Ta bort strypning på en Yamaha YZF-R1 (1998)

Brynolf85

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2008
Hoj
1998, Yamaha, YZF-R1
Hej hej!

Jag har köpt en Yamaha YZF-R1, årsmodell 1998.

På registreringspapperen står det följande:

"URSPRUNGLIGT MOTOREFFEKT 110KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE OCH TÄNDSYSTEM."

Jag vill försöka plocka bort strypningen men är inte så hemma på mek.

All hjälp är välkommen!

Nej, jag vet inte riktigt hur jag ska kolla heller. Som sagt, jag är inte så hemma på mek. :P

Hur tar jag reda på om det verkligen sitter en strypning utan att behöva "bänka" hojjen då jag inte kan frakta den någonstans nu under vintern?

Oftast monterar man brickor mellan förgasare och insug.
Lyft bort tank och luftburk,lyft på en trottel och lys in genom förgasaren.
Sitter det en bricka med ett litet hål i så har du hittat hem.

Oftast monterar man brickor mellan förgasare och insug.
Lyft bort tank och luftburk,lyft på en trottel och lys in genom förgasaren.
Sitter det en bricka med ett litet hål i så har du hittat hem.

Ok, ska kolla upp det :) Det som oroar mig lite är att det står att den även är strypt i tändsystem vilket låter avancerat.

Vad är den strypt till för effekt?

Ingen aning faktiskt, jag är inte ens säker på att den är strypt. Därför jag behöver veta vart jag ska kolla. Eftersom det är min första motorcykel också så har jag inte så mycket att jämföra med när det gäller acceleration osv.

PS. Tack för snabba svar!

Ok, ska kolla upp det :) Det som oroar mig lite är att det står att den även är strypt i tändsystem vilket låter avancerat.

Nu ere ju bara 10 år sen jag hade en sån,men någon vet säkert att man bara behöver jorda/klippa en kabel till ecu:n

Grattis!! Bra val av hoj!? Du kommer ha så fett roligt nästa vår! hoppas att du fick den till ett rimligt pris. välkommen i klubben "150hk räcker för att köra ihjäl sig! resten vill bara dö brutalare."

Terje2

Nu ere ju bara 10 år sen jag hade en sån,men någon vet säkert att man bara behöver jorda/klippa en kabel till ecu:n

Öhhh! så bytte du ner dig till en slö ducce...för brudarna?.....ja nån ska ju knulla de feta oxå<<<<<<< :tuttar

Grattis!! Bra val av hoj!? Du kommer ha så fett roligt nästa vår! hoppas att du fick den till ett rimligt pris. välkommen i klubben "150hk räcker för att köra ihjäl sig! resten vill bara dö brutalare."

Terje2

Tack, tack :) Körde denna sommar och hade så sjukt roligt! Vore ännu roligare om den skulle visa sig vara strypt och jag lyckas plocka bort strypningen, oj oj oj vad den kommer att röra på sig! :D

Tack, tack :) Körde denna sommar och hade så sjukt roligt! Vore ännu roligare om den skulle visa sig vara strypt och jag lyckas plocka bort strypningen, oj oj oj vad den kommer att röra på sig! :D

Jamen de e d jag menar, retta ifrån -89 rör på sig på ett brutalare sätt en en ifrån 05-06-07..08 vet jag inget om.än.
De nyare e skapta för att ha en effektkurva som ger grepp i backen...men det är för bana...jag kör gata så jag vill ha allt på engång, o de får jag me min 01:a. Du me, :yoparty Jag smiskar vilken insprutningsmotor Yamaha R-1 orginal styckad som helst 0-150khm/t. -02-07.
jag kör enkelt orginal. 150hk.
mvh terje (Kolla vrid o kg)

Ingen aning faktiskt, jag är inte ens säker på att den är strypt. Därför jag behöver veta vart jag ska kolla. Eftersom det är min första motorcykel också så har jag inte så mycket att jämföra med när det gäller acceleration osv.

PS. Tack för snabba svar!

Glöm inte att vrida på gasrullen när du lyfter upp trotteln för att kolla ;)

Dock kan du utgå från att den är helt ostrypt, den är ju 10 år...

/Fredde

Jamen de e d jag menar, retta ifrån -89 rör på sig på ett brutalare sätt en en ifrån 05-06-07..08 vet jag inget om.än.
De nyare e skapta för att ha en effektkurva som ger grepp i backen...men det är för bana...jag kör gata så jag vill ha allt på engång, o de får jag me min 01:a. Du me, :yoparty Jag smiskar vilken insprutningsmotor Yamaha R-1 orginal styckad som helst 0-150khm/t. -02-07.
jag kör enkelt orginal. 150hk.
mvh terje (Kolla vrid o kg)
popcorn.gif

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...