i US dit du kan skicka "varor" så löser dem resten av frakten till Sverige åt dig.

Last edited:
ta en lättare begagnad. 500mil tror jag det ska vara.
Sen ber du killen du köpt hojjen av att skriva ett kvitto på typ 20.000kr

sen plockar du av tanken och däck och lite lättare saker från hojjen och ställer bredvid och är det någon som undrar över priset på hojjen så var den billigare pga renoveringsobjekt:)

Jag hittar inget på Vägverket om att den måste gått 500mil. Kan jag verkligen inte ta in en helt ny hoj från USA?

Har nämligen hittat en ny 2007 R6:a för motsvarande 53000kr på östkusten.

Last edited:
600 mil så slipper man momsen, my bad på siffrorna.

har den gått under 600 mil räknas den som ny

600mil eller 6månader gäller för EU IMPORT

som swedie sa, är ni verkligen säkra på att det gäller från usa?

Är det någon som importerat hoj som är nyare än halvårsskiftet 2003 från USA och gick det i så fall smidigt?:confused: :confused: :confused:

För två år sedan gick det nämnligen inte p g a en miss i vägverkets regelverk. Jag pratade med vägverket som då jobbade på att ordna till det så det borde vara löst nu tycker jag.

En beggad lätt skadad hoj kan du nog få billigt i konsumtionens mecka:tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard