Ta bort undre styrkronan...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jag har nog plockat ner allt på hojjen men aldrig tagit av undre styrkronan från ramen. Är det något speciellt som man skall tänka på? Trillar styrlagern lätt ur? hur svårt är det att få loss den från ramen ( krävs det styrka)? Kan man återandvända styrlagren, eller skall man köpa nya? Hur pallar man upp hojjen med enkla medel, vanliga fram & bak depå stöd går givetvis inte.

Mvh//ZS

De sitter fast i ramen, du måste banka ut själva lagrena uppifrån (hålet) med en liten (lång) kil å små hammerslag runtom så ska den ploppa ur. Se bara till att hojen är stabilt placerad. Om du inte haft nått glapp i lagrena och de inte rasslar skulle jag nog behållt dem. Fast byta ut till nya fräscha är ju alltid bra.

Swedie skrev:
De sitter fast i ramen, du måste banka ut själva lagrena uppifrån (hålet) med en liten (lång) kil å små hammerslag runtom så ska den ploppa ur. Se bara till att hojen är stabilt placerad. Om du inte haft nått glapp i lagrena och de inte rasslar skulle jag nog behållt dem. Fast byta ut till nya fräscha är ju alltid bra.

Ok, så lagren sitter inte fast i styrstången då? (bra). Men hur är bästa sättet att palla upp den, den står inte specielt stadigt med Lastpallar under. Glider styrstången ut enkelt, eller måste man hammra lite på den? OBS styrstången är lite sne.

Mvh//ZS

Ytterbanorna sitter fast i ramen (hårt). Den övre av innerbanorna plockar du lätt loss med fingrarna, medan den undre sitter rätt hårt på stolpen. Ingenting kommer att ramla ur. Jag har aldrig mekat med en krokig styrstolpe, men en rak är bara att dra ur nedåt. Är det skitkrokigt kanske du måste knacka lätt på den.

Köpte detta till kanon pris på Ebay 50US$ + frakt 25US$

Bifogat

• Styrstång.jpg
    Styrstång.jpg
    34.2 KB · Visningar: 121
jo det oxå ju.. men du skulle ju byta ut hela den? eller.. vänta.. hum.

Det lagret som sitter på stången har jag alltid haft problem med. Sitter som as ibland. Lite värme kan funka om den är rätt riktad.

Jag brukar ha ett rep ifrån taket ner "runt" hojen (nått fäste) för att se till att den inte kan ramla sidleds. Brukar räcka.

Lossar du muttern på översidan så ramlar undre kronan ur av sig själv!

Men om du har det isär så kan nya lager vara på plats.
Då gör du som Swedie skriver.
OBS! Dra inte åt muttern för kung å fosterland när du monterar tillbaka!!!
Lagren är koniska och ska dras åt så det inte glappar.... Inte mer än att det sitter.
Finns säkert något moment för det men jag kör lite på känsla...
Funktionen är som på hjullager på bilen...

Mattias skrev:
Ytterbanorna sitter fast i ramen (hårt). Den övre av innerbanorna plockar du lätt loss med fingrarna, medan den undre sitter rätt hårt på stolpen. Ingenting kommer att ramla ur. Jag har aldrig mekat med en krokig styrstolpe, men en rak är bara att dra ur nedåt. Är det skitkrokigt kanske du måste knacka lätt på den.

Man tackar, detta forum,måste jag bara säga; ÄR bra

Lätt hänt att tätningen längst ner på stolpen går, när man tar bort inre lagerbanan där. Den brukar sitta o vara svår att greppa, brukar slipa bort m vinkelslipen; men försiktigt.
Ang. sätta an nya lagren: Låsmuttern brukar ge lite extra anliggning, så bättre prova sig fram m lite lös nedre mutter o bara så hårt att det just inte glappar nåt när man dragit låsmuttern fullt.
/u

Jag kör den beprövade metoden att hänga upp mc:n i taket. Det är enkelt och ger en gott om fritt utrymme i de regioner man oftast pillar på cykeln.
Ett kedjelyftblock för dryga 400:- och saken är biff.

Kurvmakaren skrev:
Jag kör den beprövade metoden att hänga upp mc:n i taket. Det är enkelt och ger en gott om fritt utrymme i de regioner man oftast pillar på cykeln.
Ett kedjelyftblock för dryga 400:- och saken är biff.

Biltema? :va

Värmepistol är bra att ha, va försiktig med att banka på lagret, styrlager kan du köpa på kulan syd Bulltofta, kan vara ide att byta eftersom du stukat till gaffaln.

Koniska rullager ska faktiskt förspännas något, dvs muttern ska dras något mer än tills glappet försvinner, hur mycket står i handboken.
OBS, dra _inte_ för kung och fosterland. Oftast räcker det med att utöver glappfritt dra tills man kan känna ett _svagt_ motstånd när man vrider styraxeln.

Avsikten med att förspänna koniska rullager (även vid användning i framhjulslager på bilar) är att de ska behålla full kontakt mellan rullkroppar och rullbanor även vid belastning i alla tänkbara riktningar. Optimalt är alltså att dra precis så hårt att full kontakt bibehålls även vid stoppie eller fullt nerlägg etc. Men nu vet man ju inte hur hårt detta är, alltså förspänner man lite på känn, dvs drar något mer än glappfritt. Uppskattar att det kan vara typ 1/8 varv eller så utöver glappfritt.

Man kan även justara lagret med en dragvåg typ sån man mäter aborrens vikt med, med framhjulet fritt ska man ha ca 1/2 kg dragvikt för att röra styret, dragvågen fästes längst ut på styrvikten.

GSXR1100R skrev:
Man kan även justara lagret med en dragvåg typ sån man mäter aborrens vikt med, med framhjulet fritt ska man ha ca 1/2 kg dragvikt för att röra styret, dragvågen fästes längst ut på styrvikten.

Du e´alltid bara full av skit :yoparty

Ps klart med regeringen 21:e :fyllisar Ds

Som Ulf säger så behöver du en ny tätning om du pillar av det undre lagret på styrstången. Det är ganska omöjligt att rädda den.

Glöm inte inhandla annars står du där som ett fån när du väl ger dig an det.

/KetogaN

Ny tätning, pytssan, no problems he, he. Det var en barnlek att ta ut gaffelkronan. Köpte inte lyft blocket, utan satte en rejäl krok i bjälken - sen använde jag spännband för att lyfta upp hojen.

Mvh//ZS

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...