Ta emot gåva i form av fordon från icke eu-land, vad gäller?

Ja Tullen har koll på vad marknadsvärdet är för bilen och kommer du med ett kvitto på ett lågt belopp så blir det problem. Och en beggad Macan är ändå 4-500kkr så det blir mycket pengar i moms och tull.....

Lite beroende på livssituation så verkar det i så fall vettigare att du eller cheyen på pappret flyttar till Schweiz ett år och sedan tar in den som flyttgods.

Fast smidigast tror jag ändå är att köra bilen på Schweiziska plåtar och skulle någon undra så är svärfar på besök i sommarstugan och du kör hans bil. Det är ju inte direkt prioriterad brottslighet att utreda....

Jag vet en som var i samma situation som du. Han övertog en Audi av en släkting i Schweiz.
Dom gjorde ett billigt kvitto som han skickade in och det blev givetvis ifrågasatt.
Så dom sa att det varit plåtskador mm när dom köpt den.
Då sa myndigheterna att dom ville ha bevis på det.
Efter mycket diskussioner fram och tillbaka så godkände dom ett lite högre belopp än det som var på kvittot ungefär ett mellanting från kvittot och marknadsvärdet. Han sa efteråt att det inte varit värt allt det strulet och brevskickandet till alla myndigheter innan han kunde regga in bilen istället för att gjort rätt från början. (Detta var för ca20 år sedan)

Är inte Macan en Q5 / Tiguan egentligen, fast dekaltrimmad.

De har utvecklat bottenplattan tillsammans (eller ja, såväl Porsche som Audi tillhör ju Volkswagen). Inte mycket mer än så de delar på.

Samma sak gjordes för många år sedan med storebror, Porsche Cayenne, Audi Q7 och Volkswagen Touareg.

Jag vet en som var i samma situation som du. Han övertog en Audi av en släkting i Schweiz.
Dom gjorde ett billigt kvitto som han skickade in och det blev givetvis ifrågasatt.
Så dom sa att det varit plåtskador mm när dom köpt den.
Då sa myndigheterna att dom ville ha bevis på det.
Efter mycket diskussioner fram och tillbaka så godkände dom ett lite högre belopp än det som var på kvittot ungefär ett mellanting från kvittot och marknadsvärdet. Han sa efteråt att det inte varit värt allt det strulet och brevskickandet till alla myndigheter innan han kunde regga in bilen istället för att gjort rätt från början. (Detta var för ca20 år sedan)

Ja, det där känns ju bara bökigt så den vägen vill jag inte gå. Tack för input :)

Ja Tullen har koll på vad marknadsvärdet är för bilen och kommer du med ett kvitto på ett lågt belopp så blir det problem. Och en beggad Macan är ändå 4-500kkr så det blir mycket pengar i moms och tull.....

Lite beroende på livssituation så verkar det i så fall vettigare att du eller cheyen på pappret flyttar till Schweiz ett år och sedan tar in den som flyttgods.

Fast smidigast tror jag ändå är att köra bilen på Schweiziska plåtar och skulle någon undra så är svärfar på besök i sommarstugan och du kör hans bil. Det är ju inte direkt prioriterad brottslighet att utreda....

Jo, misstänkte att det var så men då vet jag, tackar för det :)

Borde det inte bli problematiskt att fortsätta köra på schweiziska plåtar mer än några månader, med tanke på att bilen sannolikt skall besiktigas och trafikförsäkras varje år i det land den är registrerad?

Är tjejen från Schweiz? Man kanske kan skriva bilen på henne ett tag och sedan ta den som flyttgods?

Borde det inte bli problematiskt att fortsätta köra på schweiziska plåtar mer än några månader, med tanke på att bilen sannolikt skall besiktigas och trafikförsäkras varje år i det land den är registrerad?

Antagligen, därför är det ju av vikt att bilen ska registreras och föras in ordentligt ifall den nu alls ska hit... Orka köra till Schweiz för besiktning liksom :näsblod

Är tjejen från Schweiz? Man kanske kan skriva bilen på henne ett tag och sedan ta den som flyttgods?

Nej tyvärr, hon är svensk. Föräldrarna bodde här under tiden de fick henne men valde sen att flytta tillbaka hem till Schweiz när hon var vuxen.

Antagligen, därför är det ju av vikt att bilen ska registreras och föras in ordentligt ifall den nu alls ska hit... Orka köra till Schweiz för besiktning liksom :näsblod

Nej tyvärr, hon är svensk. Föräldrarna bodde här under tiden de fick henne men valde sen att flytta tillbaka hem till Schweiz när hon var vuxen.

Då får du bjuda in gubben att bo hos er ett tag.

Sälj bilen på plats istället och köp en liknande i Sverige eller nåt EU-land.

Tacka ordentligt för erbjudandet, men tacka nej, förklara att det bara är dyrt och opraktiskt att importera en bil hit.

Det är synd att det är så, men ibland är byråkratin bara i vägen.

Ja, något sånt får det bli :) Men då vet jag iallafall och kan förklara för svärfar varför det inte skulle funka, tack för hjälpen hörni :tummenupp

Sälj bilen på plats istället och köp en liknande i Sverige eller nåt EU-land.

Låt svärfar behålla bilen och kräv marknadsvärdet i cash. Han har ju lovat.

Nej nej, det är inte "ofint".
Klart svärfar vill veta att du kan förhandla och ser om ditt hus.
Visa framfötterna nu. Rädda killar får aldrig joddla från bergets topp.

Ja, något sånt får det bli :) Men då vet jag iallafall och kan förklara för svärfar varför det inte skulle funka, tack för hjälpen hörni :tummenupp

Äh, så lätt bör du inte ge upp!
I framtiden är ju ändå ett arv troligt, kan vara bra att börja träna upp skillsen redan nu.

Arvegods för personligt bruk är tullfritt, se paragraf 10 i länken, man får dock ansöka i vanlig byråkratisk ordning.
https://www.tullverket.se/download/18.e0158eb140f9d5442d26f0/1391436968005/2012003.pdf

När bilen sedan är hemma gör ni bara en ursprungskontroll, kan bli vissa lättnader vid registreringsbesiktning, se länk Import med tillägg för arv.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Ansok-om-ursprungskontroll/importorsak/

Å andra sidan, personligen tycker jag svärfar kan få ha kvar sin leksak, snällt av honom att låna ut den vid besök.

Det är väll en bra affär om du får en fin bil gratis av svärfar och ändå får betala moms och tull när du tar hem och reggar in den i Sverige.
Då är ju bilen reggad och klar här till 25+13% av värdet och du kan använda den i många år och ändå sälja den med vinst.

När svärfar fått reda på omständigheterna kanske han öppnar lädret och ger dig den där hundringen det kostar i tull och moms
:rock

Tror tyvärr inte att han är riktigt så sugen på att skänka bort bilen att han är villig att betala för det... :gnissla :hihi

Tror mer att hans tanke var att om han nu helt enkelt kunde skänka bilen utan avgift så kunde jag och tjejen haft mer nytta av den än han, men nu verkar det ju inte gå utan en ganska hyfsad avgift och den ekonomin har vi tyvärr inte riktigt så... Vi nöjer oss nog med att låna bilen när vi är nere och hälsar på :)

Tror tyvärr inte att han är riktigt så sugen på att skänka bort bilen att han är villig att betala för det... :gnissla :hihi

Tror mer att hans tanke var att om han nu helt enkelt kunde skänka bilen utan avgift så kunde jag och tjejen haft mer nytta av den än han, men nu verkar det ju inte gå utan en ganska hyfsad avgift och den ekonomin har vi tyvärr inte riktigt så... Vi nöjer oss nog med att låna bilen när vi är nere och hälsar på :)

Han försökte inte bara vara artig och så gick det lite överstyr? Han kanske sitter på en alptopp och klämmer dajmkrysset i oro över att du ska acceptera erbjudandet...

Han försökte inte bara vara artig och så gick det lite överstyr? Han kanske sitter på en alptopp och klämmer dajmkrysset i oro över att du ska acceptera erbjudandet...

Antagligen, och nu hade jag ju inte tänkt acceptera erbjudandet över huvud taget men han bad mig ändå kolla upp hur krångligt det faktiskt skulle vara vilket jag nu anser mig ha gjort och kan därmed neka med giltig motivation :)

Ni får ju en rätt shysst bil för vad det skulle kosta er att ta emot den, och svärfar får behålla bilen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti