Ta bort strypning på en ZX6R 96:a?

Kingslender

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
Ktm Duke 690 2008
Är det någon som har koll på hur man tar bort en strypning på en ZX6r 96:a. Strypningen är en begränsing av förgasartrotteln.

Och sen undrar jag om det är nån som har koll på om dom kikar på detta på besiktningen? Ja ni förstår tanken.

Någon

Regards

Last edited:
Besiktningen har ca 15 minuter på sig att besikta en motorcykel.

Att byta trottlar och/eller trottellock är enkelt gjort på en kväll.

Det är försäkringsbolaget som du ska oroa dig över, dvs om du stökar till det med en olycka och vill ha ut ersättning - då kan försäkringsbolaget vägra.

andersbrink skrev:
Besiktningen har ca 15 minuter på sig att besikta en motorcykel.

Att byta trottlar och/eller trottellock är enkelt gjort på en kväll.

Det är försäkringsbolaget som du ska oroa dig över, dvs om du stökar till det med en olycka och vill ha ut ersättning - då kan försäkringsbolaget vägra.

Ok, om man byter trottlar eller trottellock behöver man synka om förgasarna då? För det kan man/jag inte göra själv.

Är det 25kw´s strypning? Isåfall kan du plocka bort strypningarna

Min hoj startade dom inte ens på besiktningen :va

IF sa att dom bara försäkrar på ursprungseffekt, då måste man väl få göra hur man vill med strypningarna?

Ionizer skrev:
IF sa att dom bara försäkrar på ursprungseffekt, då måste man väl få göra hur man vill med strypningarna?

Men vad pröjsar du då? Jag pröjsar 3100kr/år för halvförsäkring vill jag ha hel kostar det 4500kr Hos Länsförsäkringar, jag har haft Mc-kort i 1 år och är 26år.

Där jag besiktar provkör dom alltid hojen. Polarn åkte dit på strypningen så det var bara att plocka i den igen. Men det kan vara värt ett försök!

Grejen är att i registreringsbeviset står det bara strypt från 77kw. Sedan står det Maximal nettoeffekt 25 DIN så jag antar att det är 25 kw.

Men det kan det fan inte vara för det känns inte som det när man kör. Jag får väl testa hur snabbt den går när det börjar bli väder för det.

Ja har besiktat de strypta mc jag haft utan strypningar.Dom har provkört o inte sagt ett ljud.Ska nog ha otur om besiktnings gubben får för sej o dra ur hojjen.Annars är det bara o ta drive in besiktningen när det regnar...Då brukar dom vilja skita i provturen... :)

Är det 25Kw strypning så märker dom det när dom provkör, annars är dom väl ute och cyklar? Eller bara snälla!

Kingslender skrev:
Grejen är att i registreringsbeviset står det bara strypt från 77kw. Sedan står det Maximal nettoeffekt 25 DIN så jag antar att det är 25 kw.

Men det kan det fan inte vara för det känns inte som det när man kör. Jag får väl testa hur snabbt den går när det börjar bli väder för det.

Om du har bra skjut i maskineriet ända upp till rödmarkeringen är den inte på 25kw

Timon skrev:
Är det 25Kw strypning så märker dom det när dom provkör, annars är dom väl ute och cyklar? Eller bara snälla!

.. eller så kan dom inte göra något åt det

Ljunghusen skrev:
.. eller så kan dom inte göra något åt det

Klart dom kan? Om effekten inte överensstämmer med papprerna.. Har du dessutom inte behörighet på mer än 25Kw så får du säkerligen ännu svårare att slippa förbi. Jag vet att dom inte har något som hellst ansvar efter en besiktning på bilprovningen, men oss släppte dom inte igenom.

Jag hade slängt på strypningarna på min RD 350 inför besiktning, och efter provturen sa killen att, "" Du vet väl att vi inte bryr oss om ifall strypningen är monterad?" Han tycker la att det är tråkigt att behöva köra strypta hojar. :)

När det gäller försäkringen så sägs det ju att det kan bli problem med försäkringen, och det kanske stämmer. Dock tror jag att trafikförsäkringen alltid ska gälla, även om det kanske blir förhöjd självrisk om hojen är felreggad. Med andra ord är man i alla fall skyddad mot riktigt stora kostnader, som att man skadar sig själv allvarligt, eller kör på något riktigt dyrt. Rätta mig gärna om jag har fel här. :-)

Ska själv reg.bes min r6a till 25kw nu på fredag. Har monterat ett litet fint vajerlås som gör att jag inte kan gasa mer än 20-30%. Hoppas bara detta fungerar så jag slipper göra om skiten :gnissla

Timon skrev:
Klart dom kan? Om effekten inte överensstämmer med papprerna.. Har du dessutom inte behörighet på mer än 25Kw så får du säkerligen ännu svårare att slippa förbi. Jag vet att dom inte har något som hellst ansvar efter en besiktning på bilprovningen, men oss släppte dom inte igenom.

Hur kan dom bevisa att den är på mer än 25kW?

Kingslender skrev:
Är det någon som har koll på hur man tar bort en strypning på en ZX6r 96:a. Strypningen är en begränsing av förgasartrotteln.

Och sen undrar jag om det är nån som har koll på om dom kikar på detta på besiktningen? Ja ni förstår tanken.

Någon

Regards

Vanligtvis så sitter det strypbrickor i insugningsgummina.
Lossa förgasarbryggan, sprätt bort brickorna, skruva tillbaka förknasarna.
Det borde vara det hela.

Det var brickor på förgasarna, dom är borta nu, verkstaden fick fixa det samtidigt som dom justerade ventilerna. Nu är det en 77kw istället för en narig 25kw

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back