Ta bort svänghjulet? Hur blir hojen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ni som tagit bort eller minskat svänghjulsmassan, hur kändes det efteråt? Vad för känsla blir det? Man får högre tomgång? Mer nervös och känslig gas? Frågan är om det är bra? Mer effekt till bakhjulet? Mindre motorbroms? Bra?
 
Om du menar en v-twin så får du i vissa fall höja tomgången för att motorn ska gå jämt och ordentligt och för att slippa att få tjuvstopp vid start eller precis när man ska varvar upp från tomgång. Det beror iof på hur välbalanserad motorn är från början.
Motorn varvar upp fortare.
Motorbromsen ökar, minska inte.
Om det skulle ge mer effekt till bakhjulet vågar jag inte säga, men motoreffekten borde vara den samma, så personligen tror jag inte det, men ett rappare gassvar blir det i alla fall iom att ett visst tröghetsmoment försvinner.
Motorn kan upplevas som lite nervösare, ryckigare, vid långsam körning på höga växlar. men det är inget problem på bana.
En klar fördel är iaf att man får bantat hojen med några hekto, gram eller kilo, beroende på hur mycket som går att ta väck. Och det är bra!:)
 
Last edited:
Hej!

Grovt sett kan man väl säga;
liten svänghjulsmassa = rapp gasrespons, mera ojämn gång, risk för tjuvstopp...
Stor svänghjulsmassa = mera roterande massa, mindre risk för tjuvstopp..

Någon annan kunnigare än mig här på SH får avgöra om man vinner nåt på att lätta ett svänghjul på en (modern) hojmotor:confused:, jag ställer mig tveksam till det!
 
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
 
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.



Det ökar inte effekten i motorn under förutsättning att det varit korrekt balanserat, men den mindre massan gör att accelerationen blir snabbare. I de flesta fallen mätbart dvs kanske en halvsekund från 30-200km/h
 
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.

Motorn i sig producerar inte mer effekt, men det blir mer effekt över till bakhjulet.

Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel. :arsele)
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.

Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???

Mats
 
Massor av bra text...

Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???

Mats

Det är den centrala frågan, jag har inte mätt men 200g(siffra ur luften) ökad roterande vikt några cm från centrum är jag tveksam till om det spelar roll i verkligheten. Det är inte helt ovanligt att kittsvänghjul är lättade i vikt men designade för bibehållen/ökad inertia.
 
....Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel. :arsele)
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.

Mats

Om det är lättare att accelerera upp ett lättare svänghjul borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker :va
 
:DDetta påminner om när man var ung & trimmade volvo 240:in...:D
 
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.

edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.
 
Last edited:
I stora drag kan man väl säga att du får lite mer av dom angivna hästarna som redan finns där.

Istället för att dom ska kicka igång gyron.

Typ.
 
Man kan nog tjäna en halv sekund/varv.
Och förlora en sekund/varv pga svårkörd motor..
En motorcykelmotor är ju redan från början byggd för ett "sportigt" uppträdande.
På bilmotorer (vedbodtrimmade volvosar) så gör ett lättat svänghjul mycket för karraktären.
 
Jag har bytt från 2kg svänghjul till 250gram.... bara bättre.... rappare gas ger någon hk på bakhjulet i bänken,mycket mer lättsvängd... finns en anledning varför alla racehojar kör med skitliten generator och svänghjul:tummenupp

Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.

Boris gör du reklam för traktorpulling eller:D Såklart det ger mer effekt, den enda nackdelen är nervösare gång vid kökörning.... :tummenupp
 
Last edited:
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.

edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.

Misstänkte att du hade lättat svänghjul, den var ju sjukt rapp i gassvaret minns jag när vi körde i somras!
Mina fördomar om de tvåventilade luftkylda duccarna kom på skam :D
 
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.

Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också

Sen äre väl bara avväga vad som passar en själv :) Jag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del :P
 
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.

Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också

Sen äre väl bara avväga vad som passar en själv :) Jag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del :P

Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul :va

Lagom är nog bäst.
 
Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul :va

Lagom är nog bäst.

Det är tvärtom, på radfyror hinner däcket aldrig återhämta sig, vilket genererar sämre grepp, då ett däck tål höga pulsbelastningar utan att släppa, en 2-cyl v-motor har offtast rätt tung vev med långt slag, så all lättning av svängmassa gör hojen mer lätt svängd.... det är nog ingen som skulle påstå att tyngre hjul är bättre även fast effektet av tunga hjul blir liknande:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top