Ni som tagit bort eller minskat svänghjulsmassan, hur kändes det efteråt? Vad för känsla blir det? Man får högre tomgång? Mer nervös och känslig gas? Frågan är om det är bra? Mer effekt till bakhjulet? Mindre motorbroms? Bra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Massor av bra text...
Så att, vid en accelerationssport, som RR så finns det lite att vinna på liten svängmassa. Men det gör knappast någon sekund/varv på banan.
Frågan är om det överhuvudtaget gör någon hundradel.???
Mats
....Om motorn belastas så mycket att varvtalet inte öka, eller minskar, så spelar inte svängmassan i motor och transmision.
Men vid en varvtalsökning på 5000rpm/s går, låt säga, 5hk åt för att accelerera svänghjulet. Följdakligen blir det 5hk mindre att dra bakhjulet. (Siffrorna är bara som ett exempel.)
När väl svänghjulet har full fart, så finns energin lagrad där, som gick åt att acca upp den farten. Nu är det väl inte aktuellt på en MC. Men skulle den inte orka hålla sitt varvtal in i en uppförsbacke så har den under ett kort ögonblick några hk lagrade i svänghjulet att ta tillvara.
Mats
Om det är lättare att accelerera upp ett lättare svänghjul borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker![]()
borde det inte då gå åt lite mer effekt av motorn för att hålla ett givet varvtal, eller har jag bara otur när jag tänker![]()
Mindre svänghjulsvikt ökar inte effekten ett dugg. Det ger snabbare svar på gasen men också nervösare gång. Den enda eg fördelen är att gyrokrafterna minskar vilket är positivt vid riktningsbyte.
Bytte på Duccen från original 2100g till ett i alu på runt 650g.
Blev en helt ny maskin, pigg som en mört i responsen.
edit:men när den var riktigt varm, hände det att startmotorn inte orkade dra den förbi kompläge utan backade då och då.
Att den svarar bättre på gas är inte bara positivt. Jag har lättat den roterande massan i min maskin ganska mycket och jag upplever att den blir svårare att rulla på mjukt med från avslag till påslag. Nu är ni sällan och kör på halt underlag men den blir mer svårkörd destå halare det blir.
Det där med att hamna i en highsider tycker jag känns mer påtagligt också
Sen äre väl bara avväga vad som passar en självJag är ganska kluven men sitter man på prylar för massor med pengar så känns det lite surt att gå tillbaka till standard, så det är nog det som väger över för min del
![]()
Själv är jag ju ingen banåkare, men som ingenjör tycker jag att det på fåcylindiga hojar även borde vara lättare att få släpp ut ur böjarna med lättare svänghjul. Varje kolvslag blir ju giftigare mot fästet när det lättare svänghjulet inte sprider ut vridmomentspeaken från varje tändning lika mycket över tid som ett tyngre hjul
Lagom är nog bäst.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |