Ta emot betalningar anonymt?

borde inte var omöjligt? när jag satt in pengar via bankkontor så har jag fått frågan av kassörskan om det stämmer att "namn" är mottagaren på kontonumret som jag angett.

I så fall så utgår kassörskan från att du känner personen ifråga..
O med stor sannolikhet gjort fel.. Jag har aldrig blivit tillfrågad om namnet på kontoinnehavaren annat än om det varit mitt eget konto.. haha

Men ifall du tex ringer till en bank och säger att du har råkat sätta in pengar på någon okänds konto och nu vill veta vem kontot tillhör så att du kan kontakta den personen för att få pengarna tillbaka så får de inte lämna ut den informationen..

du behöver inte, tänker inte tvinga dig! :confused:

Jag menade bara att det kanske blir svårare att sälja saker när man är anonym. Det var inget illa menat.

Till exempel: kollar jag bilannons efter låt oss säga en bmw och säljaren heter bmw. Då är den inte intressant längre för mig. Hade han/hon skrivit ut sitt förnamn bara hade jag kanske ringt på den.
Men jag kanske är ensam om detta :D

När dottern handlade på tradera och jag skulle föra över pengarna med internetbanken så dök mottagarens namn upp i min internetbank.

Det roliga var att mottagaren heter Rossi :D

Direkt banköverföring funkar hur bra som helst. Bankerna får inte ge ut ditt namn eller adress till någon. Sålänge du inte har ditt person # som kontonummer.

Ingen som nämnt Western Union?
Används av biljoner gästarbetare världen över för att skicka hem pengar till den bankkontolösa familjen i u-landet.

Du ber betalaren gå in på sitt lokala ombud och ställa betalningen till Nisse Pisse.
Betalaren får då en kod som han ger till dej via epost eller telefon eller vadfansomhelst.
Du går till ditt lokala ombud och säger "Hej jag heter Nisse Pisse och har en betalning att hämta ut, här är min kod!".

Används av biljoner gästarbetare världen över för att skicka hem pengar till den bankkontolösa familjen i u-landet.

Du ber betalaren gå in på sitt lokala ombud och ställa betalningen till Nisse Pisse.
Betalaren får då en kod som han ger till dej via epost eller telefon eller vadfansomhelst.
Du går till ditt lokala ombud och säger "Hej jag heter Nisse Pisse och har en betalning att hämta ut, här är min kod!".
Är det bara i mina öron Western Union är förenat med scam?
Tänker på alla lurendrejeri annonser som florerade med just Western Union som betalsätt..

Eller så kör du med vanligt kontonummer. Ingen matchning mellan överföring och korrekt namn på kontot när man för över pengar. Dvs du kan lägga till ett kontonummer och döpa det till Nisse Nissesson fast personen heter Klas Andersson. Och Klas Andersson får pengarna.
Vill du testa kan du tex ta konto 8327 9940061089 och namnet Nisse Nissesson och föra över ett par hundringar. Försvinner pengarna så vet du att det funkar. Dösäkert!

Ah okej, det hade jag inte en aning om! För jag tänkte mest på när man är inne på internetbanken (swedbank) Så måste man ju alltid fylla i namn osv vid överföringar. Därför jag antog att det hade något med varandra å göra. Att det blir matchning! För det är tänkt att det ska gå via internetbank troligtvis.. annars vid kort får man väl använda paypal eller payson helt enkelt! :) Tack för tips!

Fast dom tar ut typ 2% avgift på överfört belopp, och är det större belopp blir det en slant.

Är det bara i mina öron Western Union är förenat med scam?
Tänker på alla lurendrejeri annonser som florerade med just Western Union som betalsätt..
Ja WU kan användas som ett verktyg av bluffare i.o.m. att tjänsten erbjuder anonymitet i båda ändar.
WU som sådant är dock fullt seriöst och det är ingen risk att pengarna försvinner på vägen. Deras affärsidé är knappast att skapa möjligheter för bluffare utan att vem som helst skall kunna skicka pengar till vem som helst.
Fast dom tar ut typ 2% avgift på överfört belopp, och är det större belopp blir det en slant.
Japp. Är ju så dom tjänar sina pengar.
Fast man bör tänka på att många banker också tar ut avgifter för överföringar, speciellt om det är till andra länder.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år