Ta bort tippsensorn R6 -03

Tikka

Världens bästa medlem
Gick med
21 Aug 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Yamaha Yzf R6 -03
Tjenare!
Har hört någonstans att man kan koppla runt tippsensorn.
Nu är det så att min tippsensor är trasig. (En av dom där fyrkantiga pryttlarna som är fastlödad i kretskortet har låssnat)
Undrar nu om man kan koppla förbi detta på något sätt, så man slipper koppla in en tippsensor över huvudtaget?

Hojen i fråga byggs för tillfället om till stunthoj, så därför vill jag icke ha någon tippsensor monterad.

Yamaha YZF-R6 2003 Amerikansk
 
Borde väl gå.
Den innehåller 3 sladdar!
Har inte riktigt kläm på vilken som gör vad.

Kan kika på elschemat i morgon.

Men du får hemskt gärna komma hit med hojen.
Håller på att bygga en stunthoj av en likadan.
Denna köptes dock semimonterad och CDI boxen kom ett par dar senare.
Det skulle bara vara att plugga in och åka!
Jo just det ja...

Så efter lite lätt indykning i elsystemet har jag funnit ett antal lösa kablar och annat som inte finns nån motsvarighet till! :huvet
Skulle vara hemskt skoj med en likadan och kolla hur det egentligen ska se ut!
 
Borde väl gå.
Den innehåller 3 sladdar!
Har inte riktigt kläm på vilken som gör vad.

Kan kika på elschemat i morgon.

Men du får hemskt gärna komma hit med hojen.
Håller på att bygga en stunthoj av en likadan.
Denna köptes dock semimonterad och CDI boxen kom ett par dar senare.
Det skulle bara vara att plugga in och åka!
Jo just det ja...

Så efter lite lätt indykning i elsystemet har jag funnit ett antal lösa kablar och annat som inte finns nån motsvarighet till! :huvet
Skulle vara hemskt skoj med en likadan och kolla hur det egentligen ska se ut!

Om du är säker på att du kan koppla runt min tippsensor, så kan jag faktist tänka mig köra över hojen till dig, och hjälpa dig med elsystemet.
Alla sladdar på hela hojen var urkopplade när jag köpte min, så jag ringde killen jag köpte den av, då han har en till lika dan mc. Så guidade han mig via telefon.
Eller om du kan förklara för mig hur jag ska koppla runt tippsensorn, så kan jag ta ditt nummer och guida dig vart allt ska sitta, när jag endå har tanken av.
 
Honda är det 3 kablar i rad i kontaktstycket. De yttersta kablarna byglas.

Om det är likadant på en R6 vet jag ej, men borde vara samma...ev...kanske...om du har tur...eller nått...
 
Det måste väll vara någon som har gjort detta förr, och som vet säkert?:död
 
Tittat lite i el-schemat, det är inte så enkelt det här.

Tippsensorn ger ut en spänning som ändras om sensorn lutas,

Upprätt: 0,4-1,4 volt
Lutning över 65grader: 3,8-4,2 volt

Dessutom så känner ECU:n av kortslutning och avbrott i sensorn/kablarna.

För att det ska fungera utan sensor måste man nog ersätta sensorn med någonting som ger ECU:n sina 0,4-1,4 volt så den tror att allt är OK annars
kommer man aldrig att kunna starta.

Det går inte att se i schemat vilken spänning sensorn matas med men matningen kommer från ECU:n så jag misstänker det är endera 5 eller 10 volt.

Bästa lösningen om man verkligen vill koppla bort den är nog att bygga en justerbar spänningsregulator som får ersätta sensorn. Kan inte hitta någon fast regulator på ca. 1 volt, närmast jag hittade var på 3,3 men då ligger man väldigt nära "tippad".

Enklast är nog att skaffa en ny/beggad givare och se till att den är rätt monterad för om jag läser manualen rätt ska den bara känna av sidolutning över 65grader och man får nog stunta ganska bra för att lägga ner över det, bak och framhjulskörning ska den inte bry sig om.
 
Tittat lite i el-schemat, det är inte så enkelt det här.

Tippsensorn ger ut en spänning som ändras om sensorn lutas,

Upprätt: 0,4-1,4 volt
Lutning över 65grader: 3,8-4,2 volt

Dessutom så känner ECU:n av kortslutning och avbrott i sensorn/kablarna.

För att det ska fungera utan sensor måste man nog ersätta sensorn med någonting som ger ECU:n sina 0,4-1,4 volt så den tror att allt är OK annars
kommer man aldrig att kunna starta.

Det går inte att se i schemat vilken spänning sensorn matas med men matningen kommer från ECU:n så jag misstänker det är endera 5 eller 10 volt.

Bästa lösningen om man verkligen vill koppla bort den är nog att bygga en justerbar spänningsregulator som får ersätta sensorn. Kan inte hitta någon fast regulator på ca. 1 volt, närmast jag hittade var på 3,3 men då ligger man väldigt nära "tippad".

Enklast är nog att skaffa en ny/beggad givare och se till att den är rätt monterad för om jag läser manualen rätt ska den bara känna av sidolutning över 65grader och man får nog stunta ganska bra för att lägga ner över det, bak och framhjulskörning ska den inte bry sig om.

Nu ger ni er in på lite fel bana!
Vad som görs är att hojen skickar en konstant spänning genom tippsensorn.
Och vad den gör är följande, den ändrar resistans beroende på lutning.
Så mät på en hel vad den lämnar för resistans i normalt tillstånd och sen lödar man dit ett motstånd med samma värde och vips.
 
Nu ger ni er in på lite fel bana!
Vad som görs är att hojen skickar en konstant spänning genom tippsensorn.
Och vad den gör är följande, den ändrar resistans beroende på lutning.
Så mät på en hel vad den lämnar för resistans i normalt tillstånd och sen lödar man dit ett motstånd med samma värde och vips.

Men frågan är om det är en analog signal lr digital.. skulle kunna vara en simpel 4-20mA givare lr 0-10V analog givare... MEn som sagt mät resistansen och kläm dit ett motstånd med samma ohm tal så borde det funka...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top