Ta hand om ställ v2.0

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Intresseklubben antecknar:

Jahapp då har man blivit med ställ!
Kändes rätt bra efter att ha kört omkring med "familjens" fyra storlekar för stora och silvertejpade Gore-texställ i åtta år.

Det bidde en Dainese Chargerjacka med ett par svarta Deltabyxor till. Får knappt på dem utan hjälp och välter nästan hojen när man ska lägga över benet :)

Rätt snart fattade man att detta med lädervård var ju en hel vetenskap. Den som tyckte att den var mycket nörderi kring däck, motoroljor mm har inte varit inne i detta och rotat :)

Fick med ett läderfett från MC-varuhuset men det dög endast för skor enligt MC-butik 2 där jag köpte byxorna. Istället skulle jag ha "läderolja" det gick in mycket bättre, det fanns tyvärr inte på lager men från MC-boden köpte jag på mig Ekol skinn- och läderolja, som tydligen var hiskeligt anrikt och vunnit en massa tester mm.

Väl hemma skulle jag precis börja kladda när jag såg på innehållsförteckningen: "mineraloljor".
Det ringde en klocka någonstans att man ska ha mineralolja i motorer och animaliska eller vegetabiliska oljor på kläder.

Då dök jag förbi "Hästbiten", en fet hästbutik på folkungagatan. (Den som trodde att det fanns många prylar/tillbehör/hokuspokusmedel/verktyg/whatever till hojar har aldrig varit i en hästbutik.. :)

Där var de mycket bestämda: Ekols olja var "värsta skiten" och frätte på lädret/sömmarna. Likväl sålde de samma olja, men man fick å andra sidan en liter där för samma pris som 25 cl i MC-boden... hmm..

Det man skulle ha var Stübbens Hamanol, detta använde typ den siste übersadelmakaren i Sverige. Det var dessutom inte skadligt för eventuella färger i lädret som Minkolja tydligen var.

Nåja, så fick det bli och kvällen ägnades åt smörj i kubik. Det var i alla fall lättarbetat det där Hamanolet, långtidsegenskaper får vi väl se.
Nu har man en jäkla massa fett och grejjer hemma i alla fall..

Någon med erfarenhet av detta medel?

Bifogat

• Hamanol.jpg
    Hamanol.jpg
    9.3 KB · Visningar: 48
  • ekol.jpg
    ekol.jpg
    5 KB · Visningar: 199
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back