Ulvhamne skrev:Så, kör du som folk är det ingen som kommer se, eller märka skillnad, på om hojen är strypt eller inte.
Here we go again...
Om man kör som folk behöver man inte ta bort strypningen.
På en er 6 består Kawasaki strypning av en skruv som begränsar trottelrörelsen och en U- bygel under sadeln eller bakre sidokåpa som påverkar ecu på något sätt (varvtalsbegränsning?). Ta bort u bygeln lär knappast någon märka. Men trottelbegränsningem märker nog en mc polis. Det är bara att vrida på gasen för att kontrollera
Vilken årsmodell snackar vi om nu? För jag har en er6 09´ som jag tror endast har throttle stop..
Om nu jag som har en a2 strypt 690 duke skulle ta bort strypningen, vad skulle då hända om det skulle hönda något? För när man försäkrade på bilsport mc så sa dom att dom ändå försäkrar den på orginaleftkten. Så då kan bara polisens kunna bötfälla mig? Och på KTM så är dom ju elektroniskt strypta så då kan väll inte polisen avgöra om det är strypt utan att provköra?
Om nu jag som har en a2 strypt 690 duke skulle ta bort strypningen, vad skulle då hända om det skulle hönda något? För när man försäkrade på bilsport mc så sa dom att dom ändå försäkrar den på orginaleftkten. Så då kan bara polisens kunna bötfälla mig? Och på KTM så är dom ju elektroniskt strypta så då kan väll inte polisen avgöra om det är strypt utan att provköra?
Men oavsett vad dom säger där så är det så att om du tar bort strypningen så kör du runt med en motorcykel som du inte har behörighet att framföra vilket medför olovlig körning.
Dessutom kör du runt med ett fordon som inte överensstämmer med registreringsuppgifterna....
Den springande punkten... Nyare (sedan när då..?) fordon är helfordonsgodkända och det innebär att du knappt får byta en skruv utan att det inte längre stämmer överens med registrerade uppgifter. I praktiken gäller ju det alla slip-on, HD med "luft-och-buller"-moddar, ommappningar mm.
Så det beror ju på, som tidigare nämnt, hur mycket den polis som stoppar dig bryr sig om sån't.
Men, handen på hjärtat: Hur många mil kör du på en säsong? Hur många av dessa accelererar du "max" eller kör fortare än vad en strypt hoj klarar? Särskilt om du hela tiden måste titta dig över axeln för att se om farbror Blå är i närheten... Står du ut 2 år kan du köra upp för A och sedan är ju problemet ur världen för dig.
Men inte om du i mellantiden råkat ut för en lite grinig eller paragrafridande polis eller ställt till en olycka för dig eller för någon annan med olika former av straff: Själsligt, fysiskt eller ekonomiskt lidande...
A2-regeln är tokig (tycker jag) men vaffan, 2 korta säsonger..?
Jag är personligen ganska glad över att jag inte tog A kortet förrän ganska många år senare för hade jag tagit det när jag var 20 så hade jag med stor sannolikhet kört åt helsike för att jag kört över gränsen för min körskicklighet.
...så vad du igenklien vill ha sagt att är att du skulle kört ihjäl dig direCkt?
Inte alla som är beredda att komma ut ur garderoben och erkänna så, även om det är lite omskrivet.
Ämnet - eller i vart fall i randen av det:
Jag kan förstå er som lackar på A2-frågor, speciellt när samma frågeställningar tittar upp gång på gång.
Men, forumavdelningen heter faktiskt Ny på MC & Lätt/Mellan-MC (A1/A2)
Ge dem lite slack, okay?
De är återväxten som skall köpa era R1or när artrosen tvingar er över på GS-hojar...
Tyvärr bara en liten rännil, räknat som återväxt - så pretty please...
Dock är det så att om du bytt ut avgassystem eller blinkers så blir det inte olovlig körning eftersom du inte ändrat fordonet med avseende på effekten och således fortfarande har behörighet att framföra fordonet. Det blir bara frågan om att du har ett fordon som har ändringar som inte är godkända.
Blir du stoppad av polisen med miniskylt, andra blinkers eller slipon och polisen är kinkig så riskerar du att få ett föreläggande om att återställa hojen till original och visa upp den som sådan.
Har du tagit bort strypningen så blir det olovlig körning och det är en djävla skillnad på dom två.
A2 är en anomali. Det är ytterligare ett steg i vägen på att plocka pengar av människor. Inte nog med att det är 2 år, du behöver dessutom köra upp igen för att ta det A2-kortet, en nätt kostnad på 1600 pix. Bara för att visa att du kan framföra ännu en mc. Sen 2 år senare är det dags för A. 1600 pix igen.
En sak vore att få A2 efter A1 och A efter A2 utan att behöva köra upp igen. Med bil kan du ta kort en gång och sen köra en sportbil direkt med 500 hästar, men inte mc, där ska du 3 gånger ska köra upp.
Sen alla eviga A2-frågor. Ungdomar förstår inte alltid lika lätt/har insikt som vuxna, därav fråga på fråga.
Problemet blir att (nästan) alla vet att det är olagligt, for real, men vill så gärna missförstå/hoppas/tro på en oseriös sporthojssäljare som lovar att just detta UNIKA fordon går att framföra på A2. När insikten om att det är olagligt trillar in kommer nästa fråga, vad händer?
Det är som att fråga vad som händer om jag snattar bara en chokladkaka, kommer jag åka dit? Och om jag åker dit kommer polisen bry sig? Det är ju helt omöjligt att svara på såna här frågor. Ingen vet exakt förrän du står där med brallorna nere i knävecken.
(En parentes här, polisen i Göteborg uppmanar idag i dagens GP väktaer att inte ta fast snattare för då får polisen så mycket att göra. Snart kanske samma händer i trafiken, trafikpolisen uppmanas att inte ta fast nån eftersom det leder till merarabete. )
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |