Ta delar från två kopplingar?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har fått hem en begagnad men komplett koppling till hojen. Tänkte byta hela då min nuvarande gått jääävligt långt samt dessutom börjat slira trots bytta lameller. Stålskivorna i min gamla koppling såg dock fina ut. Och stålskivorna i den nya kopplingen såg lite missfärgade ut. Vågar jag flytta över stålskivorna från den gamla kopplingen till den nya kopplingen? Samma sak med lamellerna, är det okej att bara blanda hejvilt? Har för mig att jag nån gång hört att det är viktigt att man efter demontering håller koll på vilken ordning lameller och skivor suttit i, så att alla hamnar på urspringsplats. Stämmer det? Jag har följt den devisen men vet inte om det spelar någon roll..

Nej, det spelar ingen roll, det kan dock finnas en lamell som är lite annorlunda som ska sitta på bestämd plats, det står i verkstadshandboken!
Jag brukar mäta lamellerna och ta dom som är tjockast, stålskivorna bör du kolla så som är raka och dom som är blånerade/missfärgade kan du slipa med typ 240 papper.

Stålskivorna mäter du enklast och du tar en glasskiva och ett bladmått, lägg skivan på skivan och kolla om du får under måttet, om du får in 0,30 eller mer skulle jag inte använda dom, 0,10-0,30 går att slipa till eller eventuellt använda som dom är. Personligen använder jag bara skivor under 0,10. mät även tjockleken på stålskivorna, finns min.mått.

En mycket viktig sak är fjädrar, när dom blir för varma tappar dom "fjädringen" och där är det bara att köpa nya. Även där kan du mäta dig till vad det skall vara.

Edit: när du slipar skivorna, använd en oscillerade slipmaskin, lägg skivan på ett jämt stabilt underlag och kör maskin så den täcker hela skivan.

Last edited:
Tack för infon! Jag kan alltså välja ut de stålskivor och lameller från båda kopplingarna som ser bäst ut och lägga i dessa i korgen? Vanliga fädrar har inte denna kopplingen, är en fjäderskiva istället. Tänkte chansa på att skivan i den nyköpta kopplingen funkar, för det skulle den göra enligt säljaren.

Btw, om jag skulle lyckas få i en lamell till i korgen så är det lugnt att stoppa i den och få bättre effektöverföring va?

Tack för infon! Jag kan alltså välja ut de stålskivor och lameller från båda kopplingarna som ser bäst ut och lägga i dessa i korgen? Vanliga fädrar har inte denna kopplingen, är en fjäderskiva istället. Tänkte chansa på att skivan i den nyköpta kopplingen funkar, för det skulle den göra enligt säljaren.

Rock on!! :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...