Ta hem min hoj fran USA

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Jag kommer antingen att ta hem min nuvarande R1a eller en K6'a, nar jag nu flyttar hem till sverige igen.

Nu undrar jag. Vad exakt ar kraven for att fa den godkand som import till Sverige? Jag har varit har i over ett ar, men inte agt cykeln lika lange.

Vilka papper, intyg samt eventuella modifieringar behovs?

/Micke

Jag kommer antingen att ta hem min nuvarande R1a eller en K6'a, nar jag nu flyttar hem till sverige igen.

Nu undrar jag. Vad exakt ar kraven for att fa den godkand som import till Sverige? Jag har varit har i over ett ar, men inte agt cykeln lika lange.

Vilka papper, intyg samt eventuella modifieringar behovs?

/Micke

Hmmm är osäker. Men det måste man väl kunna kolla upp på vägverkts hemdsida http://www.vv.se för information. Det är tipset jag har.

Kolla med tullen och bilprovningen, de kan det där. Har för mig att det är andra regler om det är flyttgods.

Moms och tull kommer du inte undan. Dessutom måste hastighetsmätaren bytas till km/h. USA-hojar måste även göra ett bullerprov.

Du ska ha ägt den i 6 månader för att undkomma 25% moms. Tull åker du nog fortfarande på (6% på fordon har jag för mig)

Du ska ha ägt den i 6 månader för att undkomma 25% moms. Tull åker du nog fortfarande på (6% på fordon har jag för mig)

Fast det gäller väl bara om hojen tas in som flyttgods? Då kan man ju slippa tull också om man uppfyller vissa regler. Vid privatimport är det väl alltid moms (och därmed i 9 fall av 10 ingen bra affär att importera hojar från USA..tyvärr)?

Fast det gäller väl bara om hojen tas in som flyttgods? Då kan man ju slippa tull också om man uppfyller vissa regler. Vid privatimport är det väl alltid moms (och därmed i 9 fall av 10 ingen bra affär att importera hojar från USA..tyvärr)?

För att den skall gå som flyttgods måste man ha bott utomlands i minst 3 år.
=(

Hur löste du följande krav från VV:

Du behöver uppgifter om fordonets
# motortyp (effekt)
# bränsletankens rymd
# garanterad totalvikt (intyg från tillverkare/generalagent eller uppgift på ett registreringskort)
# garanterade axelbelastningar (intyg från tillverkare/generalagent eller uppgift på ett registreringskort).

# Intyg från generalagenten eller fordonstillverkaren där man kan se att de svenska, årsmodellsbundna kraven är uppfyllda (gäller från och med 1969 års modell).

Inget av detta finns ju på Title eller Registration.
Jag antar att jag inte bara kan fara ner till närmaste Yamaha/Suzuki-dealership och be dom skriva ett intyg?

Last edited:
2794805 Hur löste du följande krav från VV:

Du behöver uppgifter om fordonets
# motortyp (effekt)
# bränsletankens rymd
# garanterad totalvikt (intyg från tillverkare/generalagent eller uppgift på ett registreringskort)
# garanterade axelbelastningar (intyg från tillverkare/generalagent eller uppgift på ett registreringskort).

# Intyg från generalagenten eller fordonstillverkaren där man kan se att de svenska, årsmodellsbundna kraven är uppfyllda (gäller från och med 1969 års modell).

Inget av detta finns ju på Title eller Registration.
Jag antar att jag inte bara kan fara ner till närmaste Yamaha/Suzuki-dealership och be dom skriva ett intyg?
Du måste få ett typintyg från tillverkaren. Jag pratade med rätt person med rätt röstläge hos Yamaha för att få detta. Jag uppgav då VIN # osv.

Du måste få ett typintyg från tillverkaren. Jag pratade med rätt person med rätt röstläge hos Yamaha för att få detta. Jag uppgav då VIN # osv.

Efter att ha kollat här:
http://www.allroadmc.com/de/privatimport.pdf

Verkar det som det blir ruskiga problem att ta hem en Suzuki?
Något som jag dock skulle vilja.. gah.

Var det i Sverige eller i USA du skaffade intyget?

Last edited:
Är det inte flytta han ska göra då? :va

Ska bli trevligt att ta med ett par nya bilar hem när/om man flyttar hem igen. :tungan

Jovisst men reglerna för "återvändare" (dvs man bott i Sverige innan och minst ett år utomlands för tex arbete.) är småsnåriga. Du kan få tullfrihet för fordon du tar med som flyttsak om du ägt tex hojen i minst ett år.

Å andra sidan får du inte avyttra grejorna inom ett år efter förtullning. Gör du det åker du direkt på tull och moms.

Vid privartimport utanför EU måste du ALLTID betala tull och moms, där är reglerna kristallklara.

För att den skall gå som flyttgods måste man ha bott utomlands i minst 3 år.
=(

Inte enligt Tullverket. Har du tex bott i staterna i 2 månader och vill ta hem grejor som du köpt, ägt och brukat så går det som flyttgods.

En hoj måste du däremot ägt OCH brukat i minst ett år för att du ska komma undan moms och tull. Men då får du heller inte sälja den inom ett år. Den måste dessutom reggas här eftersom den enligt reglerna måste användas/brukas.

Ring Tullsvar 0771-520520 om du inte tror mig. :fakta

Last edited:
Frågan återstår dock. Är det möjligt att ta hem en Suzuki GSXR1000 -06, utan att ta den som flyttgods? Suzuki i Sverige säger att de inte skriver ut några typintyg.

Frågan återstår dock. Är det möjligt att ta hem en Suzuki GSXR1000 -06, utan att ta den som flyttgods? Suzuki i Sverige säger att de inte skriver ut några typintyg.

Lyfter tråden...möjligt ja men det är mkt besvärligt och kostsamt.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back