Ta fordon i besittning inför vinterförvaring

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Jag ska troligvis köpa en hoj under nästa vecka som då ska vinterförvaras hos den säljande firman. Skulle firman gå i konkurs under vintern så räknas inte MC:n som min utan räknas med i konkursboet ifall jag inte tagit den i besittning. Frågan är då hur man gör det?

Anledningen att den ska förvaras där är för att jag då endast behöver en garageförsäkring under vintern och den riktiga försäkringen blir mycket billigare om jag tecknar den nästa år jämfört med i år beroende på antal år med körkort.

Vet nån hur jag ska lösa detta? Räcker det att ta den på en provtur efter att ägarpapper blivit skrivna? Känns inte så...

Ha lite is i magen, Varför köpa en hoj nu?

Köp i vinter istället, du kanske blir sugen på annat inför nästa säsong.

Om du nu köper hojen utan att skriva över den på dig, mao måste du försäkra den så är den juridiskt sätt ägd av firman du ev tänker köpa den av. Du lär inte bli prioriterad vid en konkurs som en fodringsägare.

har du hojen avställd under vintern så behöver du ju ingen försäkring..

Du behöver väl bara garageförsäkring hemma i ditt eget garage också?

Ha lite is i magen, Varför köpa en hoj nu?

Köp i vinter istället, du kanske blir sugen på annat inför nästa säsong.

Om du nu köper hojen utan att skriva över den på dig, mao måste du försäkra den så är den juridiskt sätt ägd av firman du ev tänker köpa den av. Du lär inte bli prioriterad vid en konkurs som en fodringsägare.

har du hojen avställd under vintern så behöver du ju ingen försäkring..

Hej.

Vi skriver över hojen på mig men har den förvarad där. För att få ha en MC förvarad hos handlaren krävs det i de flesta fall garageförsäkring då deras försäkringar ej täcker brand o stöld. Jag fick ett bra höstpris på denna, därav ev affär. De skulle dessutom bjuda på förvaringen och jag har inget varmgarage hemma, därför tyckte jag det var smidigt och säkert att ha den hos dem.

Så länge det är du som står som ägare på hojen borde den inte räknas som firmans. Det är ingen tillgång som kan mätas ut vid konkurs. Motsvarande kan inte en firma räkna med de fordon som står inne hos dem som kapital/tillgångar vid tex årsredovisning.
Är det sedan så att du inte står som ägare på hojen, då är det ju en helt annan grej.

Är hojen skriven på dig så kan den ju knappast ingå i en ev konkurs. Isf skulle man ju aldrig våga lämna in ett fordon på service hos nån firma ifall dom skulle råka gå i konkurs.

Hej.

Enligt lag (vad jag lärde mig på juridik iaf) så kan föremål räknas in i konkursboet även om det står på dig om du inte har tagit besittning. Du måste alltså ha förfogat över det själv innan. När du exempelvis lämnar en hoj på service har du själv haft den innan så det är inga problem. Problemet uppstår först om du köper något men inte hämtar ut det.

Finns lite olika sätt att göra det på, men förutsatt att det är ett köp mellan dig som konsument och en näringsidkare blir konsumentköplagen tillämplig. Enligt denna (49§) är du sakrättsligt skyddad om du har ett avtal och individualiserat varan, vilket du naturligtvis har genom avtalet i sig (du lär ju knappast skriva "köp av en motorcykel", utan reg. nr osv).

Är det så att du skulle köpa den i roll av näringsidkare, att du köper av en privatperson på firman, eller att du känner att du är osäker på något av dem, kan du göra en registrering av lösöreköp. Du kan läsa om förfarandet här:

http://kronofogden.se/infotext/registreringavlosorekop.4.2a9d99b2110b7fcf5c080004660.html

Detta är dock, som sagt, overkill om du genomför köpet konsument-näringsidkare. Se till att ha avtal och individualisering bara.

Finns lite olika sätt att göra det på, men förutsatt att det är ett köp mellan dig som konsument och en näringsidkare blir konsumentköplagen tillämplig. Enligt denna (49§) är du sakrättsligt skyddad om du har ett avtal och individualiserat varan, vilket du naturligtvis har genom avtalet i sig (du lär ju knappast skriva "köp av en motorcykel", utan reg. nr osv).

Är det så att du skulle köpa den i roll av näringsidkare, att du köper av en privatperson på firman, eller att du känner att du är osäker på något av dem, kan du göra en registrering av lösöreköp. Du kan läsa om förfarandet här:

http://kronofogden.se/infotext/registreringavlosorekop.4.2a9d99b2110b7fcf5c080004660.html

Detta är dock, som sagt, overkill om du genomför köpet konsument-näringsidkare. Se till att ha avtal och individualisering bara.

Tack JP. Precis ett sånt svar jag önskade! Trevlig helg.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka