Ta bort tändhatt på SV650 (-99)

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Hur gör man för att montera bort tändhatten till det bakre tändstiftet på SVn? Jag har suttit ett tag nu och försökt rycka bort tändhatten från stiftet men den vill inte lossna. Är tändhatten gängad på nåt sätt så att den måste skruvas ur?

Eller ska jag fortsätta dra tills den lossnar från tändstiftet?

/Tobbe

Neb Jones skrev:
Hur gör man för att montera bort tändhatten till det bakre tändstiftet på SVn? Jag har suttit ett tag nu och försökt rycka bort tändhatten från stiftet men den vill inte lossna. Är tändhatten gängad på nåt sätt så att den måste skruvas ur?

Eller ska jag fortsätta dra tills den lossnar från tändstiftet?

/Tobbe

När jag tog bort mina tändstift så har jag för mig att jag bara drog bort tändhatten som vanligt. Den sitter hårt för att den inte ska lossna vid vanlig körning men skruvade lös den gjorde jag inte.
Det borde ju stå beskrivet i handboken annars?!
Det är ganska trångt vid den bakre cylindern och kanske därför som det är svårt att komma åt ordentligt när du ska ta bort den.

Bara att rycka ur, troligen bör du byta stift om hattarna sitter så hårt.

Fudpucker skrev:
När jag tog bort mina tändstift så har jag för mig att jag bara drog bort tändhatten som vanligt. Den sitter hårt för att den inte ska lossna vid vanlig körning men skruvade lös den gjorde jag inte.
Det borde ju stå beskrivet i handboken annars?!

Det står inte nåt om tändhatten i handboken... så man kan ju anta att det bara är att dra tills det lossnar.

*Edit* Tack för hjälpen! :)

Neb Jones skrev:
Det står inte nåt om tändhatten i handboken... så man kan ju anta att det bara är att dra tills det lossnar.

*Edit* Tack för hjälpen! :)

Japp dra tills det lossnar...
När du skall sätta dit dom igen så var noga med att "gummilocket" som sitter runt tändhatten sluter tätt ordentligt i "tändstiftshålet" detta är speciellt viktigt på den främre cylindern. Annars så kommer det in vatten där när du kör i regn, vilket resulterar i att du får åka på endast en cylinder hem.

/Dan

SV-RIDER skrev:
Japp dra tills det lossnar...
När du skall sätta dit dom igen så var noga med att "gummilocket" som sitter runt tändhatten sluter tätt ordentligt i "tändstiftshålet" detta är speciellt viktigt på den främre cylindern. Annars så kommer det in vatten där när du kör i regn, vilket resulterar i att du får åka på endast en cylinder hem.

/Dan

Finns skydd till den främre cylindern att köpa som tillbehör om jag inte minns fel. Min har tjyvstannat en gång på grund av att det kom in vatten vid främre tändstiftet. Minns inte vart man kan köpa skyddet tyvärr.

Fudpucker skrev:
Finns skydd till den främre cylindern att köpa som tillbehör om jag inte minns fel. Min har tjyvstannat en gång på grund av att det kom in vatten vid främre tändstiftet. Minns inte vart man kan köpa skyddet tyvärr.

Ok !
Jag funderar på att sätta dit en förlängare på framskärmen för att slippa skvätt.
Jag har också fått stopp på främre i regn och då satt "gummilocket" dåligt.

SV-RIDER skrev:
Ok !
Jag funderar på att sätta dit en förlängare på framskärmen för att slippa skvätt.
Jag har också fått stopp på främre i regn och då satt "gummilocket" dåligt.

Förlänga framskärmen borde nog funka bra. Fast det ser nog förjävligt ut! ;)
Kolla runt lite efter det där skyddet istället. Har för mig att det var en rätt billig lösning.

Annars måste det ju funka att göra en egen tätning över stiftet... Har även sätt en snubbe som hade klippt till en bit slang eller liknande som satt som stänkskydd över framskärmen och hängde ner kanske vore nåt? Har själv aldrig haft problem i regn

jra_racing skrev:
Annars måste det ju funka att göra en egen tätning över stiftet... Har även sätt en snubbe som hade klippt till en bit slang eller liknande som satt som stänkskydd över framskärmen och hängde ner kanske vore nåt? Har själv aldrig haft problem i regn

Nu blev jag osäker på om det var en egen mod eller ett riktigt skydd jag sett.
Hur som helst så kan man ju göra en liten plåtbit själv och sätta som skydd. Ska se om jag hittar en bild på det!

Hur har det gått med skyddet för tändhatten? Är själv intresserad av det eftersom jag råkade ut för samma problem i somras när jag åkte i regn.

-Henka- skrev:
Hur har det gått med skyddet för tändhatten? Är själv intresserad av det eftersom jag råkade ut för samma problem i somras när jag åkte i regn.

Jag har tyvärr helt glömt bort det! Har ju inte åkt så mycket i regn så jag har klarat mig ifrån tjyvstopp. Ska se i fall jag bygger till nåt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti