Ta bort strypning...

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har köpt en Suzuki XF 650 Freewind som är strypt till 25 kw. Den har vakumförgasare och jag har blivit informerad om att strypningen är skapad genom att någon stuckit små hål i trottlarna. Dessa ska fyllas av Epoxy 2 komp. lim o sen ska det bara vara att gasa.

Jag är ABSOLUT ingen mekguru (har aldrig sett en trottel) men kan väl skruva av o på ett styre eller 2. Har även beställt ett Leo vince x3 slip on o detta vet jag att jag kan skruva dit själv :tummenupp

Kan någon förklara grundligt för mig hur jag ska gå till väga för att få bort strypningen (gärna bilder)??

Eller är det så svårt o riskabelt att man ska lämna in hojen på verkstad för att få detta fixat?

skumt, har aldrig hört talas om det.. vissa gör väl så att trotteln inte går att höjja max? själv har jag plastbrickor med ett mindre hål i mitten. De sitter mellan förknasarna och insugen

Hålen fylls med kemisk metall så trottlarna eller trotteln kan lyftas helt då hålen är täta! Rätt vanligt strypning på Suzuki hojarna!

motardnisse skrev:
Hålen fylls med kemisk metall så trottlarna eller trotteln kan lyftas helt då hålen är täta! Rätt vanligt strypning på Suzuki hojarna!

varje dag lär man sig nåt nytt =)

Okej då!

Du lossar på skruvarna på toppen av din vakuumförgasare, tänk på att hålla emot lite när du skruvat på alla skruvar så inte allt flyger iväg. Kom nu ihåg hur allt satt när du tar bort locket. Inuti sitter nu ett membra som du försiktigt pillar bort så du kan lyfta ur trotteln samtidigt som du lyfter upp membranet. Trotteln är en cirkelformat hylsa som rör sig upp och ner beroende på om du gasar eller inte. Trotteln styrs av vakuum från membranet som får trotteln att lyfta. När du lyft upp trotteln så kommer du se de hål som du ska täppa igen. Var försiktig så att du inte skadar membranet!

Hittade ingen passande bild, ska försöka lägga om om jag hinner!

Motardnisse du är min idol! Fixar du bilder åxå, ja då blir du min hjälte!! :tummenupp

Måste man anpassa något annat i motorn när man tar bort strypningen eller är det bara att köra? Har köpt ett Leo vince x3 slip on som jag ska slänga på hojen åxå. Samma fråga där- ska man anpassa något pga avgasbytet? :banana

Araikaj skrev:
Motardnisse du är min idol! Fixar du bilder åxå, ja då blir du min hjälte!! :tummenupp

Måste man anpassa något annat i motorn när man tar bort strypningen eller är det bara att köra? Har köpt ett Leo vince x3 slip on som jag ska slänga på hojen åxå. Samma fråga där- ska man anpassa något pga avgasbytet? :banana

Eventuellt får du höja nålen ett snäpp eller 2. Sitter i trotteln , fäst med ett clips. Du lyfter ur nålen , flyttar ner clipset ett snäpp o dit med allt igen. Ut o provkör. Blir det inte bra , så är det bara att flytta nålen igen tills du är nöjd. Om du märker att hojen hackar o går ojämnt på höga växlar , låga varv ( typ 50 km/h på 5:an ) , så behöver du troligtvis höja nålen.

Som sagt... Var försiktig med membranet. Låt det gärna ligga o torka till ngn timme eller 2 innan du monterar dit det igen... Det blir sladdrigt av bensinen o kan vara riktigt jäkligt att få dit , men låter du det bara torka , alt. lägger det i frysen en stund , så det drar ihop sig , så är det inga problem.

Inte bara Suzuki använder sig av denna strypningen... även Kawasaki.....

När man avstryper en hoj så behövs det oftast ett större munstycke för annars är risken den får för mkt luft och för lite bränsle med ett öppnare avgassystem! Lättaste sättet är att kolla på tändstiftet så får man en klar bild på hur motorn mår. Du behöver åka en liten bit för innan du kollar stiftet men inte för lång om du det nu skulle stå helt åt helv...
För svart stift är för fett blandning
För vitt stift är för mager blandning
Gyllenbrun ska man försöka eftersträva!
Kolla även om nålen behöver höjas ett snäpp, justera med att
ta bort clipset som sitter på nålen för att justera nålen

Bilden kommer ifrån en KTM LC4 men man ser lite av membranet
men tyvärr inget av trotteln!

Skickar även en bild från en SV650 som jag tror har samma förgasare men den har två istället för en som på XF650 där jag har skrivit in vad som är membran och trottel!

En liten länk med kanske lite tips!

http://www.westmidlandstrf.co.uk/TechArticles.htm#Freewind

Bifogat

• plugga.JPG
    plugga.JPG
    67.7 KB · Visningar: 405
  • 19e.JPG
    19e.JPG
    43.6 KB · Visningar: 304
Last edited:
Tackar o bugar för Era suveräna svar. Svaren är så bra så att jag börjar bli riktigt nervös nu. Motardnisses bilder är direkt skrämmande, fatta vad många delar det finns som kan tappas bort.

Ska besiktiga nu på torsdag o sen får jag se om jag vågar att ge mig på detta projekt själv.

Clips upp o ned nålen några steg o sen är et bara att testa o åka. Är tändsiften "medium eller rare"? Clipsa tillbaka några steg o åk igen. Känn efter om du inte ska byta till större munstycken. :tummenupp
Faan att man ska va en sån fegis.

Tack så mycket! Bästa trådsvaren jag sett!

Last edited:
Idag har jag bytt de bakre bromsbeläggen helt själv men ang. strypningsmeket så får det bli fegtaktik.

Prata med min mekaniker idag o han lova att, efter jag satt på Leo vince slip on burken, så skulle han för 500 kr ta bort strypningen, sätta på större munstycken samt få allt att fungera tillsammans optimalt. Tycker att det är värt det. Slipper förstöra hojen (tappa bort massa delar i förgasarna osv) och så blir det inställt o allt.

Vad tycker Ni, gör jag fel? Onödig utgift?

Du gör rätt om du känner dig osäker. 500 :- är ju inga pengar o det är ju alltid skönt när man kan köpa sig fri ifrån problem :tungan .

Ett tips är ju att vara med o se när han gör det.... Då får du alltid en chans att ångra att du slängde 500:- i sjön , när du ser hur liten operation det är.... :D. Du river ju inte ner hela förgasaren , utan tar bara bort locket o ut med membran o trottel... finns inte så mkt att slarva bort :)

Araikaj skrev:
Idag har jag bytt de bakre bromsbeläggen helt själv men ang. strypningsmeket så får det bli fegtaktik.

Prata med min mekaniker idag o han lova att, efter jag satt på Leo vince slip on burken, så skulle han för 500 kr ta bort strypningen, sätta på större munstycken samt få allt att fungera tillsammans optimalt. Tycker att det är värt det. Slipper förstöra hojen (tappa bort massa delar i förgasarna osv) och så blir det inställt o allt.

Vad tycker Ni, gör jag fel? Onödig utgift?

Nä det är ingen större summa för att få det gjort på annan väg, så låte meken göra det så du kan se på!. Som Folkezx9r sade, försök vara med så du ser hur allt fungera om det finns möjlighet till det. Det är inte så krångligt att ta isär förgasaren men allt ska ju stämma sen när man justerar in den! Genom att ta bort locket som sitter under förgasaren så kommer du åt huvudmunstycket "main jet" men även lågfarts munstycket om det skulle också bytas. Förhoppningsvis förklarar meken lite mera!

Back